شناسهٔ خبر: 51230229 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دستیابی به نسل نخست سیستم‌های ارتباط دوسویه با مغز/ پروژه‌های ایمپلنت مغزی توسعه می‌یابد

یکی از اهداف ستاد توسعه علوم و فناوری­ های شناختی در بخش توسعه ابزارهای خواندن و نوشتن در مغز، تشویق محققان برای فعالیت در حوزه پژوهشی ایمپلنت ­های مغزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،از سال ۱۳۹۳ تاکنون، علاوه بر ۱۰ عنوان پروژه مدولار که در ابتدای فعالیت کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد تصویب شد، چندین عنوان طرح مطالعاتی و پژوهشی دیگر نیز در سال­های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ به این مقوله افزوده شد. این رخداد سبب شد تا در مجموع، با احتساب طرح ­های پیشین مصوب ستاد، ۱۸ عنوان طرح با حدود ۱۵۶ محقق در ۱۳ دانشگاه کشور در حال اجرا و یا اتمام ­یافته باشد.

 

توسعه ابزارهای نوین برای ارتباط دوسویه با مغز

از برنامه­ های مهم کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد که از مدتی پیش توسط کارگروه توسعه فناوری ­ها و ابزارهای نوین برای ارتباط دوسویه با مغز پیگیری می ­شود، می­توان به تامین خدمات ساخت مدار مجتمع، ارائه اطلاعات و مشخصات فنی مربوطه و همچنین تامین دسترسی به کتابخانه سلول­ های دیجیتال مورد نیاز برای انجام پروژه­ های ایمپلنت مغزی ستاد توسعه علوم و فناوری ‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد.

 

مرحله دوم ساخت تراشه­

در حال حاضر این فعالیت منجر به انعقاد قرارداد بین ستاد توسعه علوم و فناوری­ های شناختی و یکی از شرکت ­های فعال در حوزه میکروالکترونیک کشور شده است که با توجه به برنامه ­ریزی انجام‌ شده، اولین فاز ساخت مدارهای مجتمع در اواسط پاییز ۱۳۹۸ آغاز شد و انتظار می ­رود در ابتدای زمستان سال ۱۴۰۰، نتایج آزمایش­­ های مورد نظر بر روی تراشه ­های ساخته ‌شده، آماده انتشار شود تا پس از رفع ایرادهای احتمالی، مرحله دوم ساخت تراشه­ های مدنظر در دستور کار قرار گیرد.

در این خصوص، برنامه ­­ریزی برای طراحی نسل دوم و تشکیل جلسات کارگروه با حضور اساتید شناخته ‌شده در این حوزه در دستور کار قرار دارد. میانگین آخرین میزان پیشرفت تاییدشده توسط ناظران طرح ­های مصوب در پروژه مدولار ایمپلنت مغزی تا پایان سال ۱۳۹۹ برابر با ۷۰ درصد بود و انتظار می ­رود در زمستان سال ۱۴۰۰، این میزان تا ۹۰ درصد افزایش یابد.

انتهای پیام/

نظر شما