شناسهٔ خبر: 51229815 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پروتکل‌های بهداشتی برای کاهش هزینه‌های مقابله با کرونا جدی گرفته شود

گروه استان‌ها - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بر اهمیت تزریق دُز سوم واکسن علیه کرونا تاکید کرد و از افراد بالای ۴۰ سال استان درخواست کرد که برای تکمیل برنامه واکسیناسیون با دریافت دُز سوم واکسن اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، براساس آخرین وضعیت ثبت شده درباره شهرستان‌ها و استان‌های کشور استان فارس در وضعیت کم خطر قرار گرفته است. بر این اساس هیچ‌یک از شهرها و شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار ندارند.

بر اساس آخرین تغییرات نقشه تنها شهرستان کوار در وضعیت نارنجی قرار دارد و مابقی شهرستان‌های استان در حالت زرد و آبی هستند که در این میان شیراز به عنوان مرکز استان در وضعیت زرد است.

ثبات در این روند با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل چرخه واکسیناسیون از موضوعات مورد تاکید متولیان بهداشت است. با این حال مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پیش‌بینی و آمادگی برای مقابله با موج ششم کرونا خبر داده و از شیوع سویه جدید کرونا در آفریقا ابراز نگرانی کرده‌اند. 

سید وحید حسینی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان نگرانی از ورود احتمالی سویه جدید کرونا به کشور جدیت در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را کلید ایمنی در برابر هر سویه جدید عنوان کرد.

به گفته وی از ابتدای شیوع کرونا سویه‌های بسیاری از این ویروس منتشر شده اما راهکار محافظتی مهم در برابر تمامی این سویه‌ها، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به همراه واکسیناسیون همگانی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بر اهمیت تزریق دُز سوم واکسن علیه کرونا تاکید کرد و از افراد بالای 40 سال استان درخواست کرد که برای تکمیل برنامه واکسیناسیون با دریافت دُز سوم واکسن اقدام کنند. 

براساس صحبت‌های حسینی افراد بالای 40 سالی که واکسن‌های سینوفارم، بهارات و کووایران برکت دریافت کرده‌اند، سه ماه پس از تزریق دُز دوم خود برای دریافت دُز سوم، به مراکز تجمیعی واکسیناسیون سطح استان مراجعه کنند.

حسینی برای نشان دادن اهمیت واکسیناسیون به شواهد و تحقیقات انجام شده اشاره کرد که بر این اساس واکسیناسیون در جلوگیری از بستری بیماران و کاهش مرگ و میر ناشی از آن اثبات شده است. وی اظهار داشت: با توجه به واکسینه شدن جمعیت بالایی از استان با دریافت دز اول و دوم واکسن کرونا، دریافت دز سوم می‌تواند ایمنی جامعه را در برابر این بیماری به صورت قابل توجهی افزایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان برای ایمنی در برابر بیماری کووید19، لازم است با احساس مسئولیت و پرهیز از سهل انگاری برای دریافت واکسن اقدام کنند، گفت: واکسیناسیون همراه با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند از ابتلا و شدت یافتن بیماری کووید19 پیشگیری کند. 

در همین راستا روح‌الله حسینی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز آماری از مجموع واکسن تزریق شده در استان ارائه کرد که براساس آن تاکنون پنج میلیون و 944 هزار و 325 دُز واکسن کرونا در شهرهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز تزریق شده است.

به گفته وی از این تعداد سه میلیون و 171 هزار و 530 دُز نوبت اول و دو میلیون و 772 هزار و 795 دُز نوبت دوم واکسن کرونا بوده است.

او با اشاره به شروع تزریق دُز سوم واکسیناسیون کادر درمان و افراد بالای 60 سال در چند ماه گذشته و ضرورت ایمنی افراد جامعه در برابر جهش‌های جدید کروناویروس توصیه کرد با توجه به اینکه هنوز خطرات ناشی از ویروس کرونا به پایان نرسیده است، شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیش از پیش رعایت شود.

 عباس رضائیان‌زاده، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز مشارکت همه جانبه جامعه را «کلیدطلایی» در کنترل همه گیری بیماری کووید19» عنوان کرد و از مردم خواست که همچنان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در اولویت قرار دهند و نسبت به تزریق واکسن نیز تردید نکنند. 

رضائیان‌زاده اعلام کرد کسانی که دُزهای تکمیلی را دریافت نکردند هر چه سریع‌تر به مراکز اعلام شده بروند و کسانی نیز که هنوز برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند برای ایمنی جامعه و کنترل بهتر بیماری برای تزریق اقدام کنند. 

با توجه به شیوع سویه جدید کرونا در کشورهای آفریقایی و گسترش آن به 30کشور دیگر رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی امری موکد است  و ضرورت دارد افرادی که هنوز موفق به دریافت واکسن نشده‌اند یا افرادی که دُز اول واکسن خود را دریافت و برای دُز دوم خود مراجعه نکرده‌اند، هرچه سریعتر نسبت به دریافت واکسن خود اقدام کنند.

انتهای پیام/424‌/ی

نظر شما