شناسهٔ خبر: 51229609 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمریکا و تروئیکای اروپایی نیازمند توافق هستند

کارشناس روابط بین‌الملل گفت: آمریکا و تروئیکای اروپایی با نگاهی به وضعیت امروز منطقه و جایگاه تضعیف شده‌اش نیازمند توافق است.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سامان نیازی کارشناس روابط بین الملل و فعال سیاست خارجی با اشاره به جریان مذاکرات وین و احتمال رفع تحریم‌ها معتقد است مذاکره امروز بر سر برجام نیست. پرداخت خسارت، لغو تحریم‌ها و تضمین اجرای آن نه تنها خواسته ما، بلکه حق ماست. طرف‌های اروپایی باید واقع نگر باشند، سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران قابل تغییر نیست، ضمن اینکه دولت متکی بر توان داخلی و بالاخص جوانان در راس کار است. در همه حال این نکته را نباید فراموش کنیم که آمریکا از برجام خارج شد.

آمریکا باید از این فرصت مذاکرات جدید استفاده کند چرا که قطعا قابل تکرار نیست. قطعا مذاکره مستقیمی با آمریکایی‌ها نخواهیم داشت. البته هیچ تضمینی برای رفتار آمریکایی‌ها وجود ندارد؛ این جمله را نیازی مطرح می کند.

این کارشناس سیاست خارجی می‌گوید که تجربه امروز ما، چه در محتوا، چه در تضمین و چه در نگارش‌ها و تک تک کلمات، کمک کار و نقطه قوت تیم مذاکره کننده ماست. بدون شک آمریکا و تروئیکای اروپایی با نگاهی به وضعیت امروز منطقه و جایگاه تضعیف شده اش، نیازمند توافق است. ما در کشور مشکلاتی داریم، اما بخشی از آن مربوط به تحریم‌ها است.

او می‌گوید دولت سیزدهم متکی به جوانان نخبه و دانش و توانمندی داخلی است. اینکه پس از حدود یک دهه تعلل و فرصت سوزی، صنعت فضایی را اولویت می‌دانیم و جلسه شورای عالی فضایی با حضور رئیس جمهور تشکیل می‌شود، یعنی خیلی چیز‌ها در اجرا وعمل تغییر کرده است.

این  کارشناس روابط بین الملل با اشاره به این موضوع که امروز ایالات متحده در موضع ضعف  قرار دارد، گفت: آمریکا علاقه‌مند به بازی با برجام و تشدید فشار بر جمهوری اسلامی ایران با روش‌های گوناگون است. نحوه مذاکرات در دولت قبل باعث شد تا آمریکا، اهمیت مذاکرات را تحت الشعاع قرار دهد.

نیازی خروج آمریکا از برجام را گل به خودی دانست و گفت: آمریکا می‌داند که در برجام فرصت سوزی کرد، چراکه بیشتر شرایط به نفع آنان بود و هدف فعلی آن‌ها بازی با برجام برای به دست آوردن همان توافق است که باید بگوییم با تغییر دولت و تیم مذاکره کننده با تجربه، کار برای آمریکا بسیار سخت است. قطعا منافع و عزت ملی خط قرمز تیم مذاکره کننده کشورمان است.

انتهای پیام/

نظر شما