شناسهٔ خبر: 51219377 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

علت درگیری مرزی ایران و طالبان از زبان خطیب زاده / با تعامل و انعطاف وارد مذاکرات وین شدیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آینده افغانستان باید براساس خواست و اراده مردم این کشور باشد، گفت:قطعا هیچ دولتی که فراگیر نباشد نمی‌تواند آینده افغانستان را برای مسیر روشن تضمین کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص اتفاقات پیش‌آمده در مرز ایران و افغانستان، گفت: آن‌چه در مرزهای ما رخ داد یک اتفاقی بود که ناشی از عدم آشنایی مرزبانان هیئت حاکمه سرپرستی طالبان بود.

وی افزود: در مرز مشترک با افغانستان در برخی نقاط دیوارهایی را برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان داریم که برخی از این موانع و دیوارها در چند صد متر داخل خاک ایران کشیده شده‌اند. جانب طالبان که مرزبانی را انجام می‌دادند با نقطه صفر مرزی ناآشنا بودند و بر اساس این سوءتفاهم به برخی اتباع ایران آتش گشودند که نیروهای مرزبانی ما مجبور به پاسخ بجا و فوری شدند و بعد از آن دو طرف در ایران و افغانستان تلاش کردند این موضوع به نقطه‌ای برای فهم بیشتر بینجامد.

علت درگیری مرزی ایران و طالبان از زبان خطیب زاده

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایسنا بخوانید؛

* در بین دو طرف خطوط ارتباطی مستقیمی را گذاشتیم که اگر مواردی از این دست بود صحبت کنند.

* آینده افغانستان باید براساس خواست و اراده مردم این کشور چیده شود، قطعاً هیچ دولتی که فراگیر نباشد و بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان نباشد نمی‌تواند آینده افغانستان را برای مسیر روشن تضمین کند.

* دور بعدی مذاکرات وین در آخر هفته جاری برگزار می شود. تاریخ دقیق و روز دقیق آن در جریان گفت‌وگوهای آقایان مورا و باقری نهایی می‌شود.

* ما می‌دانیم در مذاکرات وین چه می‌خواهیم. آنچه که می‌خواهیم  در چارچوب برجام است. تیم مذاکره کننده ایران با تعامل و با انعطاف وارد مذاکرات وین شد.

این خبر در حال تکمیل است....

2323

نظر شما