شناسهٔ خبر: 51218439 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ساخت پنج تصفیه خانه فاضلاب/بحران آب مشکلات ریشه‌ای دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت : پنج تصفیه خانه فاضلاب در استان کرمانشاه در دست ساخت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت : با توجه به نیاز استان کرمانشاه برای تأمین تصفیه خانه‌های فاضلاب عملیات ساخت پنج تصفیه خانه در حال اجرا است.

او گفت : در حال‌حاضر تصفیه خانه شهر کرند یکی از پنج پروژه‌ای است که از اواسط سال ۹۸ کار آن آغاز شده و ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه افزود: تصفیه خانه شهر کرند با فرآیند لجن فعال و هوادهی ممتد و قابلیت هضم نیتروژن برای جمعیتی در حدود ۱۴ هزار نفر طراحی شده و ۲ هزار و ۲۰۰ متر مکعب آب را در شبانه روز تصفیه می‌کند.

کاکاوند افزود: از دیگر تصفیه خانه‌های در حال ساخت پروژه تصفیه خانه شهر تازه‌آباد است که ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

او ادامه داد: پروژه تصفیه خانه شهر تازه‌آباد در اسفند ماه سال ۹۹ تحویل زمین شد و از ابتدای سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی آن آغاز شده و این تصفیه خانه برای جمعیتی حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر و دبی یک‌هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه طراحی شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: تصفیه خانه فاضلاب روانسر ۵۴ درصد، جوانرود ۵۹ درصد و سرمست ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کاکاوند گفت: پروژه تصفیه‌خانه شهر‌های سنقر و کلیایی و صحنه با پیشرفت فیزیکی ۱۳ و ۳۶ درصدی در سال ۱۳۹۸ کلنگ زنی شد که در صورت تأمین اعتبار لازم در سال ۱۴۰۲ وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

وضعیت نامناسب منابع آبی استان

علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آبی استان، گفت : به دلیل کاهش بارش‌هایی که از سال آبی گذشته تاکنون با آن مواجهیم، بسیاری از منابع آبی شهر‌ها و روستا‌های استان از دست رفته است.

او با بیان اینکه هر روز شاهد خشک شدن مداوم چشمه‌ها و کاهش آبدهی چاه‌ها هستیم، گفت : این موضوع به حدی جدی شده که اخیرا بر کیفیت آب نیز تاثیر گذاشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اوضاع آب شرب در استان کرمانشاه را نامناسب توصیف کرد و ادامه داد: خیلی از روستا‌ها اکنون با تانکر آبرسانی می‌شوند.

کاکاوند با بیان اینکه شهر کرمانشاه نیز در زمینه آب شرب با مشکل مواجه است، افزود: طرح آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان لنگ ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است تا تکمیل و مشکل تامین آب شهر برطرف شود.

او مهمترین مشکل کنونی آب را ارزش اقتصادی پایین آن اعلام کرد و افزود: تا زمانی که آب کم ارزش‌ترین چیز محسوب می‌شود، بحران آب پابرجا خواهد بود.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه،ادامه داد: تعرفه پایین قیمت آب باعث شده بسیاری از صنایع و نیروگاه‌ها تمایلی برای بازچرخانی پساب تصفیه‌خانه‌ها و استفاده از آن نداشته باشند.

کاکاوند با تاکید بر لزوم بازچرخانی پساب تصفیه‌خانه‌ها برای استفاده صنایع بزرگ و آب‌بَر، گفت: هم کنون نیروگاه برق و صنایع ذوب آهن کرمانشاه که در فاصله کمی از تصفیه‌خانه فاضلاب قرار دارند، همچنان از آب چاه استفاده می‌کنند.

او مشکلات کمبود اعتبار را بر بحران آب بی تاثیر ندانست و افزود: نیرو‌هایی که باید با تخلفات حوزه آب مانند چاه‌ها و یا انشعابات غیرمجاز برخورد کنند گاهی تا ۱۳ ماه حقوق نگرفته‌اند و به سختی پای کار هستند .

انتهای پیام/د

نظر شما