شناسهٔ خبر: 51212476 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دولت در ۱۰۰ روز کرونا را ضربه فنی و غول تورم را مهار کرد

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

بر اساس یک رسم معمول، عملکرد دولت‌ها در ۱۰۰‌روز ابتدایی آن‌ها در جامعه دارای اهمیت فراوانی است، به دلیل آنکه می‌تواند سنگ محکی برای عمل به وعده‌های انتخاباتی دولت‌ها باشد.
آیت‌الله رئیسی با وعده‌های مشخص و دقیقی وارد عرصه انتخابات شد؛ وعده‌هایی که حتی در روز‌های پس از انتخابات نیز روی آن‌ها تأکید ویژه داشت، واکسیناسیون عمومی در برابر ویروس کرونا یکی از همین وعده‌ها بود که با توجه به عملکرد گذشته، بسیاری تحقق این وعده دولت سیزدهم را نشدنی یا بسیار سخت توصیف می‌کردند.
به گزارش ایرنا، در کنار این وعده، طرح موضوع آرامش‌بخشی به بازار و جلوگیری از شدت افزایش قیمت‌ها مسئله دیگری بود که از دید برخی وعده‌ای بزرگ محسوب می‌شد که اجرایی کردن آن به زمانی بیشتر از ۱۰۰‌روز نیاز داشت. اما رئیس‌جمهور از روز‌های پیش از تشکیل رسمی کابینه و بلافاصله پس از تشکیل دولت با ترکیب جدید، تا امروز، تحقق وعده‌های مهم ارائه شده را در دستور کار قرار داد. در کنار پافشاری بر وعده‌هایی نظیر پیشبرد واکسیناسیون عمومی و آرامش‌بخشی به اقتصاد، مسئله تحقق آن‌ها نیز به دغدغه‌ای جدی برای رئیس‌جمهور و ارکان دولت تبدیل شد. ورود ۱۰۰‌میلیون دُز واکسن کرونا در کمتر از سه ماه از آغاز دولت و تزریق همین میزان واکسن به صورت شبانه‌روزی، توانست باعث کاهش ۷۰۰درصدی فوتی‌ها در کشور شود. این اقدام دولت باعث شد برخی از اموری که ماه‌ها از چرخه خدمات‌دهی و کسب درآمد خارج شده بودند، دوباره به صورت فعال به فضای اشتغال بازگردند و زمینه بهبود وضعیت معیشتی بخش مهمی از جامعه فراهم شود.
آرامش‌بخشی به بازار ملتهب؛ وعده‌ای بزرگ، اما محقق شده
آشفتگی بازار و کاهش شدید میزان سبد معیشتی مردم از ابتدای فروردین تا اواسط تابستان امسال موضوعی بود که برخی سیاستمداران کهنه‌کار را نیز برای ورود به عرصه انتخابات مردد می‌کرد. از کمبود و تعلل جدی در توزیع نهاده‌های کشاورزی گرفته تا برخی کالا‌های ضروری باعث آسیب رسیدن جدی به نظام توازن قیمت در عرضه و تقاضا در کشور شده بود. همین کمبود حتی به کالا‌های اساسی کشور سرایت کرده بود و به دلیل برخی کوتاهی‌ها، کمبود جدی در ذخیره‌سازی محصولات استراتژیکی مانند گندم نیز به چشم می‌خورد. کمبود ۸ میلیون تنی گندم مسئله‌ای بود که دولت سیزدهم در همان روز‌های ابتدایی با آن مواجه شد که می‌توانست به کمبود آرد در نانوایی‌ها و بحران تبدیل شود.
دولت سیزدهم، اما با اتخاذ تدابیر دقیق و تشکیل کارگروه ویژه با همکاری بخش‌های مختلف دولت و دیگر نهاد‌های کشور، تأمین منابع مالی مورد نیاز برای خرید تضمینی گندم و همچنین تأمین ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌های کشاورزی و کود را در دستور کار قرار داد. این اقدام دولت در کنار اقدامات مشابه برای حفظ امنیت غذایی مردم در ۱۰۰‌روز گذشته، باعث جلوگیری از بروز یک بحران در سبد غذایی جامعه شد. دولت همچنین برای کاهش التهابات رخ‌داده در بازار تولید گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و دیگر کالا‌های اساسی موجود در سبد خانوارها، توزیع مناسب و دقیق ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی را در دستور کار قرار داد و از سوی دیگر تنظیم شبکه توزیع باعث جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها شد. در مجموع این اقدامات صد‌روزه دولت، میزان رشد تورم که به ۵/۴۴ درصد در مردادماه رسیده بود در مهرماه به ۴/۳۸ درصد رسید؛ روندی که با توجه به تداوم اقدامات مثبت دولت و تلاش برای توزیع مناسب کالا در کشور، کاهش تورم در کشور را به صورت ادامه‌دار رقم خواهد زد. نکته‌ای که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، این است که دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی در شرایطی در جایگاه اداره کشور مستقر شدند که با بحران کرونا و تورمی نزدیک به۵۰درصد مواجه بودند و قطعاً حل تمامی مشکلات کشور به زمانی بیشتر از ۱۰۰‌روز احتیاج خواهد داشت، اما حرکت دولت در راستای تحقق وعده‌ها و بروز نشانه‌های قابل ارزیابی در این زمینه، جامعه را نسبت به بهبود وضعیت کشور به ویژه شاخص‌های اقتصادی و معیشتی امیدوار کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما