شناسهٔ خبر: 51201809 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۱۴ آذر

برنامه رشد ۵۰ درصدی تولید خودرو برای سال آینده/عدم پرداخت حقوق مدیران متخلف دستگاه های دولتی در صورت ثبت نشدن اطلاعات کارکنان

افزایش نرخ ارز، رشد نقدینگی و کسر بودجه از مهم ترین علل رشد تورم، برنامه رشد ۵۰ درصدی تولید خودرو برای سال آینده، عدم پرداخت حقوق مدیران متخلف دستگاه های دولتی در صورت ثبت نشدن اطلاعات کارکنان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۱۴ آذر شبستان به شرح زیر است:

قیمت هر عدد سکه به ۱۳ میلیون تومان رسید

امروز (یکشنبه ۱۴ آذر) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۳.۳ درصد رشد به ۱۳,۰۰۵,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۸۲ درصد رشد به ۱,۷۸۳.۳۸ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه با ۳.۰۷ درصد رشد به ۱۳۰,۱۳۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۳.۵۹ درصد رشد به قیمت ۱۲۸,۴۸۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۳.۴۲ درصد رشد به قیمت ۶۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۲.۶۳ درصد رشد به قیمت ۳۹,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۱.۲۹ درصد رشد به قیمت ۲۳,۵۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۱۴ آذر) قیمت هر دلار آمریکا با ۲.۳۸ درصد رشد به ۲۷۹,۷۵۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۲.۱۶ درصد رشد به ۳۱۶,۵۳۰ ریال و قیمت هر پوند با ۲.۱۸ درصد رشد به ۴۰۰,۶۹۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (یکشنبه، ۱۴ آذرماه ۱۴۰۰) اعلام کرد که بر اساس آن بهای ۱۳ واحد پولی کاهش و قیمت ۲۱ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ ۱۲ واحد پولی دیگر ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۵۸۱ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۵۱۸ ریال ارزش‌گذاری شد. برپایه این گزارش، امروز هر فرانک سوییس ۴۵ هزار و ۷۷۹ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۵۹۳ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۵۷۸ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۹۱ ریال، روپیه هند ۵۵۹ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۴۳۲ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۷۶۴ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۲۴۱ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۸۹ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۶۸۰ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۳۴۲ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۶۱۱ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۶۵ ریال، روبل روسیه ۵۶۹ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۱۷ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۴۰۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۶۱۶ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۷ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۸۰ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۷۳۵ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۵۹۶ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۵۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۸۷ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۴ هزار و ۱۹ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۲۹ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۵۹۱ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۵۸۴ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۲۷ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۱۵ ریال، افغانی افغانستان ۴۳۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۵۳۶ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار ۷۰۶ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۳۶۲ ریال، سومونی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۲۱ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱هزار و ۹۶۷ ریال قیمت خورد.

 

افزایش نرخ ارز، رشد نقدینگی و کسر بودجه از مهم ترین علل رشد تورم در کشور

میثم پیله ‌فروش، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (شنبه 13 آذر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه افزایش نرخ ارز و رشد نقدینگی و مساله کسر بودجه از مهم ترین علل رشد نقدینگی و تورم در کشور است، گفت: بدون نظارت دقیق بر فعالیت‌ها بانک‌ها، مهار رشد نقدینگی و فکری به حال کسر بودجه دولت نشود، رشد نقدینگی و تورم همچنان ادامه خواهد داشت.

 

پیله فروش با بیان اینکه تورم مالیاتی است که ثروتمندان از فقیران می‌گیرند، گفت: نظام بانکی ما در جهت منافع قشر خاصی از مردم است در حالی که باید تلاش کنیم مالیات از افرادی که فرار مالیاتی دارند به راحتی دریافت شود.

 

به گفته این کارشناس اقتصادی، یکی از راه‌های کاهش کسر بودجه دولت اخذ مالیات از سوداگران است و باید از کسانی که مالیات نمی‌دهند و فرار مالیاتی دارند، مالیات های مورد نیاز از این افراد اخذ شود.

 

برنامه رشد ۵۰ درصدی تولید خودرو برای سال آینده/ امسال برنامه تولید یک میلیون دستگاه خودرو را داریم

مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت شب گذشته (شنبه 13 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه در سال آینده برنامه رشد 50 درصدی تولید خودرو را داریم، گفت: بالاترین تعدادی که خودرو در کشور تولید کردیم سال 96 با یک میلیون و440 هزار دستگاه است همچنین سال 90 هم یک میلیون و 420 هزار دستگاه خودروی سواری بدون احتساب وانت تولید شد.

 

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان واردات خودرو در سال 93 با 103 هزار دستگاه بود، گفت: در سال 96 حدود 68 هزار خودرو وارد شد. حداکثر تعدادی که خودرو وارد کشور شد 100 هزار دستگاه و حداکثر تولید ما هم یک میلیون و 400 هزار دستگاه بود.

 

معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه تقاضای مؤثر در کشور داریم که امسال حدود یک میلیون دستگاه برنامه تولید داریم، گفت: برای سال آینده رشد 50 درصدی تولید خودرو را هم از محل افزایش تولید و هم توسط خودروسازان بخش خصوصی پیش بینی می کنیم.

 

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه در ماده 4 قانون، موضوع تنظیم بازار و مقدار واردات مطرح است البته باید توجه کنیم که چه تعداد می توانیم صادرات داشته باشیم چون به میزان صادرات، اجازه واردات وجود دارد، ادامه داد: مسیر دیگری برای واردات خودرو وجود ندارد.

 

معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه در حال حاضر تقاضای خودرو در کشور غیرواقعی و سوداگرانه است چون اگر قیمت خودرو قیمت واقعی شود خیلی از این تقاضاها وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: اگر تقاضا در کشور را یک میلیون و 500 هزار دستگاه در نظر بگیریم باید ببینیم چه تعداد را می توانیم صادر کنیم.

 

تورم تولید کننده از مصرف کنندگان بالاتر رفته است

حسین درودیان، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (شنبه 13 آذر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه افزایش نرخ تورم و ۸ برابر شدن نرخ ارز در ۴ سال اخیر، مهم ترین عامل رکود اقتصادی و کسر بودجه دولت بوده است، گفت: از طرفی رشد نقدینگی در کشور باعث رشد نرخ تورم شده و متوسط رشد نقدینگی در کشور از ۲۵ درصد به ۳۵ درصد افزایش یافت.

 

وی با بیان اینکه انتشار و فروش اوراق قرضه تاثیری بر کاهش نقدینگی ندارد، اظهارداشت: این مساله می‌تواند بر کندی شتاب رشد اقتصادی در کشور تاثیرگذار باشد.

 

درودیان با بیان این که در شرایط فعلی تورم تولید کننده از مصرف کنندگان بالاتر رفته است، افزود: باید مساله تولید در کشورمان در عنوان یک اولویت مهم مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

عدم پرداخت حقوق مدیران متخلف دستگاه های دولتی در صورت ثبت نشدن اطلاعات کارکنان

حسین عرب اسدی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور شب گذشته (شنبه 13 آذر) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما از پرداخت نشدن حقوق مدیران دستگاه های دولتی که اطلاعات کارکنان خود را ظرف دو روز آینده بارگذاری نکنند خبر داد و گفت: با توجه به مهلت دو هفته ای رو به پایان اعلام و بارگذاری اطلاعات کارکنان سازمان های دولتی در سامانه حقوق و دستمزد، اقدام قابل توجهی از سوی دستگاه های اجرایی کشور مشاهده و منجر به ورود اطلاعات زیادی شد.

 

وی با بیان اینکه دستگاه هایی مانند وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی، دادگستری، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور در مجموعه قوه مجریه و بسیاری از دستگاه های زیر مجموعه قوه قضائیه مانند دادگستری های برخی استان ها به طور کامل و 100 درصد اطلاعات خود را بارگذاری کرده اند، تصریح کرد: برای بارگذاری کامل اطلاعات و شفافیت در این امور دو اقدام لازم الاجراست.

 

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: دستگاه ها دو نوع ستادهای اصلی و ستادهای تابع دارند؛ دستگاه های اصلی شامل وزارتخانه ها می شوند، در مجموع وزارت فناوری و ارتباطات به طور 100 درصد اطلاعات خود را بارگذاری کرد اما ستادهای تابع این وزارتخانه در حدود 84 درصد اطلاعات بارگذاری شده در دستگاهی مانند وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دستگاه های اصلی در حدود 75 درصد و دستگاه های تابع این وزارتخانه حدود 42 درصد از اطلاعات کارکنان خود را بارگذاری کرده است، البته با توجه به مهلت رو به پایان زمان دو هفته ای این اقدام، پیش بینی می شود تا فردا و پس فردا سرعت قابل توجهی در بارگذاری اطلاعات کارکنان دستگاه ها شاهد باشیم.

 

وی با بیان اینکه اگر دستگاه ها در مدت باقی مانده اقدام به بارگذاری کامل اطلاعات کارکنان خود نکنند، با مدیران آنها اتمام حجت کرده ایم، گفت: در بخشنامه اخیر هم به آنها ابلاغ کردیم که اگر از این بخشنامه پیروی نکنند در گام اول حقوق مدیران دستگاه ها پرداخت نخواهد شد. در تلاشیم تا برای کارکنان دولت اتفاقی نیفتد زیرا آنها مقصر نیستند.

 

پایان پیام/50

نظر شما