شناسهٔ خبر: 51199938 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پیام مدیرکل هنر‌های نمایشی به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

قادر آشنا در پیامی که به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی داد، عنوان کرد تئاتر و نمایش ایرانیِ همگرا با هویت مورد نظر ایران اسلامی، هم‌مدار با مولفه‌های قوام‌بخش فرهنگ مردمی و میراث ملی ماست.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی اداره کل هنر‌های نمایشی، قادر آشنا مدیرکل هنر‌های نمایشی به بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پیام داد که متن آن بدین شرح است:

«تئاتر و نمایش ایرانیِ همگرا با هویتِ مورد نظر ایران اسلامی، هم‌مدار با مولفه‌های قوام‌بخش فرهنگ مردمی و میراث ملی ماست. از این روی، این گونه هنری، یقینا وامدار ارتباط عمیق و زیرمتنی حیات فرهنگی و اجتماعی ساکنان این خاک، با گنجینه آیین‌های نمایشی ایرانیان است و زیرساخت اطمینان‌بخشی برای نماد‌های تکامل‌یافته و هویت هزاران ساله ساکنان این سرزمین سربلند.

بنابراین، آنچه امروزه در مفهوم آیین‌ها و باور‌های ایرانی به دست ما رسیده؛ نتیجه و برآمد جریان زلال و مستمری است که از پیچاپیچِ تاریخ و حوادث مختلف اجتماعیِ گذشته بر این ملت، تا اینک پیش‌آمده و همچون میراثی بی‌بدیل، به عنوان امانتی نفیس به دست ما رسیده است.

امانت و میراثی آنچنان پر ارج و قابل اتکا که به راستی و درستی می‌تواند عامل پویایی جامعه امروز ما و بازتولید و رشد هنر‌های ملی اقلیم فرهنگی ما باشد و برای حفظ و تداوم آن و بهره‌گیری مفید و کارآمد از این میراث فرهنگی- معنوی بزرگ، بایستی توجه بیشتر و شایسته‌تری- فراتر از شعار‌ها و انگاره‌های پیشین، به هنر‌های نمایشی مبتنی بر آیین‌ها و رسوم اجتماعی و فرهنگ سنتی این ملت داشته باشیم.

اهتمامی از آن گونه که به انجام «پژوهش‌های سازمان‌یافته» در این حوزه و همچنین بهره‌گیری از نتایج روش‌مند و دقیق آن در روزگار تقابل و چندگانگی ارزشی با ساکنان اقلیم‌های دیگر و هجوم نگاه و تفکّر بیگانه با هنجار‌های این مردم و مرز‌های اخلاقی‌اش بیانجامد.

نکته واپسین از نظر اینجانب، آن‌ست که جهت‌دهی به نوبت‌های پیش برنده این جشنواره، می‌تواند موجبِ ایجاد جریان و خط سیری روشن برای شناسایی ابعاد مختلف آیین‌ها و سنت‌های نمایشی این سرزمین و نیز رسیدن به نگاهی جامع برای داشتن چشم‌اندازی دقیق و کارآمد، به منظور تدوین برنامه‌های منسجم و نتیجه‌مند در «آموزش مفاهیم و مولفه‌های ریشه‌دار این میراث کهن» باشد و نقطه‌ای آغازین و رو به رشدی برای «آفرینش‌های روزآمد و جذاب» در این قلمرو آشنا، اما درواقع ناشناخته و ارزیابی نشده و گاه محدود شده به تکرار معدودی گونه‌های نمایشی، همچون نقالی و تعزیه و سیاه‌بازی.

اینجانب همراه و هم‌نظر با اندیشه‌ورزان فعال این عرصه، معتقد است که این میراث عمیق و بیکرانه همچون تاریخ مردم این سرزمین و اندوخته‌های معنویِ گرانقدرشان، بی‌تردید ظرفیتی گسترده و قابل اعتماد و سرمایه‌آور، برای اعتلای همگرایی‌های ملی ما، ارتقا روش‌ها و تکنیک‌های آثار نمایشی کشور و راه‌اندازی جریان‌های تحقیقاتی و گرایش‌های بین‌رشته‌ای، رویکرد‌های اندیشه‌ورزی و حتی فعال کردن عرصه‌های تازه کارآفرینی برای هنرمندان کشور و نگاه‌های مشتاق اهالی هنر تئاتر و نمایش سایر ملل، خواهد داشت.

تلاش و پویش پیوسته همکاران و هنرمندان همراه با جشنواره‌های هنر‌های آیینی و سنتی این مرز و بوم پرگُهر را صمیمانه قدر می‌گذارم و روز‌های روشن‌تری را برای تئاتر ملی این کشور، آرزومندم.»

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از ۱۴ تا ۲۱ آذر به دبیری داود فتحعلی‌بیگی برگزار می‌شود.

نظر شما