شناسهٔ خبر: 51183805 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

«فرزند کردستان» آسمانی شد

حجت‌الاسلام والمسلمین نورالدین حیدری، اولین مسؤول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در سپاه کردستان و ارومیه در دوران دفاع مقدس، پنج‌شنبه یازدهم آذر ماه به دیدار حق شتافت و به پسر و یاران شهیدش پیوست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام حیدری، نخستین نماینده، ولی فقیه در سپاه کردستان که در بازه‌ای رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان بود، ریاست بنیاد مسکن، مسؤولیت دادستانی سپاه کردستان، مسؤول پذیرش سپاه و شورای نگهبان را نیز بر عهده داشته است.

او در سال ۱۳۱۷ در زنجان به دنیا آمد. حجت‌الاسلام حیدری از گذراندن سطوح درسی به عنوان طلبه وارد حوزه علمیه زنجان شد و سپس برای ادامه تحصیل به قم عزیمت کرد. او در سال ۱۳۵۹ پس از مراجعت به دفتر تبلیغات به درخواست آیت‌الله مدنی برای ماه مبارک رمضان به همراه طلاب دیگر به همدان رفت و پس از بازگشت از دوره در هفتم مهر ماه سال۱۳۵۹ به سمت باختران (سابق) عزیمت کرد و سال‌ها در آنجا به عنوان مسؤول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در سپاه کردستان و ارومیه خدمت کرد. او همچنین پدر شهید احمد حیدری است که در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسیده است.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

پیش از این کتاب «فرزند کردستان» درباره زندگی‌نامه حجت‌الاسلام حیدری به همت واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی به قلم محمدعلی صدرشیرازی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این کتاب خاطرات یک بسیجی با اخلاص وبا بصیرت که با تصمیمات به موقع و شجاعانه و نیز عشق به مردم مسلمان کرد زمینه همگرایی بیشتر مردم با نظام و خنثی سازی توطئه‌های شوم دشمنان را سبب شد را به صورت دقیق و عاشقانه روایت می‌کند. این اثر در ۱۰ فصل خاطرات حجت‌السلام حیدری اولین نماینده، ولی فقیه در سپاه کردستان را بیان می‌کند. این کتاب با نگاه ویژه‌ای که راوی به نقش مردم کردستان در پیروزی‌ها و امنیت پایدار امروز کردستان داشته‌است به خوبی حماسه‌ها و دلاور مردی مردمان این سرزمین را در روستای گالوازه، شویشه، بیجار، محور‌های استراتژیک توریورو دیگر نقاط استان را بیان کرده و منبع بسیار ارزنده‌ای برای پژوهشگران حوزه تاریخ شفاهی خواهد بود.

اوج هنر مردم کردستان و در غائله ضدانقلاب در این دیار رقم خورد. صحنه‏‌هایی به جرئت بی‏نظیر از ایمان مردمی با مذهبی متفاوت از مذهب رسمی کشور، که در دفاع از نظام و آرمان‏‌هایشان خون و فرزند دادند. هرچند که دلاوری‏‌های فرماندهان و بسیجیان غیر بومی در فتح‌‏الفتوح کردستان ستودنی‏ست، آنچه در تاریخ‏‌نگاری مغفول مانده است حماسه مردم کردستان در آزادسازی آن است. آنچه مغفول مانده است شرح داستان حاج‏‌میکائی‌ل‏ها و ماموستا سید‏صلاح‏‌الدین‏‌هاست که شباهنگام تا صبح، با سلاح، بر بام خانه از ناموسشان دفاع می‌‏کردند و در روز، چون شیر بر دشمن می‏‌غریدند. کتاب حاضر تلاش کرده است بیش از تکرار گفته‌‏ها و شنیده‌‏ها به چنین زوایایی از غائله کردستان پرتو افکند که زیر زنگار زمان در حال فراموشی‏ست. بنابراین، ضرورت بازخوانی پرونده حماسه کردستان از نگاهی نزدیک‏تر به تحولات این دیار جای تردید ندارد.

اما این مسئله تنها وجه ممیز خاطرات راوی این کتاب نیست. این اثر تلاش دارد تا نشان دهد که چگونه حجت‌الاسلام نورالدین حیدری، به عنوان یک طلبه بسیجیِ به قول خودشان ساده، فقط با اخلاص و بصیرت و تصمیمات به‏‌موقع و شجاعانه و نیز عشق به مردم مسلمان کرد موجی را در آن آشفته‌‏بازار تبلیغات ایجاد کند که ذهنیت بخشی از مردم فریب‏‌خورده پروپاگاندای ضدانقلاب را به سمت امام و انقلاب برگرداند؛ تا آنجا که نقطه سپید قلب تروریست بمب‏‌گذار با دیدن راوی در میان جمعیت بلرزد و جان ده‏‌ها نفر از مردم و مسئولان کرد نجات یابد؛ «فرزند کردستان» شرح قصة العشق است؛ با تمام لبخند‌ها و اشک‏هایش.

شرکت انتشارات سوره مهر درگذشت این عالم ربانی و مجاهد نستوه را به خانواده، دوست‌داران و آحاد ملت ایران به‌ویژه مردم قدرشناس کردستان عزیز تسلیت عرض کرده و برای ایشان علو درجات و آمرزش الهی مسئلت دارد.

انتهای پیام/

نظر شما