شناسهٔ خبر: 51177101 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا همچنان به دنبال تشدید تنش‌ میان روسیه و اوکراین

تهران- ایرنا- آمریکا که همواره به دنبال تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین و بهره‌برداری از این وضعیت به نفع خود بوده، ادعای جدیدی را مطرح کرد مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد اوایل سال آتی میلادی با ۱۷۵ هزار نیروی احتمالی به اوکراین حمله کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای نیویورک تایمز، در حالی که روسیه پیش از این اتهام آمریکا برای حمله به اوکراین را رد و آن را تبلیغات وقیحانه از سوی واشنگتن توصیف کرده بود، کاخ سفید همچنان اصرار دارد تنش ها میان مسکو- کی‌یف را در یک شرایط بحرانی و رو به مسیر تقابل نظامی توصیف کند.

در همین حال یک سند اطلاعاتی غیرمحرمانه آمریکا ادعا می کند که روسیه در این طرح ممکن است از ۱۰۰ گردان تاکتیکی به همراه جنگ افزارهای سنگین، آتشبار و دیگر تجهیزات نظامی استفاده کند.

این سند اطلاعاتی آمریکا در حالی این ادعا را مطرح کرده که مقامات آمریکایی تاکید دارند که اهداف ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در این راستا همچنان نامشخص است و این سند اطلاعاتی واشنگتن نشان نمی‌دهد که پوتین تصمیم گرفته این طرح آشکار جنگی را اجرایی کند.

در حالی آمریکا به دنبال متشنج جلوه دادن اوضاع مرز اوکراین با روسیه است که یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح می کند که  واشنگتن به دنبال مناقشه با مسکو نیست و معتقد است دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از بروز بحران و ممانعت از روند تنزلی در روابط آمریکا- روسیه است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیر روز گذشته ادعا کرد که واشنگتن در حال گردآوری مجموعه ای از ابتکارات است که تنش احتمالی در مرز اوکراین را برای روسیه بسیار بسیار دشوار خواهد کرد.  وی در پاسخ به سوالی درباره تنش میان اوکراین و روسیه اظهار داشت که در مورد مساله اوکراین با همه متحدان اروپایی در ارتباط است.

همچنین ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن اشاره به  دیدار اخیر وزرای خارجه آمریکا و روسیه گفت: بلینکن در این دیدار به مساله رفتار خصمانه روسیه در مقابل اوکراین از جمله تحرکات نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین  پرداخت.   به گفته وی، وزیر خارجه آمریکا بر خواسته واشنگتن برای عقب نشینی نیروهای روسی از نزدیک مرزهای اوکراین و بازگشت به موضع صلح و پیروی از توافقات مینسک و توافق آتش بس در دنباس تاکید کرد.

آمریکا که همواره به دنبال راه‌هایی برای تحت فشار قرار دادن روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب خود در شرق است، اکنون با طرح این ادعا که حضور نیروهای روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود، به دنبال بهانه‌ای تازه برای ایجاد تنش در این منطقه و افزایش فشار بر روسیه است. روسیه بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.

نظر شما