شناسهٔ خبر: 51176198 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حمله جنگنده‌هاي سعودي به تعز يمن؛ شهادت 16 غيرنظامي

صاحب‌خبر -
حمله جنگنده‌هاي سعودي به تعز يمن؛ شهادت 16 غيرنظامي
خبرگزاری آریا- حمله جنگنده‌های متجاوز سعودی به بخش "مقبنه" در استان "تعز" یمن به شهادت و زخمی شدن تعدادی از یمنی‌ها منجر شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره، در پی حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی به جمعی از غیرنظامیان یمنی در بخش "مقبنه" در استان "تعز" 16 غیرنظامی از جمله تعدادی کودک شهید شدند.
در خبری دیگر؛ جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی - سعودی، دو حمله به دانشکده جنگ در صنعا پایتخت یمن و دو حمله نیز به فرودگاه بین المللی صنعا انجام دادند.
همچنین؛ در پی تیراندازی نظامیان عربستان سعودی به سمت منطقه "الرقو" در بخش مرزی "منبه" در استان "صعده" یمن، یک غیرنظامی به شهادت رسید و پنج تن دیگر از جمله دو مهاجر آفریقایی زخمی شدند.
از سوی دیگر؛ شبکه المسیره با تهیه گزارشی، از شاخص‌ترین بمب‌ها و مواد منفجره و سلاح‌های ممنوعه بین المللی ساخت آمریکا که در جنگ یمن از آن‌ها استفاده شده است، پرده برداشت. از این تسلیحات در هفت سال جنگ و تجاوز به یمن و منابع آن و علیه توانمندی‌های ملی یمنی‌ها استفاده شده است.
اسماعیل الشامی خبرنگار المسیره در گزارشی گفت: حدود هفت سال است که صد‌ها هزار بمب و موشک ویرانگر ساخت آمریکا بر سر مردم یمن و زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی آن فرود می‌آید بگونه‌ای که طول و عرض یمن به مکانی برای آزمایش سلاح‌های ممنوعه بین المللی تبدیل شده است.
براساس تحقیقات سازمان‌های داخلی و بین المللی پس از بازدید‌های میدانی متعدد از محل عملیات در تعدادی از استانهای یمن، سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل که مستقیم زیر نظر آن کار می‌کنند؛ به شکلی صریح از استفاده متجاوزان به یمن از تسلیحات ممنوعه ساخت آمریکا سخن گفته اند.
به عنوان مثال، می‌توان از برجسته‌ترین سلاح‌های ویرانگری که در جنگ یمن از آن‌ها استفاده شده است به موارد زیر اشاره کرد: بمب هدایت شونده با لیزر (GBU12-MK82) به وزن 225 کیلوگرم اشاره کرد. از این بمب در هدف قرار دادن یک سالن بزرگ استفاده شد که باعث شهادت و زخمی شدن حدود ششصد نفر شد. از این بمب همچنین در هدف قرار دادن کودکان منطقه ضحیان نیز استفاده شد که طی آن 129 نفر شهید و زخمی شدند که در میان آن‌ها، چهل کودک به چشم می‌خورد.
یکی دیگر از تسلیحات ساخت آمریکا که در حملات هوایی به یمن از آن استفاده شده است بمب (GBU31-MK84) است که یک بمب چند منظوره و غیرهدایت شونده است که دارای کلاهک جنگی است و حدود 907 کیلوگرم وزن دارد و قدرت انفجار بسیار بالایی دارد و برای هدف قرار دادن اهداف سخت و استحکامات مورد استفاده قرار می گیرد.
متجاوزان از این بمب، برای هدف قرار دادن بازار مستبأ در حجه استفاده کردند که منجر به شهادت 113 نفر و زخمی شدن 44 نفر در سال 2016 شد. این بمب و بمب‌های دیگری که ساخت شرکت ژنرال دینامیک هستند در تجاوز به یمن بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند. طبق گزارش‌های سازمان‌های بین المللی، بسیاری از این بمب‌ها در قالب قرارداد‌های فروش سلاح توسط آمریکا به عربستان سعودی فروخته شده است.
در این گزارش با اشاره تفصیلی به دیگر بمب‌های استفاده شده ساخت آمریکا در جنگ یمن آمده است، افزون بر این بمبها، آمریکا از بمب‌های بسیار بزرگ و حجیم نیز در جنگ یمن استفاده کرده است که به عنوان آن می‌تواند به بمبی اشاره کرد که بازار «نقم» در منطقه «عطان» را هدف قرار داد و انفجار وحشتناکی بوجود آورد و روزنامه‌های غربی از آن به عنوان مادر بمب‌ها یاد کردند.
آمریکا و متجاوزان به یمن همچنین از بمب‌های ممنوعه خوشه‌ای نیز در یمن به شکلی گسترده در چند استان استفاده کرده اند که این گستردگی در استان‌های حجه و صعده بیش از دیگر مکان‌ها بوده است.
المسیره با اشاره به انواع بمب‌های خوشه‌ای نظیر (CBU87-BLU97) افزود این بمب‌ها قابلیت انفجار در هوا و زمین را دارند و ساخت شرکت ژنرال داینامیک و شرکت لاکهید مارتین هستند.
خبرنگار این شبکه تلویزیونی در پایان با پخش تصاویر فروش سلاح توسط دونالد ترامپ به بن سلمان شاهزاده سعودی افزود: اگر حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی آمریکا از جنگ یمن نبود، چه بسا بسیاری از این ویرانی‌ها اتفاق نمی‌افتاد.

نظر شما