شناسهٔ خبر: 51174731 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس سازمان اورژانس کشور:

اورژانس از شیوع کرونا تا کنون ۱۹ شهید تقدیم کرده است/۸۸ درصد عملیات‌های اورژانس مربوط به شهرها است

رئیس اورژانس کشور گفت: سازمان اورژانس کشور در تزریق بیش از ۲ میلیون دُز واکسن کرونا به مردم مشارکت داشته و از ابتدای شیوع کوید تا کنون ۱۹ شهید را تقدیم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، جعفر میعادفر رئیس اورژانس کشور در نخستین نشست خبری خود که امروز شنبه سیزدهم آذر ماه سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در کشور ۳ هزار پایگاه اورژانس داریم و بیش از ۲۴ هزار نیرو در این پایگاه‌ها به خدمت رسانی مشغول هستند.

رئیس اورژانس کشور خاطرنشان کرد: سازمان اورژانس کشور در تزریق بیش از ۲ میلیون دُز واکسن کرونا به مردم مشارکت داشته و از ابتدای شیوع کوید تا کنون ۱۹ شهید را تقدیم کرده است.

میعادفر گفت: بیش از ۱۸ هزار حوادث ویژه در کشور داشتیم و ۱۳ هزار مورد آن شامل حوادث غیر ترافیکی بوده است و مابقی را حوادث ترافیکی شامل می‌شوند.

وی تاکید کرد: شیوع کرونا باعث شده تا بیشتر هزینه‌ها در بخش درمانی مربوط به آن صرف شده و از طرفی ناوگان آمبولانسی کشور باید نو شود و انتظار داریم در بودجه سال آینده مبلغ مورد نیاز برای خریداری ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس پیش بینی و در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: درگیری برخی مردم با عوامل اورژانس و ضرب و شتم آن‌ها نیاز به وضع قوانین بازدارنده دارد.

میعادفر تصریح کرد: قصد داریم تا در سازمان اورژانس کشور هم از حضور افراد دارای تخصص و توانایی مثل پزشک، پیراپزشک، پرستار و ... مثل سایر نقاط دنیا استفاده کنیم و بخشی از خدمات درمانی را با حضور نیرو‌های داوطلب به مردم ارائه بدهیم.

وی در ادامه گفت: ۸۸ درصد ماموریت‌های اورژانس را ماموریت‌های شهری و ۲۲ درصد هم ماموریت‌های جاده‌ای شامل می‌شوند و آنار فوب نشانگر این است که باید توجه بیشتری را در مباحث اورژانسی به شهر‌های کشور اختصاص بدهیم.

رئیس اورژانس کشور خاطرنشان کرد: تعداد مصدومان ویژه ترافیکی در سال جاری تا کنون ۲۸ هزار و ۳۲۵ نفر بوده است و تا پایان آبان ماه ۱۱۷ مورد حادثه اتوبوس در کشور رخ داده است.

میعادفر تصریح کرد: مجموع فوتی‌های حوادث یک‌هزار و ۱۳۸ مصدوم و ۶۴ نفر گزارش شده و در مدت مشابه ۱۰۳ حادثه مرتبط با مینی بوس با ۸۸۱ مصدوم و ۳۳ مورد فوتی در کشور رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۰ پایگاه هوایی و دو پایگاه دریایی اورژانس در کشور فعال است و از ۵ هزار آمبولانس فعلی بیش از ۳ هزار آمبولانس عمری بیش از ۱۰ سال دارند.

رئیس اورژانس کشور تعداد عملیات‌های انجام شده در ۸ ماهه سال جاری را بیش از ۳ میلیون عملیات برشمرد و گفت: از این تعداد ۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۵۳۴ مورد ماموریت شهری بوده و ۷۲۳ هزار و ۲۷۱ ماموریت جاده‌ای بوده است و امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد تعداد ماموریت‌ها رشد داشته است.  

میعادفر یادآور شد: در سال جاری تا کنون ۱۳ مورد انتقال عضو پیوندی با همکاری سازمان اورژانس کشور انجام شده و مجموع این آمار در ۲ تا ۳ سال اخیر در کشور ۴۵ مورد روده است.

وی تاکید کرد: بیشترین بالگرد‌های فعال اورژانس در کشور در حال حاضر مربوط به هوانیروز، هواناجا و سپاه کشور است و مجموعه‌های فوق هم اکنون همکاری خوبی در این خصوص بد اورژانس دارند و به بیش از ۱۰۰۰ مورد از بیماران با بالگرد خدمت رسانی شده است.

رئیس اورژانس کشور افزود: کد ۲۴۷ به بیماران قلبی خدمات اورژانس را ارائه می‌دهد و در این راستا بیش از ۳۰۰۰ مورد خدمات تخصصی مرتبط با قلب به بیماران ارائه شده است و کد ۷۲۴ نیز مرتبط با بیماران سکته مغزی در اورژانس کشور است و بیش از ۶۰۰۰ هزار عملیات اورژانسی هم در ارتباط با بیماران یکته مغزی توسط اورژانس کشور اختصاص داده شده است.

میعادفر همچنین یادآور شد: آمار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن از ابتدای سال جاری تا کنون روندی افزایشی داشته است و متاسفانه رشد ۳۵ برابری داشته و ۸۹ مورد از ابتدای مهر ماه سال جاری تا کنون منتهی به فوت افراد مسموم باگاز منوکسیدکربن شده است.

وی اضافه کرد: تهران، خراسان رضوی و البرز بیشترین آمار مسمومیت با گاز منوکسید کربن را داشته‌اند و امیدواریم هموطنان بیشتر به نکات ایمنی توجه کنند.

رئیس اورژانس کشور تاکید کرد: مهارت افزایی و آنوزش به روز پرسنل از مهمترین دغدغه‌های ما در سازمان اورژانس کشور است و در این راستا کار رتبه بندی پرسنل را در دستور کار قرار داده‌ایم.

میعادفر در ادامه افزود: هوشمند سازی فرم‌های مورد استفاده در ماموریت‌های اورژانس از جمله برنامه‌هایی است که در حال حاضر در برخی از استان‌ها فعال شده و این امر تعداد خطا در عملیاتهای اورژانسی را کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: کمیته‌ای برای بررسی اختراعات تکنسینهای اورژانس نیز ایجاد شده و برنامه ما این است که زحمات مخترعان حاضر در اورژانس را بیش از پیش قدر بدانیم.

رئیس اورژانس کشور اضافه کرد:  ۲۵ اتوبوس آمبولانس تا سال آینده به ناوگان اورژانس و وسایل مورد استفاده عملیات فعلی افزوده خواهد شد.

میعادفر در ادامه افزود: عمده‌ترین مشکل ما در حال حاضر در کلانشهرها معضل ترافیک است و این معضل کار مدیریت زمان برای اورژانس را سخت می‌کند.

وی یادآور شد: سال گذشته ۳ هزار و ۴۰۰ نفر پس از دریافت مجوز از سازمان استخدامی، از طریق سازمان اورژانس جذب این سازمان شدند و در تلاشیم تا ابتدا امور تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و پیمانی را اجرایی کرده و پس از آن موضوع کمبود نیرو در اورژانس که همچنان جدی است را جبران کنیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: میانگین مدت زمان رسیدن نیروهای اورژانس در شهرهای کوچک ۸ دقیقه است و این زمان در شهرهای بزرگ به ۱۰ دقیقه و در کلانشهرها به ۱۲ دقیقه می‌رسد و از تماس با اورژانس تا رسیدن به محل حوادث جاده‌ای ۱۴ دقیقه طول می‌کشد.

میعادفر همچنین اضافه کرد: خوشبختانه تعداد تماسهای مزاحمان تلفنی اورژانس در سال جاری نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: باید به مرور پایگاه‌های کانکسی را حذف کرده و در این خصوص باید از کمکهای خیرین هم استفاده کنیم و در حال حاضر بر اساس برنامه ششم در این زمینه دچار عقب ماندگی هستیم.

برچسب‌ها:

نظر شما