شناسهٔ خبر: 51169634 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

پس از پایان دور اول گفتگوها؛

ارزیابی فعالان بین‌المللی از مذاکرات وین: آمریکا آماده توافق نیست

عضو خارج شده از توافق در شرایطی که آمادگی بازگشت مطمئن به برجام را نداشته و توان اعطای تضمین بهره‌مندی ایران از مزایای لغو تحریم را ندارد، در هفته گذشته تلاش قابل توجهی برای «مقصرنمایی» از ایران صورت داد.

صاحب‌خبر -
گروه بین‌الملل - رجانیوز: با گذشت ساعاتی از پایان دور اول گفتگوهای جدید در وین، نقطه نظرات متنوعی در خصوص وضعیت فعلی و آینده پیش روی مذاکرات ایران و اعضای برجام مطرح شد. تحلیل‌های مختلفی که شاید برای اولین بار در یک نقطه به یکدیگر می‌رسد: «آمریکا آماده توافق نیست».
 
ترکیب کارشناسی و تخصصی تیم مذاکراتی در کنار ابتکار عمل جمهوری اسلامی در ارائه دو متن پیشنهادی در حوزه تحریم و هسته‌ای، عملا پیام جدیت ایران برای حصول یک توافق مطلوب را به افکار عمومی صادر کرد.
 
اما از سوی دیگر، یادداشت کینه‌ورزانه انگلیس به همراه اسرائیل و گزارش جهت‌دار آژانس در حین مذاکرات موحب شد تا در اردوگاه سه کشور اروپایی اختلافاتی پدید آید و اروپا عملا در مسیر اتخاذ سیاست واحد در برابر ایران ناتوان ماند. دست پر جمهوری اسلامی در حوزه افزایش فروش نفت، تسهیل وصول منابع ارزی و دیپلماسی انرژی نیز در تغییر محاسبات طرف مقابل اثرگذار بود.
 
دروغ تاریخی «بیانیه‌خوانی در مذاکرات» این بار مجددا تکرار شد و تلاش‌های فراوانی برای مانور رسانه‌ای بر روی همین خط خبری فعال شد. تعدادی از فعالان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های حامی دولت روحانی برای تسویه حساب سیاسی با مذاکره‌کنندگان و علیرغم ادعاهای قبلی خود مبنی بر تن دادن تیم ایرانی به توافقات شش دور گذشته، مدعی شکست مذاکرات به علت مطالبات حداکثری ایران شدند اما فضای بین‌المللی طور دیگری به وقایع نگاه می‌کند.
 
نشریه سعودی الشرق الاوسط در مطلبی با اذعان به انسجام و جدیت تیم مذاکره‌کننده ایرانی نوشت که طرف آمریکایی عامل آشفتگی مذاکرات است. این نشریه اینطور ادامه می‌دهد که اصل برداشتن یک گام در برابر گام دیگر در این مذاکرات صدق نمی‌کند و ایران اعطای هیچ امتیازی در خصوص برنامه‌ هسته‌ای خود در کنار آنچه در توافق قبلی (برجام) ذکر شده را نمی‌پذیرد. 
 
سفیر سابق فرانسه در آمریکا نیز در تحلیل مذاکرات اخیر می‌نویسد آمریکا نمی‌تواند امتیازات زیادی اعطا کند، از طرف دیگر ایران تمایلی به اعطای امتیاز در ازای رفع جزئی یا موقت تحریم‌ها ندارد. او همچنین تصری می‌کند که تنها تصمیم فوری آمریکا در ماه ژانویه می‌توانست این دیوار بی‌اعتمادی را از بین ببرد و الان خیلی دیر است.
 
همچنین تریتا پارسی، عضو نایاک و از تحلیلگران بین‌المللی نیز با تاکید بر اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا تقاضای ایران مبنی بر لغو فوری تحریم‌ها را نمی‌پذیرند می‌نویسد گمان می‌کنم ایرانی‌ها به این دلیل که می دانند شرکت‌های اتحادیه اروپا حتی با لغو تحریم‌ها نیز به بازار ایران باز نخواهند گشت، چنین درخواستی دارند، زیرا (این شرکت ها) منتظر خواهند بود ببینند اوضاع چگونه پیش خواهد رفت، از جمله آنچه در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا رخ خواهد داد. (بر اساس آنچه که یک دیپلمات اتحادیه اروپا هفته جاری به من گفت). وی در ادامه می‌گوید این مثال نمونه‌ای‌ است از اینکه چگونه ناتوانی آمریکا در عمل به وعده‌هایش ارزش چانه زنی تحریم‌ها را از بین برده است.
 
این مواضع در کنار تلاش‌های آمریکا برای پایان دادن سریع‌تر به مذاکرات وین معنای بهتری پیدا می‌کند. عضو خارج شده از توافق در شرایطی که آمادگی بازگشت مطمئن به برجام را نداشته و توان اعطای تضمین بهره‌مندی ایران از مزایای لغو تحریم را ندارد، در هفته گذشته تلاش قابل توجهی برای «مقصرنمایی» از ایران صورت داد. تلاشی که البته با هوشمندی تیم ایرانی به نتیجه نرسید و اکنون نزدیک‌ترین متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی آمریکا نیز دولت بایدن را عامل آشفتگی فضای مذاکرات می‌دانند.

نظر شما