شناسهٔ خبر: 51167606 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نبض بازار‌های مالی در هفته دوم آذر ۱۴۰۰

این هفته و در بازار ارز‌های عمده، نرخ برابری ریال با اکثر ارز‌ها در طول هفته تغییر چندانی نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ گرچه در طول هفته شاهد تغییراتی در نرخ ارز‌های خارجی بودیم، اما در نهایت روز پنجشنبه هر دلار ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت خورد که ۲۰۰ تومان کمتر از هفته قبل بود. یورو هم در طول هفته ۴۰۰ تومان کاهش داشت و به ۳۳ هزار تومان رسید.

<div id="video-display-embed-code_7329787"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3294740/7329787?width=600&height=340"></script></div>

در بازار طلا و جواهر هم، با وجود کاهش ۱۲ دلاری اونس در بازار‌های جهانی، قیمت‌ها در مقایسه با هفته قبل افزایش داشت:

نادر بذرافشان دبیر اتحادیه طلا و جواهر در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با تایید این افزایش قیمت می‌گوید: این هفته و با توجه به این نوسانات، سکه تمام بهار آزادی ۴۰ هزار تومان گران شد و به ۱۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید. هرگرم طلای ۱۸ عیار هم با ۶ هزار تومان افزایش، یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان معامله شد.

اما بورس اوراق بهادار تهران این هفته هم رویکرد کاهشی داشت و به شایعاتی مبنی بر تغییر در اعداد و ارقام بودجه واکنش نشان داد. شاخص کل در طول یک هفته ۵۴ هزار واحد کاهش یافت تا در روز پایانی بازار، عدد یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحدی را نشان دهد. شاخص هم وزن هم این هفته ۱۶ هزار واحد کاهش داشت و در آخرین روز بازار روی رقم ۳۶۷ هزار واحدی ایستاد.

در واکنش اما، رئیس سازمان بورس از سهامداران خواست به شایعات توجه نکنند و از حمایت دولت و مجلس، از بازار سرمایه خبر داد:

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید: هر سال در ایام تقدیم بودجه به مجلس، گمانه زنی‌هایی در خصوص اعداد و ارقام بودجه مطرح می‌شود، اما این اعداد و ارقام قطعی نیست و قطعا روی کلیت بازار اثر منفی غیر واقعی خواهد داشت.

وی گفت: امسال هم این گمانه‌زنی‌ها در چند روز اخیر توسط فعالان بازار رصد شده و در نتیجه اثراتی روی معاملات سهام و قیمت‌های آن داشته است، اما واقعیت این است که گمانه زنی‌ها دقیق نیست و زمان زیادی تا تصویب بودجه در مجلس باقی مانده است.

عشقی افزود: اعداد و ارقام بودجه‌ای باید ابتدا در دولت و سپس در مجلس به صورت دقیق کارشناسی و بررسی شود و در نهایت، در خصوص این اعداد تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی گفت: اعداد و ارقام مطرح شده دقیق نیست و با قاطعیت عرض می‌کنم که با دولت و مجلس رایزنی کرده‌ایم تا تصمیماتی که در نهایت گرفته خواهد شد، به نفع سرمایه‌گذاران و سهامداران باشد چراکه نوسانات زیاد در این اعداد و ارقام بودجه‌ای باعث می‌شود وضعیت شرکت‌ها متلاطم شود.

وی به سهامداران هم اطمینان داد: دولت و مجلس مصمم به حمایت از بازار سرمایه هستند و با توجه به عزم و رویکرد و برنامه‌های دولت، با اطمینان می‌گویم که روند سودآوری شرکت‌های تحت پوشش بورس تا پایان سال ادامه دارد و با توجه به رویکرد و تصمیمات اخیر دولت، این روند در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

به گفته رئیس بورس، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تغییر نخواهد کرد، نرخ تسعیر ارز دارایی بانک‌ها اصلاح و اطلاعات آن در کدال منتشر خواهد شد، قیمت گذاری خودرو هم اصلاح میشه تا هم سهامداران و هم مصرف کننده سود ببرند و در نهایت، عرضه‌های اولیه‌ای در راه بورس است.

کارشناسان معتقدند بازار سرمایه در نهایت بازاری ریسک پذیر است و سرمایه گذاران باید با توجه به ماهیت این بازار، با دقت و وسواس و مطالعه بیشتری نسبت به فعالیت در این بازار اقدام کنند.

گزارشی از مهدی صادقی خبرنگار اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما