شناسهٔ خبر: 51160480 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صنایع آب‌بر با توجه به محدودیت منابع نباید از آب‌های حوزه‌ای استفاده کنند

نماینده مردم یزد در مجلس گفت: صنایع آب‌بر که عمدتا در استان‌های کویری تاسیس شده‌اند نباید از آب‌های حوزه‌ای استفاده کنند بلکه باید آب این صنایع از طریق انتقال آب از دریا تأمین شود.

صاحب‌خبر -

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور گفت:‌ ما به دنبال افزایش دما در سال 99 و 1400 با تنش آبی در استان‌های مختلف مواجهیم که مسئولان مربوطه باید راهکارهای لازم در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای عبور از این وضعیت در دستورکار خود قرار دهند.

وی افزود: در کوتاه‌مدت باید مدیریت عرضه در دستورکار قرار گیرد و در بلندمدت باید مدیریت تقاضا و با فرهنگ‌سازی بتوانیم در بلندمدت بحث مصرف بهینه را در جامعه در حوزه‌های مختلف کشاورزی و... نهادینه کنیم. بحث مصرف بهینه آب و اصلاح الگوی مصرف آب در این حوزه قرار دارد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه کشاورزی متأسفانه با وجود مشکل کمبود آب ما هنوز بحث کشت سنتی را ادامه می‌دهیم و از روش‌های نوین آبیاری کمتر استفاده نمی‌کنیم و یا در کویر مرکزی محصولات کشاورزی که آب فراوان نیاز دارند را کشت می‌کنیم که این قبیل اقدامات می‌تواند تنش آبی در کشور را تشدید کند.

جوکار خاطرنشان کرد: و یا در حوزه صنعت، صنایع آب‌بر خود به یک معضل در بحث آب تبدیل شده که می‌بینیم در مناطق کویری و کم‌آب این صنایع احداث می‌شوند.

وی افزود: ما در بحث صنعت آمایش سرزمین را نادیده گرفته‌ایم، مناطق مختلف جغرافیایی باید بر اساس شرایط اقلیمی که دارند و ظرفیت‌هایی که در مناطق مختلف وجود دارد باید توسعه بیابد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما یک سند توسعه نامتوازن و ناپایداری را اجرا کرده‌ایم و نقشه راه درستی را هم برای این موضوع نداریم و لذا صنایع آب‌بر خود یکی از مشکلاتی است که امروز ما با آن مواجهیم.

جوکار خاطرنشان کرد: بحث جمعیت و مهاجرت به شهرها و پدیده حاشیه‌نشینی خود یکی دیگر از مشکلات است، به هر حال حاشیه‌نشین‌ها باید خدمات به آنها ارائه شود به ویژه در حوزه آب.

وی افزود: به عنوان مثال‌ در حوزه آبریز زاینده‌رود در گذشته یک میلیون نفر بهره‌بردار بودند که این جمعیت امروز به 6 میلیون نفر افزایش یافته که باید در درازمدت تامین منابع آبی برای این جمعیت انجام می‌شده که این کار انجام نشده و صورت نگرفته است و امروز بحث آب در این حوزه به یک بحث اجتماعی و به نوعی تأثیر گذار تبدیل شده است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه صنعت و آب مورد نیاز برای این بخش باید سرمایه‌گذاری در بخش انتقال آب دریا باشد و نباید به صنایع آب‌بر اجازه دهیم که از منابع آبی حوزه منطقه‌ای استفاده کنند.

جوکار خاطرنشان کرد: یکی از مسائل بحث اقتصاد آب است که بسیار مهم است و ما باید محاسبه کنیم یک محصولی که با آب زیاد تولید می‌شود و اصلا صرفه اقتصادی ندارد نباید در دستورکار قرار گیرد و ما می‌توانیم نوع کشت آنها را تغییر دهیم.

وی گفت: ما در بحث آب باید با مشورت ذی‌نفعان مسائل را حل کنیم و باید بدانیم که حضور در کف خیابان هیچ گاه پاسخگوی نیاز آبی ما نخواهد بود و تنها نتیجه آن فقط افزایش هزینه‌ها برای کشور است.

انتهای پیام/

نظر شما