شناسهٔ خبر: 51146321 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پیشگیری از سرطان: 8 نکته برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

پیشگیری از سرطان همیشه یکی از مهمترین دغدغه های افرادی است که به حفظ سلامت خود فکر می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، پیشگیری از سرطان همیشه یکی از مهمترین دغدغه های افرادی است که به حفظ سلامت خود فکر می کنند. سوالی که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد، این است که آیا می توان از سرطان پیشگیری کرد؟ راهی برای پیشگیری از سرطان و حفظ سلامت وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت با وجود اینکه بخشی از عواملی که موجب سرطان می شوند، ژنتیکی هستند؛ دلایل عمده سرطان مربوط به سبک زندگی افراد می شود. به همین دلیل با بهبود سبک زندگی می توان علاوه بر حفظ سلامت جسمی و روحی تا حد زیادی از سرطان جلوگیری کرد.

 

با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی سالم، انجام معاینات منظم و ترک عادات مضر برای سلامت می توان از سرطان پیشگیری کرد. آنچه که در مورد پیشگیری از سرطان شناخته شده است، هنوز هم در حال تکامل است. با این حال همه محققان به این معتقدند که شانس شما برای ابتلا به سرطان تا حدود زیادی به انتخاب سبک زندگی شما وابسته است. به همین دلیل در اینجا چند نمونه از مهمترین اقداماتی که می توان برای پیشگیری از سرطان از آن استفاده کرد؛ معرفی خواهیم کرد.

از مصرف سیگار و قلیان بپرهیزید.

استفاده از هر نوع دخانیات شما را در مسیر ابتلا به سرطان قرار می دهد. سیگار با انواع مختلف سرطان از جمله سرطان ریه، دهان، گلو، حنجره، پانکراس، مثانه، دهانه رحم و کلیه مرتبط است و جویدن تنباکو با سرطان حفره دهان و پانکراس رابطه مستقیم دارد.

حتی اگر شما مستقیما از سیگار یا قلیان استفاده نمی کنید؛ قرار گرفتن در معرض دود سیگار ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. پس بخش مهم در پیشگیری از سرطان، اجتناب از مصرف دخانیات و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض دود این دخانیات است.

رژیم غذایی سالم داشته باشید.

داشتن رژیم غذایی سالم، مهمترین عامل در حفظ سلامت و پیشگیری از سرطان است. برای پیشگیری از سرطان توصیه می کنیم میوه و سبزیجات فراوان مصرف کنید و رژیم غذایی خود را بر پایه میوه ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی از منابع گیاهی مانند غلات کامل و لوبیاها قرار دهید.

پیشگیری از سرطان

داشتن رژیم غذایی سالم می تواند نقش بسیار مهمی در کنترل وزن داشته باشد و از این طریق از بروز سرطان جلوگیری کند. شما می توانید با انتخاب غذاهایی با کالری کمتر، وزن خود را کنترل کنید.

همچنین می توانید از گیاهان مفید برای سلامت، بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنید. در مقابل مصرف گوشت های فرآوری شده را محدود کنید. گزارشی از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، نشان می دهد که مصرف مقادیر زیاد گوشت فرآوری شده می تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد.

همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که در رژیم غذایی خود از روغن زیتون و آجیل استفاده می کنند، کمتر است. استفاده از میوه ها و سبزیجات، غلات، حبوبات، چربی های سالمی مانند روغن زیتون و ماهی به جای گوشت قرمز، می تواند یک رژیم غذایی سالم برای پیشگیری از سرطان، ایجاد کند.

وزن خود را کنترل کنید و از نظر بدنی فعال باشید.

حفظ وزن مناسب ممکن است خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان سینه، پروستات، ریه، روده بزرگ و کلیه را کاهش دهد. فعالیت بدنی نیز مهم است. علاوه بر کمک به کنترل وزن، فعالیت بدنی به تنهایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

برای پیشگیری از سرطان و حفظ سلامتی خود، سعی کنید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط و ​​یا 75 دقیقه در هفته فعالیت هوازی شدید داشته باشید. به علاوه می توانید ترکیبی از فعالیت های متوسط ​​و شدید انجام دهید. بهتر است به عنوان یک هدف کلی، حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید و اگر می توانید فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید، بهتر است. انجام فعالیت بدنی علاوه بر کمک به تقویت گردش خون، به جلوگیری از انواع سرطان کمک می کند.

از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان و یکی از قابل پیشگیری ترین سرطان ها است. بهتر است بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که پرتوهای خورشید در قوی ترین حالت ممکن هستند؛ از نور خورشید دوری کنید.

پیشگیری از سرطان

در مصرف کرم ضد آفتاب کوتاهی نکنید. حتی در روزهای ابری از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF حداقل 30 استفاده کنید و کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یکبار یا بیشتر اگر در حال شنا یا تعریق هستید؛ تمدید کنید.

علاوه بر نور خورشید، شما باید از قرار گرفتن غیر ضروری در معرض تشعشعات خودداری کنید. از خود در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید محافظت کنید، چرا که خطر ابتلا به ملانوم و سایر سرطان های پوست را افزایش می دهد.

از رفتارهای پرخطر خودداری کنید.

یکی دیگر از روش های موثر در پیشگیری از سرطان، اجتناب از انجام رفتارهای پرخطری است که می تواند عفونت هایی را در پی داشته باشد که به نوبه خود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. مثلا از سوزن مشترک استفاده نکنید. استفاده از سوزن های مشترک؛ می تواند منجر به HIV، هپاتیت B یا هپاتیت C شود که خود این بیماری ها می توانند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهند.

معاینات و مراقبت های پزشکی منظم انجام دهید.

انجام معاینات منظم و غربالگری انواع مختلف سرطان، مانند سرطان پوست، روده بزرگ، دهانه رحم و سینه، می تواند شانس شما را برای کشف زود هنگام سرطان، زمانی که درمان به احتمال زیاد موفقیت آمیز است؛ افزایش دهد.

خواب با کیفیت را در اولویت قرار دهید.

گزارشی که خواب را با سرطان مرتبط کند؛ وجود ندارد ولی افزایش خواب ضعیف و ناکافی با افزایش وزن مرتبط است که یک عامل خطر سرطان است. پس داشتن خواب با کیفیت و کافی، از مواردی است که رعایت آن در سبک زندگی، می تواند به حفظ سلامت و جلوگیری از سرطان کمک کند.

ویتامین D کافی دریافت کنید.

وجود مقادیر کافی ویتامین ها، نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد. در این میان ویتامین D، از جمله ویتامین هایی است که به حفظ سیستم ایمنی و جلوگیری از سرطان کمک بسیاری می کند. با این حال در بسیاری از افراد کمبود آن حس می شود. در نتیجه رسیدن به آن بدون مصرف مکمل تقریبا غیرممکن است. شواهد نشان می دهد که ویتامین D ممکن است به کاهش خطر سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سایر بدخیمی ها کمک کند.

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و دسترسی به اطلاعات جامع در زمینه های مختلف سلامت، خانواده، جامعه و ... به پایگاه جامع خبری فرتاک نیوز، مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما