شناسهٔ خبر: 51145754 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک:

درمان نشدن بی‌اشتهایی در مبتلایان کرونا عامل ابتلا به سوء تغذیه است

اراک- ایرنا- مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شماری از مبتلایان به کووید-۱۹ در جریان بیماری خود، کم‌اشتهایی را تجربه می‌کنند که در صورت درمان نشدن، عوارضی چون بروز ضعف شدید، سوء تغذیه و تأخیر در بهبود را رقم می‌زند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک، دکتر «حامد جعفری» افزود: بی‌اشتهایی به‌دلیل عملکرد سایتوکاین‌های پیش‌التهابی در مغز از جمله TNF-alpha و اینترلوکین-۶ ایجاد می‌شود که بسیاری از افراد مبتلا به کووید-۱۹ آن را در کنار سایر علایم تجربه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه راهکارهای تغذیه‌ای در کنترل علایم کرونا بسته به شرایط مختلف بروز آن متفاوت است، توصیه کرد: افرادی که با ابتلا به کووید-۱۹ دچار بی‌اشتهایی شده‌اند باید مواد غذایی را در حجم کم و با تعداد وعده‌های متعدد بخورند، از مصرف مواد غذایی به‌صورت سرد و با دمای پایین پرهیز کرده و بکوشند محرک‌های بو که در کاهش اشتها اثر دارد را به حداقل برسانند.

وی ادامه داد: این بیماران باید میوه‌ها و آب میوه‌های طبیعی، انواع سالادها و سبزیجات به‌صورت خام، میان وعده‌هایی نظیر انواع مغزها و خشکبار و همچنین میان وعده‌های مقوی نظیر شیربرنج، فرنی و شله‌زرد، چای لیمو و زنجبیل، مکمل‌های غذایی پرکالری و پر پروتئین به‌صورت محلول و مایع را در سبد غذایی خود قرار دهند و مواد غذایی را بیشتر به‌صورت پوره و نرم استفاده کرده و از مصرف مواد غذایی خشک و سفت دوری کنند.

مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در صورت رفع نشدن معضل بی‌اشتهایی و بدتر شدن شرایط بالینی در کرونا و وضعیت تغذیه فرد مبتلا باید حمایت تغذیه‌ای و دریافت مواد مغذی از طریق تغذیه انترال (تغذیه با لوله) انجام شود و زیر نظر متخصصان و کارشناسان تغذیه فرمول‌های مخصوص طراحی و از طریق لوله های بینی، معده‌ای یا روده‌ای به بیمار تزریق شود.

تاکنون شمار فوت شدگان کرونا در استان مرکزی به ۲ هزار و ۹۶۹ نفر رسیده است.
شیوع ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸ آغاز و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

نظر شما