شناسهٔ خبر: 51142542 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله سیدرضی شیرازی درگذشت

آیت‌الله سیدرضی شیرازی، مجتهد، فیلسوف و فقیه اندیشمند تهران، ساعتی پیش درگذشت. آیت‌الله سیدرضی شیرازی، مجتهد، فیلسوف و فقیه اندیشمند تهران، ساعتی پیش درگذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ خبرآنلاین نوشت: آیت‌الله حاج سید‌رضی شیرازی، از مجتهدان و فیلسوفان برجسته تهران دقایقی پیش درگذشت. در طی سالیان گذشته تعداد زیادی (حدود ۵۰۰ نفر از سال ۱۳۵۱تا به امروز) از پیروان ادیان مختلف و با ملیت‌های متفاوت به دستان وی با بهره‌گیری از استدلالات کلامی و فلسفی به دین مبین اسلام و مذهب جعفری روی آورده‌اند.

حضرت استاد آقاسید رضی در سال ۱۳۰۷ (۱۳۴۵ ق) در نجف اشرف به دنیا آمد. او نبیره میرزای شیرازی بزرگ است. پدرش آیت‌الله میرزا محمدحسین شیرازی، نوه میرزای شیرازی بزرگ و مادرش دختر آیت‌الله شیخ محمد کاظم شیرازی- رضوان الله علیه - بود. مادر استاد سید رضی شیرازی، علوم اسلامی را تا کتاب شرح لمعه نزد پدرش تحصیل کرد و اشعار منظومه فقهی سید بحر العلوم را از حفظ می‌خواند. میرزا محمدحسین شاگرد آیت‌الله نائینی بود و یک دوره درس خارج اصول استادش را تقریر کرد.

در سال ۱۳۳۸ برای تدریس در مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) از او دعوت به عمل آمد. در آن زمان اساتید بزرگی همچون: محمد علی لواسانی، سید کاظم عصار، راشد، ترابی، سید محمود طالقانی، وحید گلپایگانی و شیخ ابوالفضل نجم‌آبادی در آن مدرسه تدریس می‌کردند. او به عنوان جوانترین استاد قسمت اول منظومه را تدریس نمود.بعد از دستگیری سید محمود طالقانی به مدت یکسال در جایگاه او به تدریس مشغول شد.

در سال ۱۳۴۴به درخواست سید احمد خوانساری برای اقامه جماعت به مسجد شفاء آمد.این مسجد به دستور سید حسین طباطبایی بروجردی در یوسف آباد تهران بنیان گردید. وی از آن تاریخ تاکنون به اقامه امامت جماعت در مسجد شفا در تهران پرداخته است و به تدریس علوم اسلامی در منزل خود پرداخته است.

درس‌هایی از شرح منظومه: ابیات حکیم الهی، ملا هادی سبزواری (۱۲۱۲-۱۲۹۰ه.ق) در حکمت الهی و مباحث مرتبط با آن ( ۱۰۴۹بیت ) تحت عنوان المنظومه فی الحکمه شناخته می‌شود. همچنین شرح جامع او بر همین ابیات، به شرح منظومه، در نزد اهل حکمت شناخته شده‌است. این کتاب مجموعه تقریرات دروس سید رضی شیرازی و توضیحات لازم و ضروری پیرامون فهم هر قطعه از ابیات منظومه می‌باشد. این اثر در دو مجلد و بیش از ۲۰۰۰صفحه توسط انتشارات حکمت در سال ۱۳۸۳برای اولین بار منتشر گردید و به عنوان کتاب برگزیده سال حوزه انتخاب گردید.

نگاه ناب: کتابی ست که به منظور تقویت مبانی نسل جوان در و حل گره‌های فکری آنان در سال ۱۳۵۰ تألیف شده‌است. این اثر ارزشمند یک دوره اصول عقائد شیعه به شیوه‌ای بدیع و استدلالی عرضه و ده‌ها نکته دقیق علمی و فلسفی در آن تبین شده‌است. نسخه اولیه این کتاب تحت عنوان نقد و طرح اندیشه‌ها در مبانی اعتقادی به زبانهای اسپانیولی و عربی ترجمه گشته است.

مجموعه زلال حکمت (مجموعه سخنرانی‌ها): مجموعه‌ای از سخنرانی‌های وی در مسجد شفا است که بعد از پیاده‌سازی و تصحیح در ۳ جلد با عناوین تفسیر، اخلاق و عقاید توسط انتشارات اطلاعات منتشر گردیده است.

الاسفار عن الاسفار: کتاب الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه مهمترین اثر صدرالمتالهین (ملاصدرای شیرازی) می‌باشد، وی در این کتاب حکمت متعالیه را بنیان‌گذاری کرد و ابداعات و نظریات فلسفی و حکمی خود را در آن گنجانده است، کتاب الاسفار عن الاسفار به قلم سیدرضی شیرازی رموز و پیچیدگی‌های اثر صدرالمتألهین با بیانی گویا تشریح شده‌است و زمینه فهم درست مبانی حکمی و عرفانی فراهم آمده‌است.

تاکنون 4 اثر در مورد حیات علمی، فقهی و فلسفی سید رضی شیرازی به چاپ رسیده‌است:

1- حافظان شریعت: سیری در حیات علمی و اخلاقی حضرت سید رضی شیرازی، به کوشش جمشید صاعدی سمیرمی است.

2- مجموعه حیات نیاکان جلد بیست و سوم: کتابی در قطع پالتویی است که مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با هدف معرفی چهره‌های برجسته علم و اندیشه اقدام به تهیه و تولید آن‌ها می‌کند.

3- در طریق معرفت: سلسله مصاحبه‌ها و تحقیق‌های محمد رحیمی است که با تدوین و نگارش مرتضی رسولی‌پور منتشر شده‌است،این اثر شامل خاطرات دوران تحصیل، تحریم تنباکو و وقایع حساس انقلاب اسلامی و مبارزات این روحانی متعهد و انقلابی است.

4- زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی فقیه دانا و حکیم تونا: مجموعه مقالاتی است که به مناسبت بزرگداشت سید رضی شیرازی توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به چاپ رسیده‌است.

او که از نسل میرزای شیرازی بود دهه ها امامت مسجد شفای یوسف آباد تهران را برعهده داشت. آقاسید رضی شیرازی در سال 1358 هدف ترور گروه فرقان قرار گرفت.

انتهای پیام

نظر شما