شناسهٔ خبر: 51142329 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

قالیباف: مجلس جز دغدغه مردم، دغدغه‌ای ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما به‌عنوان نمایندگان مجلس هیچ دغدغه‌ای جز دغدغه‌های مردم نداریم، گفت: باید بگویم که ما واقعا یار و مددکار دولت برای اجرای قانون هستیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی تلویزیونی به مناسبت دهم آذرماه روز مجلس و سالروز شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس، گفت: مهم‌ترین ویژگی شهید مدرس این بود که، چون از خدا می‌ترسید، از هیچ‌کس نترسید و در مقابل چشم غره‌های دشمنان خارجی ایستاد و هم در برابر استبداد داخلی و او بود که به این موضوع هویت بخشید که مجلس خانه ملت است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون ریل‌گذاری اقتصاد برای حل مسائل معیشتی مردم، بیان کرد: ما به‌عنوان نمایندگان مجلس هیچ دغدغه‌ای جز دغدغه‌های مردم نداریم و انصافا همه همکاران من مرتب و از نزدیک با توده‌های مردم در ارتباط اند. مجلس یازدهم از ابتدا تمرکز خود را بر دو موضوع؛ اول مسائل اقتصادی و دوم مسائل فرهنگی و علمی گذاشت.

قالیباف ادامه داد: اگر نگاهی به مجلس کنیم، مجلس برای اقتصاد و هر موضوع دیگری وظیفه‌اش این است که اگر مشکلی در قوانین وجود داشته باشد آن را مرتفع کند و بعد هم بر اجرای قانون نظارت کند. باید بگویم که ما واقعا یار و مددکار دولت برای اجرای قانون هستیم و در کنار آن ناظر دلسوزی برای آنها هستیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_447397" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/831576/447397?width=400&height=300"></script></div>

اقتصاد، دغدغه اول کشور است

رئیس مجلس با اشاره به جلسه امروز مجلس و دولت، گفت: وقتی اقتصاد دغدغه اول کشور است و نگرانی مردم از بی ثباتی اقتصاد و گرانی است، در مجلس به این موضوعات با اولویت می‌پردازیم و می‌بینیم که مهم‌ترین قوانین تصویب شده در مجلس متمرکز بر بحث اقتصاد است.

وی با بیان اینکه امروز مسکن یکی از دغدغه‌های مهم مردم است و با گرانی فعلی خرید مسکن تقریبا ناممکن است، گفت: امروز حتی مردم نگرانند که آیا می‌توانند اجاره مسکن‌شان را تأمین کنند؟ مجلس قانون تولید مسکن را در دستور کار گذاشت و سعی کردیم تمام ضعف‌های گذشته در حوزه مسکن را مورد توجه قرار دهیم و مهم‌ترین کاری که کردیم این بود که کار را با نگاه دولتی‌ساز پیش نبردیم، چون نگاه ما این است که از ظرفیت‌های مردم استفاده کنیم، اما دولت باید از ظرفیت‌ها و امکاناتی که دارد به گونه‌ای عمل کند که قیمت تمام شده مسکن ارزان شود.

قالیباف تأکید کرد: معمولا بنا بر نقاط جغرافیایی کشور از ۵۵ درصد تا ۴۵ درصد قیمت مسکن، متمرکز در قیمت زمین است و ما در این بخش آمدیم از زمین‌های دولتی استفاده کردیم. قانون مجلس در این زمینه تصویب و ابلاغ شد، از طرفی مالیات بر خانه‌های خالی نیز مصوب شد و تاثیر خود را داشت. به هر حال مهم‌ترین موضوع عرضه و تقاضاست. ما چند صد هزار خانه خالی عمدتا نوساز داریم که بخشی در کار‌های بنگاه داری بانک‌ها بود. وقتی به آنها مالیات تعلق می‌گیرد یا مجبورند آن را اجاره دهند یا بفروشند. همچنین قانون مالیات بر عایدی سرمایه هم مراحل آخرش را طی می‌کند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه برخی فشار‌ها بدون شک فشار تحریم است، اظهار کرد: برای رفع تحریم قانونی را وضع کردیم تا با جاده یک طرفه آمریکا و ۱+۴ مقابله کنیم. قانون اقدام راهبردی نشان داد نقشه راه قطعی ما در سیاست بین‌الملل چیست.

وی افزود: ما با قدرت می‌توانیم مذاکره قدرتمندانه انجام دهیم و اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل کند، توافق عادلانه‌ای خواهیم داشت. اگر طرف مقابل مذاکرات به تعهداتشان پایبند شوند، امیدوارم کشور به توافقی عادلانه دست پیدا کند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_447398" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/831576/447398?width=400&height=300"></script></div>

اقتصاد نقش اساسی در استحکام خانواده دارد

رئیس مجلس در مورد قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: یکی از سرمایه‌های بزرگ همه کشور‌ها جوانی جمعیت است. ما جزو جوان‌ترین کشور‌های دنیا بودیم. تداوم سیاست‌های غلط ما را با پدیده پیری زودرس مواجه کرد. ما با این طرح، خواستیم با این موضوع مقابله کنیم.

قالیباف افزود: باید بپذیریم بخش عمده ماجرای موالید، بحث معیشتی است. امروز اگر جوانی بخواهد ازدواج کند، می‌پرسند شغل شما چیست؟ بنابراین، اشتغال، درآمد و موضوعات فرهنگی و سلامت به موضوع اقتصادی بازمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهم بگویم تنها معیار استحکام خانواده اقتصاد است، گفت: اقتصاد نقش اساسی در استحکام خانواده دارد. این قانون بیش از ۷۰ ماده دارد. ما توانستیم بخشی از نگرانی‌ها را برطرف کنیم. ما از ظرفیت‌های دولت برای بودجه ۱۴۰۱ در این موضوع استفاده خواهیم کرد. در واقع، از ازدواج و از مادر به عنوان مهم‌ترین عنصر مؤثر در خانواده حمایت می‌کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_447408" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/831576/447408?width=400&height=300"></script></div>

ظرفیت رشته‌های پزشکی را بالا می‌بریم

رئیس مجلس گفت: مصمم هستیم تا ظرفیت پذیرش دانشجو در پزشکی را افزایش دهیم و قول می‌دهیم این اتفاق برای کنکور سال آینده رخ دهد.

قالیباف بیان کرد: یکی از مشکلات در همه جوامع، مدیریت تضاد منافع است که ریشه کمبود پزشک در اینجاست. استعداد‌های بسیاری در رشته‌های مختلف به خصوص حوزه پزشکی داریم، اما ظرفیت پذیرش دانشجو کم است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_447407" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/831576/447407?width=400&height=300"></script></div>

دولت زمینه‌های ریسک را برای سهامداران کاهش دهد

رئیس مجلس گفت: قرار گرفتن سرمایه مردم کنار شرکت‌های گردن کلفت خطاست؛ چون آن شرکت‌ها حرفه‌ای عمل می‌کنند اما مردم چنین مهارتی ندارند.

رئیس قوه‌مقننه ادامه داد: مردم با اعتماد به مسئولان دولت قبل به بورس آمدند و این دولت باید زمینه‌های ریسک را برای سهامداران خُرد کاهش دهد.

وی افزود: ما برای عمق دادن به بورس مصوبه داشتیم اما دولت قبل اجرای آن را عقب انداخت و اخیرا اجرای آن به جریان افتاد.

قالیباف بیان کرد: وقتی که کسری بودجه داریم، بپذیریم که برای تأمین بودجه جاری کشور داریم دست در جیب مردم می‌کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_447411" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/831576/447411?width=400&height=300"></script></div>

بدهی ۸۵ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های خودروساز به دولت

رئیس مجلس گفت: حمایت بی‌چون و چرا از خودرو‌سازان اشتباه محض است.

وی بیان کرد: ما برای حمایت از خودروسازان هیچ سقفی نگذاشتیم و همین امر باعث بدهی گزاف دولت به آنان می‌شود که همه این مبلغ از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

قالیباف گفت: شرکت‌های خودروساز به دولت ۸۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارند.

رئیس مجلس بیان کرد: حدود ۴۸ درصد خانواده‌های ایرانی خودرو ندارند و یک لیتر بنزین مصرف نمی‌کنند؛ سهم آن‌ها از یارانه بنزین کجاست؟

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_447412" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/831576/447412?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما