شناسهٔ خبر: 51142176 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

واکنش مسکو به گزارش آژانس مبنی بر غنی‌سازی 20 درصد در فردو

صاحب‌خبر -

شفقنا- گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر این که ایران غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را آغاز کرده، واکنش یکی از دیپلمات های ارشد روسیه را در پی داشته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم این کشور نزد سازمان های بین المللی مستقر در شهر وین، پایتخت اتریش، شامگاه امروز (چهارشنبه) در یک اظهار نظر مطبوعاتی، به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) مبنی بر این که ایران در تاسیسات هسته ای «فردو» غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را آغاز کرده، واکنش نشان داد.

نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین ضمن اعلام این که کشورش نسبت به اقدام ایران در آغاز غنی سازی اورانیوم 20 درصدی اورانیوم در تاسیسات هسته ای فردو نگران است، مدعی شد که تهران در این رابطه زیاده روی می کند.

اولیانوف در عین حال خاطر نشان ساخت: درک این مسئله مهم است که این اتفاق نه به دلیل سوء نیت تهران، بلکه به عنوان واکنشی به سیاست غیر مسئولانه فشار حداکثری آمریکا با اعمال تحریم های فرامرزی و دیگر انواع فشار بر تهران روی داده در حالی که تهران مقاومت می کند؛ این چیزی بود که می شد آن را پیش بینی کرد و یک شگفتی نبود.

این دیپلمات ارشد روسیه ضمن تاکید بر این که کشورش بازگشت کامل آمریکا و ایران به توافق هسته ای سال 2015 میلادی را ضروری می داند، تصریح کرد: آمریکایی ها باید پیش از هر چیزی، تحریم ها را لغو کنند و ایران نیز باید برنامه هسته ای خود را با پارامترهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سازگار کند.

اولیانوف در رابطه با احتمال دستیابی به توافق نیز اظهار داشت: بر این فرضیه پیش می رویم که چنین کاری بسیار دشوار است و می توان این را هنگام ارتباط با آمریکایی ها و ایرانی ها ملاحظه کرد؛ روشن است که اختلافات چه در دورهای قبلی و چه اکنون بسیار زیاد است با این حال بر این اساس پیش می رویم که فرصت هایی واقعی برای حل و فصل همه چیز از طریق مذاکره و از راه ابزارهای دیپلماتیک وجود دارد.

این در حالی است که ساعاتی پیش برخی رسانه های غربی از جمله خبرگزاری «رویترز» از آژانس بین المللی انرژی اتمی نقل کرده بودند که ایران استفاده از زنجیره ای از سانتریفیوژهای پیشرفته «IR-6» به منظور غنی سازی 20 درصدی اورانیوم در تاسیسات هسته ای فردو را آغاز کرده است.

در واکنش به این مسئله نیز، «محمدرضا غائبی»، سرپرست و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین در گفت و گو با خبرنگاران خاطر نشان ساخت: گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت های هسته ای کشورمان، یک گزارش فنی معمول به روز رسانی در خصوص اقدامات انجام شده ای است که ایران بر اساس رویه معمول به اطلاع آژانس رسانده است؛ آژانس ضمن انجام راستی آزمایی منظم خود، در خصوص آنها به اعضای خود اطلاع رسانی کرده است.

خبر اصلی را در آرتی‌عربی ببینید

نظر شما