شناسهٔ خبر: 51141640 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اجرای سنت حسنه خون صلح در روستای «شاینگان» روانسر

خبرگزاری صداوسیما

در آیین خون صلح روستای «شاینگان» روانسر دو طایفه این روستا به همت بزرگان و معتمدان منطقه با یکدیگر صلح و سازش کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمانشاه، به دنبال وقوع یک فقره قتل در سال۱۳۹۵ در روستای شاینگان از توابع شهرستان روانسر که در اثر بحث کلامی و کم اهمیت دو جوان هم روستایی ایجاد شده بود، امروز سنت حسنه خون صلح با حضور رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، ائمه جمعه و جماعات اهل تسنن، مسئولین استانی و محلی و نیز جمعی از بزرگان منطقه برگزار شد.

توسلی زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در این مراسم با اشاره به اهمیت نظم اجتماعی و ایجاد امنیت در جامعه گفت: فلسفه قانون گذاری و وضع قوانین اعم از کیفری، مدنی، تجاری و... ایجاد نظم اجتماعی است، بنابراین اگر با اراده خود بتوانیم نظم اجتماعی را برقرار کنیم و کسی به حقوق دیگران تجاوز و تعدی نکند، نیاز به وضع قوانین نیست، به همین دلیل به ایحاد صلح و سازش تأکید شده است تا نیازی به اعمال قانون نباشد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه در خصوص صلح و سازش که باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و حکمرانی باید به نفع مردم باشد افزود: امروز شاهد یکی از بهترین حکمرانی ها هستیم که در آن خانواده ای از یک روستا با گذشت از حق خود آرامش را به این روستا بر می گرداند و با دوستی و مودت در کنار هم به ادامه حیات می پردازند.

توسلی زاده با اشاره به نقش بزرگان و معتمدین در مدیریت اختلافات خصوصا در خصومت پیش رو گفت: اگر مدیریت بزرگان نبود چه بسا مشکلات بیشتر و بزرگتری حادث می شد. بزرگان این منطقه با مدیریت به موقع اختلاف از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کردند و در ادامه با همکاری دادگستری توانستند این قتل را به سازش و قصاص را به عفو تبدیل کنند و آرامش و دوستی را به این روستا برگردانند.

رئیس کل دادگستری با تشکر از بزرگان و مردم خوب منطقه اورامانات اظهار داشت: ما روی مردم غیرتمند و با عزت اورامانات حساب ویژه‌ای باز کرده ایم و درب اتاق دستگاه قضایی را باز گذاشته ایم برای ورود شما مردم و بزرگان تا با کمک هم محیطی آرام فراهم کنیم و اختلافات را ریشه کن کنیم.

سید معتصم هاشمی از سادات و بزرگان منطقه اورامانات که از بانیان اصلی ایجاد سازش در این پرونده بود با تشکر از مدیریت دستگاه قضایی استان کرمانشاه گفت: مدیریت خوب دادگستری در این پرونده قابل توجه است چرا که برخورد خوب، روان و سالم دادگستری باعث شد خانواده مقتول احساس آرامش کنند و از انتقام گیری دست بردارند و همین برخورد سالم و پاک سبب شد زمینه های سازش فراهم شود.

در ادامه این مراسم ملا سیدمحمد محمدی امام جمعه روانسر نیز گذشت را از توصیه های مؤکد اسلام دانست و گفت: خداوند به اهل گذشت عزت می دهد و اجر آنها با خداوند است.

وی افزود: امروز منطقه و مردم اورامانات ثابت کردند که مردمی اهل گذشت و فداکارند و یقین بدانید همین گذشت خیر بزرگ به این منطقه خواهد داد.

<div id="video-display-embed-code_7322966"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3293367/7322966?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما