شناسهٔ خبر: 51140688 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کندی روند صادارت سیب درختی آذربایجان غربی

با توجه به محدودیت زمانی نگهداری سیب درختی در سردخانه‌ها، تسریع در تسهیل صادرات بیش از ۷۰۰هزار تُن محصول ذخیره شده در سردخانه‌های آذربایجان غربی ضروری است.

صاحب‌خبر -

کندی روند صادارت سیب درختی آذربایجان غربیبه گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان غربی، آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از یک میلیون تُن قطب سیب کشور به شمار می رود، اما هر سال صادرات و بازار رسانی این محصول از مهم ترین دغدغه های باغداران استان است.

روند صادرات سیب درختی استان در حال حاضر کند است، تسریع در فراهم کردن زمینه صادرات بیش از 700هزار تُن سیب درختی ذخیره سازی شده در سردخانه های استان ضروری است.

باید دیپلماسی اقتصادی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب در کشورهای منطقه و استان تقویت شود و رایزنان بازرگانی تلاش خود را در این زمینه افزایش دهند.

مسائل و مشکلات سیاسی پیش روی کشورهای بازارهدف سیب استان، فراهم نبودن زیرساختهای صادرات محصولات کشاورزی برای بازگشت ارز به کشور(پیمان سپاری ارزی) در کشورهای مقاصد صادراتی، کمبود واحدهای سورتینگ و بسته بندی و ماشین های یخچال دار و لزوم توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی برای تسهیل در امر صادرات محصولات کشاورزی به دلیل فساد پذیر بودن آنها از جمله چالش هایی هست که باید به منظور رونق صادرات محصولات کشاورزی مرتفع شود.

از آغاز فصل برداشت سیب درختی ازسطح 60هزار و 465هکتار باغ بارور سیب استان، تا کنون 155هزار تُن از این محصول  از طریق گمرکات استان به کشورهای همسایه خارجی از قبیل عراق، تاجیکستان، ازبکستان، هندوستان و .. صادر شده و این روند همچنان ادامه دارد.

روزانه بیش از یک هزارتا یک هزار و 200تُن سیب درختی از گمرکات استان صادرات می شود.

امسال استان با تولید بیش از یک میلیون و 270هزار تُن سیب باز هم رکورد تولید این محصول در کشور را زد اما شرایط آب و هوایی و وزش باد و تنش های اقلیمی موجب شد حدود یک سوم از محصول سیب درختی تولیدی به زیر درختی یا همان سیب صنعتی تبدیل شود.

روزانه ۷۰۰تُن سیب درجه یک و درجه۲ با هدف صادرات از سردخانه های آذربایجان غربی خارج می شود. امسال موجودی سیب سردخانه های استان ۷۵۰هزار تُن است که تا بیست آبان ماه ۱۴۰هزار تُن آن از سردخانه های استان خارج شده است.

بیش از ۹۰درصد سیب های خارج شده از استان صادراتی است، بخش عمده صادرات ما به شمال عراق است و فروش سیب استان در بازارهای داخلی کشور بسیار ناچیز است.

در صورتی که میزان صادرات افزایش پیدا نکند با احتساب صادرات ۷۰۰تُنی روزانه و موجودی فعلی ۶۱۰هزار تُنی برای اتمام موجودی سردخانه به ۲۹ماه زمان نیاز است در حالیکه سیب در سردخانه ها فقط ۴ماه دیگر دوام خواهد آورد.

تنها راه برون رفت از این وضعیت بحرانی دیپلماسی سیاسی و اقتصادی برای باز شدن مسیرهای ویژه صادرات سیب به افغانستان، هندوستان، پاکستان و روسیه است.

 

 

<div id="video-display-embed-code_7323038"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3293381/7323038?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما