شناسهٔ خبر: 51137381 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

اتریش: برای حصول توافق هسته‌ای ایران تلاش می‌کنیم

وزیر خارجه اتریش در دیدارهای جداگانه با معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و نماینده آمریکا در امور ایران، بر حمایت «وین» از احیای کامل برجام تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزارت خارجه اتریش، کشور میزبان مذاکرات «وین» برای احیای برجام، امروز (چهارشنبه) در پیامی توییتری با اشاره به دیدار «مایکل لینهارت» وزیر خارجه این کشور با «علی باقری» معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره کننده ارشد هیأت ایرانی در مذاکرات وین، نوشت که اتریش از تلاش‌های تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده برای رسیدن به توافق در خصوص بازگشت به اجرای کامل برجام حمایت می‌کند.

وزارت خارجه اتریش در صفحه توییتر خود درباره دیدار لینهارت و باقری نوشت: «بحث‌های خوبی بین (مایکل) لینهارت وزیر خارجه اتریش و علی باقری کنی (معاون سیاسی وزیر خارجه ایران) صورت گرفت. روابط دوجانبه و گفت‌وگوهای فعلی هسته‌ای در وین مورد بحث قرار گرفت. اتریش همچنان به نهایت تلاش خود برای حمایت از طرف‌ها برای رسیدن به توافق درباره بازگشت به اجرای کامل برجام ادامه می‌دهد».

وزارت خارجه اتریش همچنین در پیام دیگری به دیدار وزیر خارجه این کشور با «راب مالی» نماینده ایالات متحده در امور ایران در «وین» اشاره کرد.

در این پیام توییتری که با انتشار عکسی از لینهارت و مالی همراه بود، بر نقش وین در پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران تأکید شده بود و این طور نوشته بود: «تبادل نظرات مفیدی میان (مایکل) لینهارت وزیر خارجه اتریش با رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران درباره مذاکرات در جریان هسته‌ای در وین صورت گرفت. اتریش از تلاش‌های تمامی طرف‌ها برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی حمایت می‌کند».

پیش از این نیز «عباس باقرپور اردکانی» سفیر ایران در اتریش نیز دیدار لینهارت و علی باقری در پایتخت اتریش را صمیمانه توصیف کرد و نوشت: «در یک دیدار صمیمانه بین (مایکل) لینهارت و باقری کنی، بر تقویت روابط دوجانبه چندوجهی تأکید شد. گفت‌وگوهایی درباره مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های غیرانسانی آمریکا انجام گرفت: ما هر زمان آن‌ها آماده باشند، آماده هستیم».

دور جدیدی از مذاکرات «وین» برای احیای برجام از روز دوشنبه (29 نوامبر، هشتم آذر ماه) در پایتخت اتریش آغاز شده است و مقام‌های ایران تأکید کرده‌اند که رفع تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، محور اصلی این گفت‌وگوها است.

علی‌رغم پایبندی کامل ایران به مفاد توافق هسته‌ای، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و از آن پس به امید وادار کردن ایران به موافقت با توافق مورد پذیرش واشنگتن، سیاست «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی را در پیش گرفت اما نه تنها نتیجه‌ای نگرفت بلکه ایران پس از یک سال پایبندی به مفاد برجام و بعد از بدعهدی طرف‌های اروپایی به تعهداتشان ذیل این توافقنامه، گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات برجامی برداشت.

با این حال، علی رغم آن که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن، مدعی شده است که در صدد بازگشت به برجام است اما عملاً سیاست‌هایی که در قبال ایران در پیش گرفته و لفاظی‌های مقام‌های دولت وی، تمایز چندانی میان دولت ترامپ و بایدن ایجاد نکرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که ایالات متحده اولین طرفی بوده که به صورت یکجانبه برجام را نقض کرده و از آن خارج شده است و بنابراین باید اولین طرفی باشد که به تعهدات برجامی بازمی‌گردد و تمامی تحریم‌هایی که از سال 2015 تاکنون علیه ایران وضع شده، خواه هسته‌ای و خواه غیرهسته‌ای را لغو کند و و این تحریم‌ها باید به صورت یکجا برداشته شود و این که مقام‌های ایران هیچ عجله‌ای برای بازگشت به برجام ندارند.

از طرف دیگر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه همچنین در یادداشتی با بیان این‌که توافق ممکن و در دسترس است، تصریح کرد: درخواست‌های فرابرجامی را نخواهیم پذیرفت و درباره موضوعات فراتر از برجام وارد مذاکره نمی‌شویم.

اخیراً معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز طی مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی «فایننشال تایمز» تأکید کرد که برای حصول اطمینان از این که هر توافقی در آینده بسیار مستحکم است، غرب باید برای هرگونه عدم پایبندی به تعهداتش بهایی بپردازد.

باقری همچنین در خصوص هدف تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین تأکید کرد که جمهوری اسلامی برای تأمین حقوق و منافع ملت ایران، آماده گفت‌وگوی عادلانه و دقیق بر اساس اصل «ضمانت» و «راستی‌‌آزمایی» است و ایران در عین حال که آمادگی دارد به طور داوطلبانه به تعهدات هسته‌ای خود مطابق با توافق عمل کند، آماده است تا به هرگونه فشار کشورهای غرب علیه جمهوری اسلامی واکنش متناسب نشان دهد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما