شناسهٔ خبر: 51137108 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رسانه‌های آسیا-اقیانوسیه درباره مذاکرات وین چه گفتند؟

اولین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام در دوره ریاست جمهوری «ابراهیم رئیسی»، با مذاکره کنندگان جدید ایران در هتل کوبورگ وین در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، در حال حاضر مذاکرات به سرپرستی «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، با حضور اعضای گروه ۱+۴ برگزار می‌شود.

بنابر گزارش‌های خبری؛ دومین روز از مذاکرات وین با ادامه تلاش هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، وارد مرحله شروع کارگروه لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا شد و روند مذاکرات با پیشنهاد‌هایی تازه طرف ایرانی در خصوص نحوه پیشبرد گفتگو‌ها در حال پیگیری است.

نگاهی به گزارش‌های خبری نشان می‌دهد؛ شماری از کارشناسان ضمن مثبت ارزیابی کردن روند مذاکرات؛ دستیابی به توافق را دور از دسترس نمی‌دانند.

پایگاه خبری آسیایی «استریتس تایمز» سنگاپور در این خصوص نوشت: امید‌هایی در خصوص رسیدن به توافق میان طرفین در این نشست وجود دارد و دستیابی به توافق همچنان امکان پذیر است.

بر اساس این گزارش، طرفین مذاکره دست کم ۵۰ درصد از راه را رفته‌اند و برای حل و فصل ۵۰ درصد دیگر برای حل اختلافات باید گفتگو‌های سازنده‌ای برگزار شود.

به نوشته این رسانه آسیایی، تیم مذاکره کننده جدید ایران خواستار رفع تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و ارائه تضمین از سوی واشنگتن مبنی بر عدم خروج مجدد واشنگتن از هرگونه توافق احتمالی و پایند بودن به مفاد قرارداد باشد.

بر اساس این گزارش، با وجود این اینکه طرفین رسیدن به توافق را دور از دسترس نمی‌دانند، همچنین پیش‌بینی می‌شود که طرفین حاضر در مذاکرات فعلی در وین از خود انعطاف بیشتری نشان دهند و در نهایت نتایج مثبتی از مذاکرات حاصل شود.

پایگاه خبری هندی «تایمز آو ایندیا» نیز در گزارشی به ابعاد این نشست در وین پرداخته است و می‌نویسد شماری از دیپلمات‌ها در ایران، روسیه، اتحادیه اروپا در خصوص نتایج مثبت این نشست در وین ابراز امیدواری کرده اند.

به باور دیپلمات‌های دو طرف رسیدن به توافق از سوی دو طرف دور از ذهن نیست.

روزنامه دولتی «چاینا دیلی» چین نیز در گزارشی برداشتن تحریم‌ها را یکی از مهمترین راه‌های احیای برجام به شمار می‌آورد و می‌نویسد: طرف‌های حاضر در مذاکرات وین می‌بایست با هدف به نتیجه رسیدن مذاکرات فعلی از خود صداقت و انعطاف بیشتری نشان دهند.

به نوشته این روزنامه چینی، تداوم مذاکرات در تاریخ ۲۹ نوامبر در وین نشان می‌دهد که طرفین برای رفع بن بست فعلی بسیار خوشبین هستند.

گفتنی است به باور این رسانه چینی، برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به عنوان سنگ محکی برای صداقت واشنگتن در بازگشت مجدد به برجام تلقی می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: چین همواره متعهد به حفظ توافق جامع هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران بوده است و همواره با روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکا و اتحادیه اروپا برای از آغاز مجدد مذاکرات در ارتباط بوده است.

پایگاه خبری «اسکوپ نیوزیلند» نیز در گزارشی با اشاره به مذاکرات وین می‌نویسد: آمریکا ۱۰۰ درصد مقصر اختلافات ایجاد شده بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.
در ادامه این گزارش آمده است: در سال ۲۰۱۵ ایران توافقی امضا کرد. ایران قاطعانه به تعهدات خود عمل کرد و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تایید کردند، اما این آمریکا بود که از اجرای تعهدات خودداری کرد.

نظر شما