شناسهٔ خبر: 51132980 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جای خالی واکسن ایدز با گذشت چهار دهه از شیوع

تهران – ایرنا – چهار دهه از زمان آغاز شیوع بیماری ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) می گذرد، اما هنوز هیچ واکسنی برای این بیماری ساخته نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، واکسن های کووید تنها چند ماه پس از آغاز شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان شروع به تولید کرد، پس چرا دهه ها تحقیق در مورد اچ آی وی و ایدز، در زمینه تولید واکسن برای جلوگیری از این بیماری که جان حدود ۶۸۰ هزار نفر را در سال ۲۰۲۰ گرفت، پیشرفت اندکی داشته است؟

در حالی که جهان امروز (چهارشنبه) را به عنوان روز جهانی ایدز گرامی می دارد، چرا هنوز واکسنی برای محافظت از انسان ها در برابر این بیماری کشف نشده است؟

یک پاسخ این است که اراده سیاسی و سرمایه گذاری عظیمی که برای تولید واکسن کووید وجود داشته، تا حد زیادی در تحقیقات واکسن ایدز از زمان کشف اچ آی وی در سال ۱۹۸۳ غایب بوده است. اما مساله دیگر به پیچیدگی علم نهان در اچ آی وی مربوط است.

در گزارشی که چند ماه پیش در طرح ابتکاری بین المللی واکسن ایدز منتشر شد، آمده است: با واکسن های کووید، محققان نگران هستند که این واکسن بتواند گونه هایی را که به طور ویژه نگران کننده شده اند، دفع کند.

این گزارش در ادامه حاکی است: اما برای اچ آی وی، میلیون ها میلیون ویروس مختلف وجود دارد که از توانایی پنهان ویروس برای جهش سریع ناشی شده است. این سطح شگفت انگیز از تنوع است که هر واکسن اچ آی وی باید با آن مبارزه کند.

به گفته اولیویر شوارتز رئیس بخش ایمنی و ویروس انستیتو پاستور پاریس، در حالی که بیشتر افراد می توانند به طور طبیعی از ابتلای اولیه کرونا بهبود یابند و ایمنی کسب کنند، این مساله برای اچ آی وی صدق نمی کند.

وی افزود: اچ آی وی بسیار آسان تر از کووید جهش می یابد و از اینرو، تولید آنتی بادی های خنثی کننده که می توانند از ابتلا جلوگیری کنند، دشوارتر است.

جای خالی واکسن ایدز با گذشت چهار دهه از شیوع

تنها تعداد انگشت شماری از افراد به طور طبیعی این آنتی بادی ها را به هنگام قرار گرفتن در معرض اچ آی وی تولید می کنند.

تحقیق روی یک واکسن به منزله مطالعه این پاسخ های نادر، درک نحوه عملکرد آنها و تلاش برای تکثیر آنها در سیستم ایمنی افراد سالم است.

در این میان مساله سرمایه گذاری نیز مطرح است. محققانی که در جستجوی واکسن هستند، می گویند در زمینه تامین بودجه نادیده گرفته می شوند.

نیکلاس مانل مدیر تحقیقات موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه گفت: بازار برای گروه های دارویی بسیار ضعیف است و کمبود سرمایه گذاری ناامیدکننده ای وجود دارد.

وی افزود: بسیاری از محققان از انگیزه بالایی برخوردارند، اما باید به سرمایه ای که در اختیار دارند، اکتفا کنند.

در نبود واکسن، تمرکز به طور سنتی بر ترویج اقدامات پیشگیرانه ای چون روابط جنسی محافظت شده، سوزن ها تمیز و دسترسی بهتر به مراقبت های بهداشتی برای اقشار حاشیه نشین معطوف شده است.

تقریبا ۳۸ میلیون نفر در سراسر جهان با این ویروس زندگی می کنند. منصف بنکیران مدیر تحقیقاتی موسسه ژنتیک انسانی در فرانسه به پیشرفت های مهمی در پزشکی اشاره دارد که به بسیاری از افراد مبتلا به اچ آی وی امکان می دهد زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشند.  

با این همه، بنکیران می گوید بسیاری از افراد به روش های درمانی دسترسی ندارند و آنها که دسترسی دارند، گاها برای پیگیری و مصرف تمام داروهای لازم دچار مشکل می شوند.

نظر شما