شناسهٔ خبر: 51131809 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پادکست تیزبین؛

از جمع آوری معتادین مواد مخدر در بدخشان تا خواست مردم ولایت بلخ از طالبان برای مبارزه با آدم ربایی‌ها

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

آغاز مذاکرات آمریکا وطالبان هفته آینده در قطر

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که تام وست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، هفته آینده برای مذاکره با طالبان وارد قطر می‌شود. به گفته وی این سفر دو روزه باب جدیدی از روابط با طالبان می گشاید. گفته می‌شود که مبارزه با تروریزم، خروج اتباع آمریکایی و کمک های بشردوستانه موضوعات عمده این مذاکرات خواهد بود. 

 انتظار می‌رفت این هفته مذاکرات آغاز شود ولی به طور ناگهانی نماینده ویژه آمریکا از سفر به دوحه خودداری کرد. طالبان می‌گویند امیدوارند تا بتوانند ۱۰ میلیارد دلار سرمایه منجمد شده افغانستان را آزاد کنند، ولی از سویی هم آمریکا گفته است قبل از تکمیل شرایط هیچ کاری در این مورد انجام نخواهد داد.

ثبت نام بیش از ۴۰۰۰ دختر و پسر در مکاتب افغان ترک

بيش از چهار هزار دانش آموز دختر و پسر در مكاتب افغان ترك ثبت نام كردند. گفته می‌شود از اين ميان دو هزار و پانصد دانش آموز جذب اين مكاتب خواهند شد. همچنان مسئولان اين مكتب می گويند كه چهل درصد دانش آموزان مكاتب افغان ترك دختران است كه همين اكنون درب مكاتب در ولايت های بلخ و جوزجان به روی دانش آموزان باز است.

شکایت معتادین از اقدامات جدید طالبان 

 معتادین مواد مخدر که در شفاخانه‌ ۲۰‌بسترِ معتادین مواد مخدر در ولایت بدخشان بستری اند می‌گویند، اگر طالبان کارخانه‌جات مواد مخدر را مسدود نکنند و فروشندگان آن را دست گیر و به پنجه‌ قانون نسپارند امکان ترک اعتیاد از مواد مخدر وجود ندارد.

هر چند آن‌ها می گویند از اعتیاد روی می آورند ولی اگر پس از تداوی جاه‌هایی که خرده فروشان مواد مخدر به آنها می فروختند باز باشد احتمال دارد دوباره به مواد مخدر روی آورند. این معتادین، از طالبان می‌خواهند زمینه‌ کار را برایشان فراهم سازند تا دیگر معتادین به مواد روی نیاورند. این در حالیست که طالبان در بدخشان اطمینان می‌دهند تا یک سال دیگر هیچ معتاد در این ولایت بدون تداوی باقی نخواهد ماند.

 نمایشگاه صنایع دستی زنان تحت نام "ساخت افغانستان" 

به تعداد 100 تن از بانوان در هرات صنایع دستی شان را در یک نمایشگاهی تحت عنوان "ساخت افغانستان" به نمایش گذاشتند.

این زنان صنعت کار در هرات، از طالبان خواسته اند تا برای رونق و بیشرفت صنایع دستی و احیای بازار فروش آن با زنان صنعت کار همکاری کنند. 

  آدم ربایان در بلخ، دختر ۹ ساله یک داکتر را ربودند

 پس از ربودن و قتل داکتر نادر عالمی؛ روانپزشک سرشناس کشور در مزار شریف، آدم ربایان مسلح بار دیگر، جامعه طبی بلخ را هدف گرفته و این بار، دختر ۹ ساله داکتر داوود راتب را از مسیر مکتب ربوده‌اند. شهروندان در بلخ می‌گویند که از طالبان می‌خواهند تا این کودک را از چنگ آدم ربایان رها کرده و به آغوش خانواده شان بازگرداند. طالبان قبل از این وعده سپرده بود که افراد مسلح غیر مسئول را به پنجه قانون خواهد سپرد.

<div id="video-display-embed-code_15212378"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7984371/15212378?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/

نظر شما