شناسهٔ خبر: 51130872 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

میراث فرهنگی در حفظ خانه موزه اخوان ثالث به شهرداری تهران کمک کند

شهردار منطقه 6 تهران در بازدید از خانه موزه اخوان ثالث با تاکید بر حفظ حد اکثری اتمسفر زندگی شاعر در این خانه، گفت: با کمک و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می توان جلوی تخریب و وارد شدن خسارات به خانه موزه اخوان ثالث به واسطه تخریب ساختمان مجاور را گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ مسعود رنجبریان ، شهردار منطقه 6 در بازدید از خانه موزه اخوان ثالث که به همراه کسری حسنی، سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ، محسن محمدی  معاون شهرسازی و معماری، سعید تیموری،سرپرست  معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 6 و تنی چند از مدیران حوزه شهری صورت گرفت، گفت: با مشاهده خانه موزه اخوان ثالث و ساختمان مجاور در حال تخریب ، کامل محرز است که آثار کوچکترین تخریبی در ساختمان مجاور این خانه موزه در این مجموعه تبعاتی به همراه دارد و منجر به ایجاد آسیب می شود.

وی با اشاره به اینکه تخریب کامل ساختمان مجاور به طور قطع به خانه موزه اخوان ثالث آسیب جدی وارد خواهد کرد، تصریح کرد: به همین دلیل با پرهام جانفشان مدیر کل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این خصوص گفت و گویی صورت گرفته  و امیدواریم با همکاری این مجموعه به خانه موزه اخوان ثالث که جزو میراث ملی است ،آسیبی وارد نشود.

شهردار منطقه 6 تهران در ادامه با اشاره به اینکه میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری با قوانین ومقررات مربوطه می تواند پروانه ساخت ساختمان مجاور را ابطال کند، افزود: میراث فرهنگی با توجه به اختیارات خود می تواند به شهرداری تهران در حفظ خانه موزه اخوان ثالث کمک کند.

رنجبریان با اشاره به اینکه با مدیران ارشد و سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در این زمینه رایزینی ها و گفت و گوهایی صورت خواهد گرفت، بیان داشت: با توجه به مساحت کم خانه موزه اخوان ثالث (140 متر) نیاز به این داریم که با تملک والحاق خانه مجاور به این مجموعه به عنوان ساختمان مجاور به برگزاری هرچه بهتر و بیشتر رویدادها و برنامه های فرهنگی در خانه موزه اخوان ثالث کمک کنیم.

رنجبریان با اشاره به اینکه حفظ این بنا با همکاری شهرداری تهران و میراث فرهنگی می تواند منجر به  ایجاد بستری برای برگزاری مستمر برنامه های فرهنگی و ادبی ، بهبود شرایط فرهنگی محله و محدوده بواسطه آمد و شد و حضور بزرگان فرهنگ و ادب به این خانه موزه شود، تصریح کرد: حفظ و نگهداشت آثار، لوازم و وسایل شخصی شاعر در فضایی که به آن تعلق دارند، آشنایی با آثار شاعر در قالب خانه ـ موزه ی اخوان ثالث و همچنین برگزاری نشست‎های ادبیِ مستمر و دوره ای می تواند این مجموعه را به پاتوق فرهنگی برای اهالی هنر و علاقه مندان شعر و شاعری تبدیل  کند.

کسری حسنی، سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران نیز با تاکید بر اینکه  خانه‎ ـ موزه اخوان ثالث مجموعه ای فرهنگی ـ هنری است که مخاطب در آن علاوه بر درک فضای زندگی اخوان ثالت، امکان حضور در جریانات فرهنگی را پیدا می کند، افزود: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران تلاش کرده تا با مطالعات علمی مرمت سبکی (مو به مو) اصالت و اتمسفر بنا را همانند روز اول حضور شاعر حفظ کند .

حسنی با اشاره به اینکه با مرمت و احیای خانه موزه اخوان ثالث به دنبال احیا و زنده نگهداشتن خاطره جمعی محله نیز بودیم، گفت: با توجه به آسیب شناسی وضع موجود خانه موزه های شهر تهران، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به عنوان متولی این امر، پیشنهاد مدیریت شبکه‌ای و یکپارچه صد خانه موزه شهر تهران را بر اساس مطالعه و بررسی‌های به عمل آمده ، مطرح کرده است.

وی ادامه داد: مطالعه و طراحی، مرمت و احیا، موزه آرایی و بهره‌برداری از تمام خانه موزه های موجود و خانه موزه هایی که در آینده برنامه ریزی می شوند تحت مدیریت مرکزی و یکپارچه توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی  می تواند مشکلات و چالش‌های این خانه موزه‌ها مرتفع می‌ شود.

گفتنی است خانه‌ مهدی اخوان‌ثالث که تقریبا بیشترین زمان را تا پایان عمر در آن زندگی می‌کرد، در نزدیکی خیابان زرتشت قرار دارد. درِ ورودی حیاط کوچک آن به کوچه‌ خجسته باز می‌شود و باغچه‌هایی دارد که در زمان حضور او، خودش بیشترین فضای خانه را با درختان پر می‌کرد.

خانه‌ی اخوان‌ثالث در دو اشکوب (همکف و یک طبقه بالای آن) بنا شده و هر دو طبقه دارای نقشه‌ای یکسان است و شامل این فضاهاست: نشیمن، پذیرایی رو به جنوب، اتاق شمالی، راهرویی که در ضلع شرقی واقع است و در انتها با پلکانی دسترسی به دو اشکوب را فراهم می‌کند. این خانه سال ۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و شهرداری تهران آن را خریداری کرد .

‌مهدی اخوان‌ثالث و خانواده‌اش در دهه‌ی پنجاه تا هشتاد خورشیدی در این خانه‌ی 140 متری سکونت داشته‌اند. خانه‌ای بازمانده از دوران پهلوی دوم. طبقه‌ی اول مخصوص خانواده‌شان (اندرونی) بوده و اتاق کار شاعر در طبقه‌ی همکف جداست. اهمیت و احترام خانواده در جداسازی کار و زندگی خانوادگی در این تفکیک، کاملا مشهود است و یک پذیرایی و اتاق کوچک. کتابخانه‌ در اینجا قرار دارد. اخوان ۱۰ هزار جلد کتاب داشته است که در حال حاضر کتاب‌ها در اختیار خانواده‌ی اوست و در این کتابخانه، حدود 250 جلد کتاب با نظارت مزدک علی اخوان ثالث، فرزند شاعر خریداری شده و در کتابخانه موجود است . 

همچنین لازم به ذکر است که وسایل شخصی اخوان ثالث شامل دوربین عکاسی، ماشین ریش تراشی، کیف دستی آماده جانمایی در ویترین خانه موزه اخوان ثالث است.

‌خانه‌موزه‌ی مهدی اخوان‌ثالث در خیابان دکتر فاطمی، خیابان ششم، کوچه‌ی خجسته، پلاک ۲۹ واقع شده است.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید:

نظر شما