شناسهٔ خبر: 51128726 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

امکان استقرار رایزن قضایی و حقوقی در سفارتخانه‌ها

معاون امور بین الملل قوه قضاییه:​ بر اساس طرحی بنا داریم رایزنان قضایی و حقوقی را در برخی سفارتخانه‌ها مستقر کنیم که به ایرانیان خارج از کشور خدمت ارائه کنند.

صاحب‌خبر -

امکان استقرار رایزن قضایی و حقوقی در سفارتخانه‌هابه گزارش خبرنگار خبرگزای صدا و سیما، ​ آقای کاظم غریب آبادی در نشست مشترک معاونت امور بین الملل قوه قضاییه و وزارت امور خارجه که در خصوص ایرانیان خارج از کشور و به میزبانی وزارت امور خارجه برگزار شد، افزود:​ ما بنا داریم سامانه‌هایی را راه اندازی کنیم تا امور ایرانیان خارج از کشور با مراجعه به این سامانه‌ها تسهیل شود.
وی گفت: بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضاییه هیچ مانعی برای ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد و مراجع قضایی هیچ حکمی در این ارتباط نباید صادر کنند که ما این بخشنامه را بسیار متعالی می‌دانیم.
دبیر ستاد حقوق بشر افزود:​ برخی از پرونده‌ها در داخل کشور مطرح می‌شود که مرتبط با ایرانیان خارج از کشور است و بنا به ماهیت دعوا در دستگاه قضایی با کشوری مواجه می‌شویم که زبان نادر دارد و در همین ارتباط پیشنهادی دادیم که از همان کشور‌ها هماهنگ کنیم تا افراد مورد وثوق بیایند و کار احراز هویتشان انجام شود.
آقای غریب آبادی گفت: برخی از ایرانیان خارج از کشور سوال حقوقی دارند که معمولاً مکتوب به سفارتخانه‌ها می‌فرستند که این مشکلات در خصوص احوال شخصیه، ازدواج و طلاق و امور حضانت است که دستگاه قضایی و وزارت امور خارجه به این درخواست‌ها پاسخ می‌دهد و ما در حال بررسی راهکاری برای پاسخ سریعتر و عینی‌تر هستیم و طرحی در مرحله مقدماتی است و بنا داریم رایزنان قضایی و حقوقی را در برخی سفارت خانه‌ها مستقر کنیم تا طیف وسیعی از ایرانیان را بتوانند پوشش دهند.
وی درباره ایرانیان دارای تابعیت دوگانه هم افزود: طبق قانون این افراد را شناسایی نمی‌کنیم و خیلی از کشور‌ها هم اینگونه هستند و ما در ارائه خدمات کنسولی با دیده اغماض برخورد می‌کنیم.
معاون امور بین الملل قوه قضاییه گفت: برخی کشور‌های اروپایی غربی تلاش می‌کنند به این موضوع جنبه سیاسی بدهند و به هموطنان ایرانیان ما پیام می‌دهند که مثلا به ایران سفر نکنند در حالی که ما در ۴۰ سال گذشته فقط ۵۰ نفر از این افراد را دستگیر کرده ایم و تبلیغات آن‌ها بیشتر مسموم، سیاسی و انحرافی است و ایرانیان خارج از کشور به این تبلیغات توجهی نکنند.

 ایرانیان خارج کشور دغدغه‌ای برای سرمایه گذاری نداشته باشند 

معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هر ایرانی که قصد ورود به کشور را دارد بدون دغدغه بتواند وارد کشور شود و اگر قصد سرمایه‌گذاری دارد اقدامات لازم برای آن برنامه‌ریزی و تسهیل شود.
آقای کاظم غریب آبادی در ادامه نشست مشترک معاونت امور بین الملل قوه قضاییه و وزارت امور خارجه که در خصوص ایرانیان خارج از کشور و به میزبانی وزارت امور خارجه برگزار شد، افزود: شرایطی که با مدیریت جدید بر قوه قضاییه حاکم شده و رئیس جمهور نیز به تازگی کار خود را آغاز کرده، فرصتی است که دیدگاه‌های متعالی آنان در خصوص ایرانیان خارج از کشور جنبه عملیاتی پیدا کند، به طوری که با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها به منظور تسهیل امور ایرانیان خارج از کشور و در رسیدگی به مسائل حقوقی قضایی آن‌ها نشستی را داشته باشیم.
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه خاطر نشان کرد: قطعا این نخستین نشست نیست و آخرین نشست هم نخواهد بود و پیش از این نیز همکاری‌های بسیار خوبی صورت گرفته و نشست‌های هم‌اندیشی و هم‌فکری متعددی برگزار شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با اراده و عزم جدی‌تری که در قوای سه‌گانه و دستگاه‌های ذیربط حاکم است بتوان نتایج خوبی را به دست آورد.
غریب آبادی گفت: بیش از ۴ میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم که تقریبا ۵ درصد ایران را شامل می‌شود و این یک سرمایه بزرگی برای کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: در تمامی ادوار، ایرانیان خارج از کشور و ایرانیان داخل کشور برای مجموعه حاکمیت و نظام تفاوتی نداشته‌اند و اینگونه نبوده است، فقط کسانی را که در داخل کشور زندگی می‌کنند جزو هموطنان خود تلقی کنیم و از ایرانیان خارج از کشور غافل باشیم.
معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: ارائه برخی تسهیلات با تسامح بیشتری از منظر قوانین و مقررات به ایرانیان خارج از کشور صورت می‌گیرد و در حال حاضر این نگرش وجود دارد، اما لازم است که تقویت شود.
غریب آبادی ادامه داد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هر ایرانی که قصد ورود به کشور را دارد بدون دغدغه بتواند وارد کشور شود و هر ایرانی که قصد سرمایه‌گذاری در داخل کشور دارد اقدامات لازم برای آن برنامه‌ریزی و تسهیل شود و هر ایرانی که ابتکار و طرح نوآوری دارد باید برای او فضای لازم را فراهم کنیم و نباید از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور غافل شد چرا که ظرفیت بسیار متعالی دارد.
وی هدف از برگزاری این نشست را تبیین مسائل حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور و تعیین راهکاری برای این مسائل دانست و گفت: پس از این جلسه، مجموعه‌های کارشناسی ما باید دو تا سه هفته موضوعات مطرح شده در این جلسه را بررسی کنند و چهار تا شش هفته دیگر نیز نشست دوم را داشته باشیم تا گزارشی از اقدامات عملی برای ایرانیان خارج از کشور ارائه کنیم.
غریب آبادی بیان کرد: هر ایرانی که می‌خواهد متوجه شود که در نظام قضایی ایران پرونده‌ای دارد یا خیر، می‌تواند به بخش‌های کنسولی سفارتخانه‌های ما مراجعه کند و ما سعی می‌کنیم با هماهنگی با واحد‌های ذیربط قضایی پاسخ را در اسرع وقت اعلام کنیم.
وی گفت: در خصوص ارائه خدمات الکترونیک قضایی در داخل کشور سامانه ثنا طراحی شده است، با رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در این خصوص صحبت کردم و قرار بر این شد تا جلسه مشترکی میان وزارت امور خارجه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه برگزار کنیم تا موانع موجود برای دسترسی به سامانه ثنا در خصوص ایرانیان خارج از کشور مرتفع شود.
غریب آبادی افزود: البته همه مشکلات در این زمینه مربوط به قوه قضاییه نیست باید هم افزایی لازم صورت گیرد تا الزامات اولیه فراهم و برآورده و شرایط استفاده از این سامانه به صورت آسان برای ایرانیان خارج از کشور فراهم شود.
معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه با اشاره به لزوم کاهش هزینه‌های ایرانیان خارج از کشور برای دسترسی به خدمات حقوقی و قضایی گفت: از وزارت امور خارجه درخواست می‌کنم اگر امکان کاهش هزینه صدور گواهی سوءپیشینه وجود دارد مقدمات آن فراهم شود.
معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در خصوص ایرانیان زندانی در زندان‌های خارج از کشور نیز گفت: موضوع قابل توجه در این زمینه این است که برخی از ایرانیان زندانی در زندان‌های خارج از کشور از لحاظ خدمات بهداشتی، سلامت و قضایی در شرایط مناسبی قرار ندارند.
و.‌ی افزود:در این زمینه وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد و تصمیم گرفتیم برنامه منسجمی را برای آن‌ها داشته باشیم. ایرانیانی که جرمی مرتکب شدند صرفا باید مجازات آن جرم را تحمل کنند.
دبیر ستاد حقوق بشر گفت: وظیفه ما و دستگاه سیاست خارجی این است که از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم و در این زمینه یک راهکار انتقال محکومان با رضایت خود آن‌ها و راه دیگر این است که با مقامات ذیربط در کشور‌های هدف پیوسته در حال مذاکره برای رفع مشکلات ایرانیان زندانی در خارج از کشور باشیم.
وی از امکان مساعدت به برخی خانواده‌های ایرانیان زندانی در خارج کشور که خانواده‌های آن‌ها داخل کشور هستند، خبر داد و گفت: خانواده‌های برخی از این زندانیان که در داخل کشور هستند ملجأیی جز ما ندارند لذا در این زمینه برای ارائه مساعدت به این خانواده‌ها می‌توان از ظرفیت بنیاد تعاون زندانیان استفاده کرد.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه در جمع خبرنگاران
 عزم جدی برای پیگیری آزادی زندانیان تحریمی 

معاون امور بین الملل قوه قضاییه در حاشیه نشست مشترک معاون امور بین الملل قوه قضاییه در وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران گفت: ما برای آزادی زندانیانی که به علت تحریم‌های ظالمانه امریکا در کشور‌های دیگر زندانی شده اند عزم جدی داریم و معتقدیم باید در مذاکرات اخیر مطرح شود.
آقای کاظم غریب آبادی در ادامه افزود: ما حدود ۴ میلیون ایرانی در خارج کشور داریم که ظرفیت و سرمایه بزرگی برای کشور محسوب می‌شود و قطعاً بعضی از این‌ها با مشکلاتی در زمینه سرمایه گذاری در ایران مواجه اند و ایده‌های خوبی هم دارند که حتماً باید توجه کنیم.
وی گفت: تعدادی از این مسائل حقوقی و قضایی دارند که وظیفه حاکمیت، شناسایی و پیگیری این مشکلات است، چون ایرانی در هر جایی که زندگی کند ایرانی است و ما باید مسائلش را پیگیری کنیم و در همین ارتباط برخی مسائل حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور شناسایی شدند.
آقای غریب آبادی با اشاره به این که هم اکنون ۴ هزار ایرانی در زندان‌های خارج از کشور هستند، افزود: ما برخی از این زندانیان را از طریق توافق نامه‌های تبادل محکومان به کشور منتقل می‌کنیم و برخی از آن‌ها شرایط بسیار بدی به لحاظ بهداشتی، تغذیه‌ای و بدرفتاری دارند که برخی هم سرپرست خانوار هستند و خانواده آن‌ها در داخل کشور با مشکلاتی مواجه هستند.
وی گفت: برخی از این زندانیان با مباحث حقوقی آشنا نیستند و بنیه مالی هم برای گرفتن وکیل ندارند و وظیفه ما است که این زندانیان را تفکیک کنیم تا به هر صورتی که می‌شود برای آن‌ها که توان مالی ندارند کمکی صورت گیرد.
معاون امور بین الملل قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه تعداد از این زندانیان به واسطه تحریم در موضوع مواد مخدر در بازداشت هستند، افزود: ما این موضوع را تفکیک کرده ایم که در فرصتی دیگر آمار آن را ارائه می‌کنیم.
آقای غریب آبادی گفت: ما زندانیان تحریمی داریم که آزادی آن‌ها جزو مطالبات جدی ما است و این‌ها در اثر یک سری احکام ناعادلانه و سیاسی دستگیر شده اند که حتی اگر زیر ۱۰ نفر هم باشند مطالبه از آن کشور‌ها یکی از موضوعات مذاکرات است چرا که آن‌ها به زعم خودشان این افراد را به دلیل نقض مقررات تحریمی غیر قانونی امریکا دستگیر کرده اند که اگر این‌ها آزاد نشوند» نشان می‌دهند که در برخورد با ما حسن نیت ندارند.
وی افزود: اولویت بعدی ما غیر از آزادی این زندانیان مربوط به آن زندانیانی است که در شرایط نامناسب و وخیمی به سر می‌برند و حتی از امکانات اولیه محرومند و اگر آب بخواهند باید پولش را خودشان بدهند.
دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا دولت گذشته پیگیر امور این زندانیان بوده است؟ گفت: بالاخره حاکمیت همیشه این دغدغه را داشته است، اما ما با عزم جدی‌تر می‌خواهیم جلو برویم و بنا نداریم کسی را متهم کنیم، اما اگر پیگیری هم شده باشد وضع تغییری نکرده است و پیگیری‌ها باید نتیجه محور باشد.
آقای غریب آبادی درباره ایرانیان دو تابعیتی هم افزود: ما تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم، اما هیچ گاه تسهیلات حقوقی و کنسولی را به این افراد در داخل کشور قطع نکرده ایم.
وی گفت: کشور‌های غربی به هموطنان ایرانی ما پیغام می‌دهند که مثلاً به ایران سفر نکنند در حالی که این‌ها مسائلی سیاسی است و در طول چهار دهه تعداد ایرانیان با تابعیت دوگانه که بازداشت و محکوم شده اند کمتر از ۵۰ نفر بوده است.
آقای غریب آبادی افزود: غربی‌ها با این موضوع سیاسی برخورد می‌کنند تا فضای مسمومی را برای هموطنان ما در خارج از کشور ایجاد کنند.
وی گفت: حالا اگر ایرانیان خارج از کشور می‌خواهند بدانند که آیا در دستگاه قضایی کشور پرونده‌ای دارند یا نه می‌توانند به سفارتخانه‌ها و بخش‌های کنسولی مراجعه کنند که یکی از این سوالات می‌تواند بحث ممنوع الخروجی هم باشد.
دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به سوالی مبنی بر این آیا ایرانیانی هستند که اجازه ورود به کشور را نداشته باشند؟ افزود: امکان دارد برای آن‌ها سوالاتی مطرح شود که آیا احتمال دارد به محض ورود به ایران بازداشت شویم؟ اگر جرمی مرتکب شده باشند متفاوت است، اما اگر در سالیان دور کسی ممنوع الخروج شده باشد بنا به دستور اخیر رئیس قوه قضاییه اگر در این سال‌ها حکم جلبی برایش صادر نشده باشد مشکلی برای ورود به کشور ندارد.
آقای غریب آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برای آزادی زندانیان خارج از کشور که بنیه مالی ندارند و خانواده شان در ایران به سختی امورات خود را می‌گذرانند چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: ما تا دو هفته آینده مذاکراتی با مسئولان بنیاد تعاون زندانیان خواهیم داشت و از وزارت امور خارجه هم خواسته ایم که آمار این زندانیان را به ما اعلام کنند.
وی افزود: بالاخره برخی از این افراد سرپرست خانوار هستند و خانواده آن‌ها در ایران به سختی امورات خود را طی می‌کنند که ما موظفیم پیگیر باشیم و البته غیر از بنیاد تعاون زندانیان، دولت هم باید حمایت کند.

نظر شما