شناسهٔ خبر: 51126072 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آیت الله رئیسی:

دین می تواند زندگی بشر را اداره کند/مهمترین وظیفه مجلس قانونگذاری است

رئیس جمهور با بیان اینکه دین می تواند زندگی بشر را اداره کند، گفت: مهمترین وظیفه مجلس قانون گذاری است و قانون گذاری ریل گذاری برای حرکت جامعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، آیت الله ابراهیم رئیسی در جلسه مشترک دولت و مجلس که امروز  چهارشنبه (۱۰آذر) برگزار شد، گفت: شهید مدرس اسوه تقوا، علم و روشنفکری است و مهمترین محوری که در زندگی مدرس وجود داشت پیوند بین معنویت و سیاست بود. محصول جدایی معنویت و سیاست امروز در دنیا کلاهک‌های هسته‌ای بسیار و ۷۰ سال ظلم به مردم فلسطین شده است.

 

رئیس جمهور  با بیان اینکه  دین می‌تواند زندگی بشر را اداره کند و برای همه نیازمندی‌ها و سوال‌ها پاسخ در خور دارد اظهار کرد:  محوری‌ترین نکته قانون و قانون مداری است و مهمترین وظیفه‌ی مجلس قانون گذاری است. قانون گذاری، ریل گذاری برای حرکت جامعه است که امروز مجلس بر عهده دارد و امروز مجلس جلوه اراده مردم  و جلوه رای و تشخیص مردم است.  

 

وی ادامه داد: ما جلوه رای مردم را برای قانون گذاری داریم، اما بخش مهم جامعه اجرای قانون است و همگان باید خود را موظف به اجرای قانون بدانند و همه مسئولین، اشخاص و نقش آفرینان باید قانون را اجرا کنند و آن را محور اجرای عدالت در جامعه بدانند. مهمترین معیار اجرای عدالت در کشور و اندازی گیری آن قانون  است، امروز معیاری بهتر از اجرای قانون برای اجرای عدالت نداریم و لذا باید کشوری که کشور انتخابات است و رای مردم سرنوشت را تعیین می‌کند باید قانون گذاری ملاک و معیار باشد. هیچ کس در هیچ جایگاهی نباید قانون را نقض کند.  

 

رئیس جمهور با بیان اینکه بخش مهم دیگر اجرای قانون است، تاکید کرد: همگان باید خود را مجری قانون بدانند، باید همه اشخاص و مسئولان و نقش آفرینان بدون استثنا خود را ملزم به اجرای قانون بدانند، چرا که قانون محور اجرای عدالت در جامعه است. چه معیاری برای عدالت می توان در نظر گرفت؟ به نظر من راهی نداریم جز توافق بر اجرای قانون. هر چه میزان اجرای قانون بیشتر باشد، عدالت بیشتر رعایت شده است و هر چه از میزان اجرای قانون کاسته شود،  اجرای عدالت نیز کاهش می یابد.

 

وی ادامه داد: امروز معیاری جز اجرای قانون برای اجرای عدالت نداریم،  کشوری که کشور انتخابات است و رأی مردم سرنوشت را تعیین می کند، باید قانونمند باشد. اجرای عادلانه و داوری عادلانه باید محور اجرای عدالت قرار گیرد. در روز مجلس تاکید می کنم باید به همه سلیقه های سیاسی احترام گذاشت و قانونمدارانه حرکت کرد، چرا که نزدیک ترین راه اجرای عدالت اجرای قانون است.

 

رئیسی با تاکید بر اینکه به روز بودن و کارآمد بودن قوانین مهم است، گفت:  اما نقطه ای که در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت، مسئله تنقیح قوانین است که وظیفه مجلس، دستگاه های اجرایی و قضایی است، اما محوریت آن برعهده مجلس قرار دارد.امروز برای اجرای قانون نیازمند به همراهی، همگرایی و همپوشانی همه مسئولان کشور هستیم، هماهنگی قوا و دست اندرکاران در حکومت تاکتیک نیست، بلکه راهبرد اساسی و ضرورت اجتناب ناپذیر است که نباید اجازه دهیم این انسجام خدشه دار شود. حاشیه نباید به متن بیاید، حتما اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما انسجام در امور مردم باید در نظر گرفته شود و حاشیه را در حاشیه بگذاریم و نباید گرفتار حاشیه شویم.

 

وی تاکید کرد: انسجام قوا مورد تاکید رهبری و نیاز کشور است و باید به عنوان یک ضرورت به انسجام قوا تاکید کرد و با این انسجام برای خدمت به مردم، گره گشایی و پیشرفت امور، گام های بزرگی برداشت.

 

رئیس جمهور با تاکیدبر اینکه  تشخیص اولویت ها در شهر و روستا ضرورت دارد گفت:  نظام مسائل می تواند راه حل هایی برای حل مشکلات ارائه کند. مجلس و کمیسیون های تخصصی راه حل هایی ارائه می دهند و در دولت، خود را موظف می دانیم که از نگاه های نخبگان، صاحب نظران به ویژه مجلس و کمیسیون های تخصصی برای حل مسئله در کشور استفاده کنیم.

 

وی افزود: نمایندگان دغدغه هایی در سطح حوزه انتخابیه یا کشور دارند که به دنبال آن طرح هایی ارائه می شود. ارائه طرح حق نمایندگان است، اما اگر این طرح ها با نظر کارشناسان دولت و بخش های دیگر غنی شود، در اجرا دچار مشکل نمی شویم. مقام معظم رهبری بر ارائه لایحه تاکید دارند و برای لایحه تقدم قائل هستند، چرا که در برگیرنده کار کارشناسی است، اما حق مجلس برای ارائه طرح باقی است، با این حال به طراحان پیشنهاد می شود، نظر دولت و بخش های مختلف را بگیرند تا در زمان اجرا با مشکل مواجه نباشیم.

 

رئیسی با بیان اینکه پیگیر اجرای قوانین در دولت است، گفت: احکام قانون برنامه ششم در حال بررسی است، هر چند که بازه زمانی کوتاهی برای آن باقی مانده است، با این حال اجرای آن مورد توجه قرار گرفته است. همچنین آیین نامه های قانون بودجه 1400 نیز در دولت مطرح است و به دنبال تصویب آیین نامه های ذیل قانون هستیم، باید به سرعت این آیین نامه ها مورد توجه قرار گیرد.

 

وی تاکید کرد:  دولت از نیمه سال کار خود را آغاز کرده است و وزرا با مستقر شدن در وزارتخانه ها، کارهای مقدماتی خود را انجام داده و در حال تعیین اولویت ها هستند، این کارها در گذشته با بی توجهی به تاخیر افتاده بود، چرا که باید در ماه های فروردین و اردیبهشت مورد توجه قرار می گرفت. اکثر آیین نامه ها در دولت مطرح شده و گفته ایم به سرعت به نقطه ای برسد که بتوان از آن بهره گرفت.

 

رئیسی گفت:  بودجه 1401 اولین سند مالی دولت سیزدهم است، روسای کمیسیون های برنامه و بودجه، اقتصادی و جهش تولید سخنان قابل استفاده ای مطرح کردند، آقای میرکاظمی از نظرات کارشناسی آقایان استفاده کند، هر چند که می دانم این کار صورت گرفته است، با این حال نظرات گرفته شود تا بتوانیم مهمترین سند مالی بودجه 1401 را براساس دغدغه رهبری یعنی اصلاح ساختار بودجه، دغدغه مجلس و کارشناسان اقتصادی با کمترین نحو تهیه کنیم.

 

وی با بیان اینکه  بودجه 1401 باید دارای کمترین کسری بودجه باشد تا بتواند تورم را مهار کرده و رشد اقتصادی قابل قبولی داشته باشد.گفت:  دولت تا چند روز آینده لایحه را تقدیم مجلس می کند، با این حال اگر دوستان نظری دارند می توانند برای اعمال در پیش نویس، ارائه کنند تا بودجه هم روستا و هم شهر را آباد کند و هم بتواند عدالت محور باشد.

 

رئیس جمهور با طرح این سوال که برای سند اجرای عدالت چه باید کرد؟ گفت: سند آمایش سرزمینی می تواند مورد توجه قرار گیرد و در بودجه 1401 باید لحاظ شود. ممکن است نمایندگان نسبت به آمایش سرزمینی مناطق خود نظراتی داشته باشند که می توان آنها را در نظر گرفت.

 

رئیسی بیان کرد: نکات بسیاری درخصوص مسائل اقتصادی از سوی نمایندگان مطرح شد و نمی خواهم آنها را لیست کنم، اما مسئله ساماندهی اطلاعات، ناترازی بانک ها و ضرورت توانمندسازی بخش خصوصی برای خصوصی سازی مورد تاکید است و در دولت دنبال می شود. همچنین قوانین چندگانه از جمله 7 قانون برای رونق کسب و کار، مورد تاکید خواهد بود. توجه به قوانین رونق کسب و کار می تواند شرایط را برای اقتصاد کشور تغییر دهد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: از اینکه توفیق حاصل شد که بار دیگر از این مکان و از این تریبون صحبت کنم، سپاسگذارم. در روزهای گذشته گفته بودم حتما باید به مجلس برویم که امروز به مناسبت روز مجلس در صحن علنی حاضر شدم. این نشست ها می تواند برای تبادل دیدگاه ها موثر باشد و از این لحاظ از هیات رئیسه، رئیس مجلس و نمایندگان مجلس تشکر می کنم و امیدوارم آنچه که گفتیم و شنیدیم برای رضای خدا و برای کشور کارساز باشد.

 

 

پایان پیام/33

نظر شما