شناسهٔ خبر: 51124356 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اومیکرون میزان تاثیرگذاری واکسن‌های کرونا را چقدر کاهش می‌دهد؟

یکی از نگران کننده‌ترین جنبه‌های گونه اومیکرون این است که پروتئین اسپایک آن بیش از ۳۰ جهش دارد، بنابراین ممکن است به صورت بالقوه تاثیرات آنتی بادی تولید شده در بدن افراد واکسینه شده را خنثی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد که گونه جدید ویروس کرونا که برای اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شده است و B.1.1.529 نام دارد یک گونه نگران کننده با خطر انتقال پذیری بسیار بالا است. گونه جدید ویروس کرونا که اومیکرون نام گرفته است در ۱۰ کشور دنیا از جمله بوتسوانا، ایتالیا، هنگ‌کنگ، استرالیا، بلژیک، بریتانیا، دانمارک، آلمان، کانادا و اسرائیل شیوع پیدا کرده است.

علائم گونه اومیکرون ویروس کرونا چیست؟

تاکنون افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ علائمی گسترده و غیر قابل پیش بینی از جمله خستگی، تب، سرفه مداوم، تنگی نفس، درد قفسه سینه و مه‌مغزی را تجربه کرده‌اند؛ حتی برخی افراد پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ نیز درگیر علائم طولانی مدت آن بوده‌اند. گزارشات ارائه شده نشان می‌دهد که تا کنون هیچکدام از افرادی که به گونه اومیکرون مبتلا شده‌اند علائم شدید بیماری را تجربه نکردند، در بیمارستان نیز بستری نشدند و فقط درگیر علائمی مانند خستگی، بدن درد و گلودرد بوده‌اند که با گذشت زمان بهبود پیدا کرده‌اند.

آیا گونه اومیکرون بیشتر از دلتا انتقال پیدا می‌کند؟

با وجود اینکه سازمان جهانی بهداشت (WHO) گونه اومیکرون را جز گونه‌های نگران کننده در نظر گرفته است، اما هیچ اطلاعات خاصی در دسترس قرار نگرفته است که نشان دهد این گونه خطرناک‌تر از دلتا است. تا کنون هیچ شواهدی مبنی بر مرگ و میر افراد آلوده به گونه اومیکرون ویروس کرونا وجود ندارد، محققان همواره در حال بررسی میزان انتقال‌پذیری این گونه جدید از ویروس کرونا هستند. به نظر می‌رسد که افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ در آفریقای جنوبی نشان دهنده میزان انتقال بالای این گونه از ویروس است.

آیا کودکان و نوجوانان بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به گونه اومیکرون قرار دارند؟

متخصصان آفریقای جنوبی اعلام کرده‌اند که بیشتر افراد آلوده به گونه اومیکرون کمتر از ۳۰ سال سن دارند. اکثر بیماران نیز دچار علائم خفیف بیماری بودند و نوع شدید آن را تجربه نکردند، برخی افراد دچار تب شدند که با گذشت زمان بهبود پیدا کردند. البته متخصصان معتقدند که چندین روز طول می‌کشد تا شدت بیماری ناشی از گونه اومیکرون ویروس کرونا مشخص شود.

جهش‌های متعدد گونه اومیکرون میزان تأثیرگذاری واکسن‌های کرونا را کاهش می‌دهد؟

یکی از نگران کننده‌ترین جنبه‌های گونه اومیکرون این است که پروتئین اسپایک آن بیش از ۳۰ جهش دارد، بنابراین ممکن است به صورت بالقوه تأثیرات آنتی بادی تولید شده در بدن افراد واکسینه شده را خنثی کند. همانطور که مشخص است پروتئین سنبله ترکیبی است که به ویروس کمک می‌کند وارد سلول میزبان شود؛ در این صورت ویروس مورد نظر عفونی‌تر و قابل انتقال‌تر می‌شود.

بیشتر واکسن‌های کرونا در جهت از بین بردن این پروتئین‌های سنبله عمل می‌کنند، جهش در پروتئین اسپایک تشخیص و خنثی کردن نوع جدید ویروس را دشوارتر می‌کند، به همین دلیل ممکن است میزان تأثیرگذاری واکسن‌های کرونا بر گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا کاهش پیدا کند. با در نظر گرفتن این واقعیت که ویروس‌ها با گذر زمان جهش پیدا می‌کنند و دچار تغییراتی می‌شود، متخصصان معتقدند که لازم است واکسن‌های تولید شده به‌روز رسانی شود و برای مقابله با گونه‌های جدید ویروس تنظیم شود. در این صورت ممکن است میزان شیوع و گسترش ویروس کرونا کاهش پیدا کند.

اقدامات ضروری جهت پیشگیری از آلوده شدن به گونه اومیکرون چیست؟

با توجه به بحران کنونی، واکسیناسیون نقش مهمی در پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر بیماری کووید -۱۹ و نوع شدید آن به عهده دارد. البته احتمال بروز عفونت دستیابی به موفقیت پس از دریافت واکسن کرونا وجود دارد اما بسیار نادر است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که احتمال شیوع بین المللی گونه اومیکرون ویروس کرونا وجود دارد، بنابراین لازم است افراد در زمان مشخص شده واکسن کرونا را دریافت کنند. علاوه بر این، استفاده از ماسک و عدم حضور در محیط‌های شلوغ و رعایت فاصله اجتماعی نیز خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. در حال حاضر بسیاری از کشورها به دنبال شیوع گونه اومیکرون ویروس کرونا ممنوعیت‌های سفر را اعمال کرده‌اند.

نظر شما