شناسهٔ خبر: 51120047 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معرفی بازارهای منطقه‌ای محصولات دانش‌بنیان

عضو اتاق بازرگانی فارس گفت: بررسی بازار‌های منطقه‌ای ویژه محصولات فن آور و دانش بنیان در دستور کار کمیسیون کارآفرینی، کسب و کار‌های نوین و دانش بنیان قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، امید ماهرانی عضو اتاق بازرگانی فارس بیان کرد: هدف ما در این کمیسیون کمک و تسهیل روند صادرات محصولات دانش بنیان و فن آور در استان و کشور است که با این هدف بازار‌های منطقه‌ای محصولات این بخش را در این کمیسیون به صورت تخصصی بررسی می‌کنیم.

او افزود: صادرلت محصولات دانش بنیان نیازمند به تعریف فرآیند کارآمد است و در این زمینه پیش نیاز‌های صادراتی و چارچوب فرآیند صادرات محصول باید مشخص و شناخته شده باشد.

ماهرانی اظهارداشت: همچنین مقوله‌هایی از جمله آشنایی با قوانین تجارت، بازاریابی بین‌المللی و فرآیند‌های صادرات محصولات و دسترسی به منابع اطلاعاتی مرتبط با این حوزه‌ها از نیاز‌های مهم شرکت‌های دانش بنیان برای صادرات محصولات است.

او با بیان اینکه کشور ایران در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و فن آور استعداد و ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد اضافه کرد: حضور در بازار‌های بین المللی و کسب تجربه در این زمینه می‌تواند برای صادرات محصولات دانش بنیان بسیار مهم و موثر باشد بنابراین شرکت‌هایی که برای ورود و حضور در بازار‌های بین المللی برنامه دارند موفقیت بیشتر خواهند داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: به جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس آمار جهانی ایران که در سال ۲۰۲۰ در جایگاه ۶۷ جهان قرار گرفته بود، در سال ۲۰۲۱ با ۷ پله صعود، جایگاه ۶۰ جهان را کسب کرد.

ماهرانی عنوان داشت: ایران یکی از کشور‌هایی است که بیشترین ارتقای رتبه را داشته است و این نشان دهنده کیفیت نیروی انسانی و کیفیت و رشد و پیشرفت کشور در این حوزه است.

او تصریح کرد: در گزارش شاخص جهانی نوآوری، ۲۰۲۱ رده بندی کشور‌ها به تفکیک منطقه و سطح درآمدی نیز ارائه شده و ایران در میان کشور‌های دارای درآمد متوسط به بالا در جایگاه ۱۳ و در میان کشور‌های منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، پس از هند، در جایگاه دوم قرار دارد.

ماهرانی افزود: همچنین در میان زیرشاخص‌های بررسی شده، بهترین رتبه‌های کشورمان مربوط به نشان تجاری در رکن خروجی‌های خلاق، دانش آموختگان علوم و مهندسی در رکن سرمایه انسانی و پژوهش و طرح صنعتی در رکن خروجی‌های خلاق است.

مهدوی راد یکی از فعالان علمی و اقتصادی گفت: شناسایی ابعاد مختلف بازار و نوآوری از فاکتور‌های موثر برای رقابت در بازار جهانی و صادرات است.

او اظهارداشت: این دو اصل مهم منجر به ایجاد نیاز‌های جدید، جریان سرمایه گذاری، افزایش رتبه تولیدکنندگان و گشایش بازار جدید خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما