شناسهٔ خبر: 51115764 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاسیس بانک خصوصی "آفشور" در مناطق آزاد در آینده نزدیک

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: نسل چهارم به عنوان نسل دانش محور تخصیص صندوق جامع پژوهش و فناوری مناطق آزاد، را در دستور کار قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی منطقه آزاد و ویژه اقتصادی، سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری بورس بین الملل در آئین گشایش هشتمین نمایشگاه   ۲۰۲۱، هدف از برگزاری این رویداد را آشنایی با آخرین دستاورد‌ها دانست و گفت: برنامه و نقشه راه ما رسیدن به نسل هفتم مناطق آزاد دیجیتال است.

وی با بیان این که امروز در نسل اول و دوم «تجارت و تولید محور» هستیم، گفت: حتی در تجارت و تولید هم به شاخص‌های مورد نظر نرسیده ایم.

به گفته مشاور رییس جمهور، برنامه‌ها با محوریت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تدوین شده و راهبرد‌های ما منطبق بر آمایش و اولویت بخشی به سرمایه گذاری در مناطق آزاد است.

محمد با اشاره به این که باید به نسل سوم ارتقاء یابیم، گفت: نسل سوم خدمات محور است و خدمات «پولی، بانکی و بازار سرمایه» باید به صورت کامل به فعالان اقتصادی ارائه شود.

وی، در رابطه با راه اندازی بانک آفشور گفت:  با دریافت مجوز و پیشرفت‌های قابل توجه و طی مذاکره‌ای با شورای امنیت و بخش اقتصادی دولت، نظر‌هایی در این خصوص کسب شده است.

"آف شور در لغت به معنای فراساحلی یا هر چیزی که مربوط به فراساحل و دریا باشد است، ولی از لحاظ تجاری به مفهوم نقل مکان از محلی به محل دیگر جهت کم کردن هزینه‌ها و افزایش سود است."

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری بورس بین الملل  را از دیگر شاخص های نسل سوم دانست  و گفت:  مقدمات لازم  برای این  امر آماده شده و باید بورس بین‌الملل در جزیره کیش راه‌اندازی شود و هر چه سریع‌تر باید این ساماندهی ارز دیجیتال که جزو نسل سوم در کیش به صورت پایلوت عملیاتی شود. رمز ارز ملی به صورت جداگانه توسط نهاد‌های زیربط پیگیری می‌شود و پایلوت آن را در کیش اجرایی می‌کنیم.

مشاور رییس جمهور گفت: تخصیص بانک اختصاصی ریالی برای مناطق آزاد با رویکرد توسعه زنجیره مالی در حال پیگیری است. برنامه‌های عملیاتی هم برای ارتقا نسل چهارم همزمان به صورت موازی در دست پیگیری است.

وی اگفت: نسل چهارم به عنوان نسل دانش محور نامیده می‌شود و تخصیص صندوق جامع پژوهش و فناوری مناطق آزاد، توسعه مراکز ، استقرار شتاب دهنده ها، ارتقاء سطح فناوری در دستور کار قرار گرفته است،  نسل سوم و چهارم شرایط را برای نسل پنجم که نسل جامع نامیده می‌شود محقق خواهنذ کرد  و فعالیت‌هایی را در جهت نسل ششم که فرا مرزی است انجام خواهیم داد.

محمد گفت:  در حال ایجاد مناطق آزاد مشترک با ۱۵ کشور همسایه هستیم.

مشاور رییس جمهور گفت: در بخش‌های خصوصی و دولتی همه فعالان در عرصه اقتصادی باید تلاش کنند تا شاخص‌های اقتصادی کشور را به سمت منفعت ملی هدایت کنیم.

وی با اشاره به این که در سایت دبیرخانه فرصت‌های سرمایه گذاری بارگذاری شده و بیش از ۱۵۰ فرصت سرمایه گذاری با همین طرح آمایش سرمایه گذاری عنوان شده، گفت: تمام این طرح‌ها برای راهنمایی سرمایه گذاران  برای انتخاب فرصت‌های سرمایه گذاری است.

محمد گفت: در مناطق ویژه اقتصادی بیش از ۸۷۰ شعب نهاد‌های مالی وجود دارد. چین در قالب پیمان شانگ‌های پیشنهاد تاسیس مناطق آزاد مشترک را داده در دست بررسی است و تکمیل فرایند‌های الکترونیکی، هوشمند سازی، ارز دیجیتال، قرارداد‌های هوشمند، اوراق بهادار، ثبت اسناد با رویکرد اصلی در دبیرخانه مناطق آزاد در حال پیگیری است.

مشاور رییس جمهور گفت: با بهره گیری از ظرفیت رمز ارز‌ها و ایجاد پلتفرم‌های صرافی دیجیتال که از مهمترین ظرفیت‌های رمز‌های دیجیتال و فناوری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است حمایت می‌کنیم و این موضوع در مجموعه اقتصادی کشور با جدیت در حال پیگیری است.

وی با بیان این که طی دوره‌های یازدهم و دوازدهم نخستین جلسه شورای عالی مناطق آزاد در حضور ۱۴ نفر از اعضای کابینه تشکیل شد، گفت: ابراهیم رئیسی با تسلط بر مبنای قانونی، در این جلسه از اجرای ماده ۶۵ قانون احکام دائم توسعه دفاع کردند و گفتند که تمام مسائل مناطق آزاد باید توسط رئیس منطقه انجام شود و اگر کسی که مغایر این اصل رفتار کند مصادیق را به شورایعالی اطلاع رسانی کنندتا  دستگاه‌های اجرایی متخلف برخورد خواهد شود.

گفتنی است؛ نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۱ با بیش از ۲۰۰ شرکت، موسسه و نهاد در بخش‌های دولتی و خصوصی فعال در بازار سرمایه حضور دارند و در بخش محتوایی ۲۵ نشست تخصصی و همایش جانبی برگزار می‌شود که در حاشیه این نشست‌ها ۱۵۰ نفر از اساتید، کارشناسان و مسئولان اقتصادی کشور به سخنرانی و برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های خصوصی خواهند پرداخت.

بازدیدکنندگان می‌توانند هر روز از ساعات ۱۷ الی ۲۲ برای بازدید از این نمایشگاه به نمایشگاه‌های دائمی جنب فرودگاه جزیره کیش مراجعه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما