روی خط خبر
صاحبخبر - مجلس باید تکلیف سند خودرو را مشخص کند معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوهقضاییه گفت: 20 میلیون پرونده ورودی در سال وارد دستگاه قضایی میشود که از این تعداد حدود 10 میلیون پرونده، یکتا است. سیدمحمد صاحبکار خراسانی در برنامه تهران ۲۰ درباره میزان تحقق سند تحول قضایی گفت: قوهقضاییه، دستگاهی است که با مردم در تعامل است لذا دستگاهی مردم محور است که باید به مردم خدمات ارایه دهد و مردم نیز بتوانند از خدمات آن استفاده کنند و رضایت داشته باشند. وی افزود: در طول چند سال گذشته، رییس پیشین قوهقضاییه و آقای محسنی اژهای که هم اکنون رییس قوهقضاییه را بر عهده دارد، برنامههای ویژهای را داشتند تا بتوانند مشکلات اصلی که پیش روی ارائه خدمت بهتر به مردم است را شناسایی کنند و یکسری راه حلهایی را هم داشته باشند تا مشکلات مردم حل و کمتر شود که جمع بندی شده این برنامهها به سندی تحت عنوان سند تحول قضایی تبدیل شده است. معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی قوهقضاییه ادامه داد: عمدهی رویکرد سند تحول این است که ما مشکلات اصلی که مردم با آن مواجهاند از جمله طولانی شدن فرآیند رسیدگی یا بحث احیای حقوق عامه (انواع و اقسام دست اندازی به بیتالمال) یا بحث اصلاح مجرمان (مباحثی که ما در سازمان زندان هایمان داریم) یا بحث اجرای احکام که اگر فردی محق بود بتواند در فرآیند اجرای احکام دادگستریها، به سرعت حکم خود را اجرایی کند. وی تصریح کرد: در هر کدام از سرفصلهایی که مباحثی در این زمینهها مطرح شده، راهکارهایی دیده شده و ما در قوهقضاییه این موارد را در یک فرآیند زمان بندی شده پیگیری میکنیم. صاحبکار اظهارکرد: از سال گذشته که سند تحول قضایی توسط رییس وقت قوهقضاییه ابلاغ شد، خوشبختانه در دوره مسئولیت جدید رییس قوهقضاییه هم اتفاقی که افتاد این بود که این سند به عنوان مهمترین محور کارهای قوهقضاییه مبنای عمل است و در جلسهای نیست که ما خدمت رییس مقوهقضاییه باشیم و ایشان از بخشهای مختلف اجرای این سند را مطالبه نکنند. وی بیان کرد: معاونت راهبردی قوهقضاییه مجموعهای است که میتواند یک هماهنگی و هم افزایی را بین بخشها و معاونتهای مختلف در دستگاه قضایی ایجاد کند که انشاءالله بتوانیم یک هماهنگی و همافزایی را برای اجرای سند در ابعاد مختلف داشته باشیم. معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوهقضاییه اظهار کرد: یکی از مسائلی که وقتی مردم وارد دستگاه قضائی میشوند و با آن مواجهند طولانی شدن فرآیند رسیدگی است؛ حدود ۲۰ میلیون پرونده ورودی در سال، وارد دستگاه قضایی میشود که از اینها حدود ۱۰ میلیون پرونده یکتا است، یعنی ده میلیون پرونده یکتا و بیست میلیون بار رسیدگی، این کار چند ده میلیونی که در دستگاه قضایی اتفاق میافتد، حجم بسیار زیادی از کار و فشار را بر همکاران ما وارد میکند که برای اینکه این مسئله را حل کتیم تا هم مشکلات مردم و کارکنان دستگاه قضا کمتر شود، مهمترین مسئله را در این میدانیم که بتوانیم با روشها و قاعدهها و سازوکارهایی قوانینی را در کشور به تصویب برسانیم که در این قوانین، اصلا امکان بروز مشکل به وجود نیاید تا ما بعدا بخواهیم به پرونده ان رسیدگی کنیم. صاحبکار در رابطه با موضوع برگ سبز خودرو نیز عنوان کرد: بحث برگ سبز نیازمند این است که مجلس شورای اسلامی این بحث را مشخص کند؛ امروز این مسئله را پیگیری کردم که گویا نمایندگان طرحی را در این رابطه دنبال می کنند چون مسئله با یک بله و خیر در استفساریه حل نمی شود، ابعاد مختلف از جمله اخذ مالیات از نقل و انتقلات را دارد، لذا اگر طرح یا لایحه ای به مجلس برسد که همه ابعاد را مشخص کند فصل الخطاب خواهد بود. معاون برنامهریزی و معاونت راهبردی قوهقضاییه خاطر نشان کرد: از آنجا که تعیین تکلیف این بحث خواست مردم است مجلس می تواند با اولویت به این بحث ورود کند. وی درباره قانون حمایت از سوت زنان و افشاکنندگان فساد بیان کرد: هم اکنون در مرحله نهایی سازی قانون جامع حمایت از سوت زنان و افشاکنندگان فساد در مجلس هستیم. رضایت ۸۲ درصدی مراجعان از خدمات سازمان قضایی نیروهای مسلح سه استانی که بالاترین درصد رضایت مراجعان سازمان قضایی نیروهای مسلح را در شش ماهه اول سال 1400 توانستند بدست آورند معرفی و با دستور رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح، مورد تشویق قرار گرفتند. گزارش ارزیابی میزان رضایت مراجعان سازمان قضایی نیروهای مسلح بر اساس آمار استخراج شده از سامانه نظرسنجی پیامکی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ به همت اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی تهیه و منتشر شد. بر اساس این گزارش طی این مدت ۲۰۸۹۴ نفر در طرح نظرسنجی پیامکی در ۳۰ استان و ۱۲ دادسرای نظامی نواحی شرکت کردند. بر اساس نتایج این نظرسنجی ۸۲.۷ درصد از مخاطبان از وضعیت ارائه خدمات، رفتار قضات و کارمندان و دانش و مهارت و رسیدگی به مسائل آنها ابراز رضایت کردند و امتیازی بین خوب و بسیار خوب دادهاند. خوشبختانه ۲۸ استان توانستد بیش از ۸۰ درصد رضایت مخاطبان را به خود جلب کنند. در بین این استانها، اصفهان، بوشهر و مازندران به ترتیب با ۹۲، ۸۸ و ۸۷ درصد بالاترین میزان رضایت مراجعان را به خود اختصاص دادند و استانهای آذربایجان غربی، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد در ردههای بعدی قرار گرفتند. رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح به دنبال این گزارش، دستور دادند از مدیران و کارکنان سه استانی که بالاترین نمره را کسب کردند، تقدیر به عمل آید. هزار و ۱۰۰ بازرس مسئولیت نظارت بر حدود ۱۲ هزار دستگاه را بر عهده دارند مدیرکل دفتر فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه تعداد دستگاههای مشمول بازرسی حدود ۱۲ هزار دستگاه است، گفت: در کل کشور حدود هزار و ۱۰۰ بازرس نظارت بر این دستگاهها را برعهده دارند. مهدی هدایتفر در نخستین نشست کشوری هماندیشی دفتر فناوری و تحلیل اطلاعات ضمن تبیین اهداف و برنامههای خود در حوزه فناوری اطلاعات و نظارت الکترونیک، اظهار کرد: بر اساس بررسیهای به عمل آمده از پایگاههای اطلاعاتی موجود در سازمان، تعداد دستگاههای مشمول بازرسی حدود ۱۲ هزار دستگاه است؛ این درحالی است که در کل کشور حدود هزار و ۱۰۰ بازرس نظارت بر این دستگاهها را برعهده دارند که این عدم تناسب، نیاز به انجام بازرسی و نظارت الکترونیک را اجتناب ناپذیر میکند. مدیرکل دفتر فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه در سند تحول قضایی به موضوع نظارت الکترونیک تأکید بسیاری شده است، اظهار کرد: در بسیاری از قوانین بالادستی مانند قانون ارتقای سلامت اداری و برنامه توسعه پنجم و ششم و همچنین آییننامه اجرایی قانون تشکیل سازمان و دستورالعمل برنامهریزی مسألهمحور سال ۱۴۰۰ نیز بر این وظیفه سازمان بازرسی کل کشور تأکید شده است، لذا لازم است این دفتر نسبت به نظارت الکترونیک و مفهوم بازرسیهای فناورانه اقدامات جدی به عمل آورد. در همین راستا کارگروه لازم تشکیل شده و تهیه گزارش شناخت و سند تحول دیجیتال در این کارگروه با فوریت در دست اقدام است.∎
نظر شما