شناسهٔ خبر: 51082757 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

هرچه جمعیت به سمت ازدواج پیش رود بیماری ایدز هم کمتر می شود/ اخذ آزمایش ایدز در مراکز سلامت به صورت محرمانه

عطیه سیدمحسنی

رئیس مرکز بیماری های واگیر گفت: افرادی که رفتار پرخطر دارند با مراجعه به مراکز سلامت به صورت کاملا محرمانه آزمایش دهند و جواب این آزمایش فقط به خودشان داده می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار برنا؛ محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر در نشست خبری صبح امرزو که به مناسبت روز جهانی ایدز برگزار شد، گفت: اکنون وقت این رسیده است  که خلا بیماری ایدز جبران شود ما نیز این اقدامات را از سال گذشته انجام داده ایم و طوری برنامه ریزی کردیم که ارتباطاتمان را افزایش دهیم.

وی افزود: سعی می کنیم تا حتی یک لحظه وقفه در درمان مبتلایان به بیماری ایدز رخ ندهد همچنین تلاش کردیم کاری کنیم آزمایش افراد تحت درمان به طور مرتب  انجام شود تا  در جریان وضعیت خود قرار گیرند.

گویا با اشاره به اینکه تاکنون نتوانستیم به آنچه میخواستیم درخصوص بیماری ایدز دست پیدا کنیم، اظهار کرد: درست است که برنامه ها را از سال 99 گسترش داده ایم اما هنوز به نتیجه مورد نظرمان دست پیدا نکرده ایم. برنامه استراتژیک توسط سازمان های دولتی و غیردولتی تهیه شده اما به مرحله اجرا نرسیده است این درحالی است که اقدامات سازمان های مربوطه انجام شده اما مراحل پایانی این برنامه درحال سپری شدن است. امیدواریم در پاندمی کرونا این برنامه ها را اجرایی کنیم اما لازم به ذکر است که هنوز با برنامه ایده آل فاصله داریم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر درباره کمپین مبارزه با بیماری ایدز طی سال جاری افزود: در کمپین مبارزه با ایدز سال جاری برنامه یک ماهه تهیه کردیم تا آموزش را در سراسر کشور اجرا کنیم و کسانی که درمعرض این بیماری هستند را آگاه سازیم که چطور برای انجام آزمایش اقدام کنند و چگونه از خدمات ما استفاده کنند. نکته مورد توجه این است که برنامه ما به همین کمپین محدود نمی شود باید جوانان و مردم را از خطرات ناشی از مبتلا شدن آگاه کنیم.

وی با اشاره به آزمایش های انجام شده در یک هفته اخیر تصریح کرد: تا کنون 60 هزار مورد آزمایش برای افرادی که رفتار پرخطر داشتند انجام شده که از این تعداد 121 مورد مثبت ثبت شده است. باید در نظر داشت که این عفونت تا پایان عمر همراه خواهد بود هرچند درمان وجود دارد اما این درمان قطعی نیست.

گویا به موضوع آگاه سازی همگانی تاکید کرد و گفت: لازم است سازمان های دولتی و غیر دولتی به خصوص رسانه ها برای تحقق این امرکمک کننندتا همهمردم به ویژه جوانان سلامت باشند.

گویا درباره تلاقی قانون جوانی جمعیت و بیماری ایدز گفت: دلایل اجرای این قانون به طور کامل مشخص است و بار ها اعلام شده است. طبیعی است که هرچه جمعیت به سمت ازدواج پیش رود و روابط جنسی سالم تر باشد بیماری ایدز هم کمتر می شود. این دو امر رابطه بسیار نزدیکی باهم دارند چراکه روابط جنسی خارج از چهارچوب کمتر می شود و اگر این امر محقق شود عفونت HIV هم کمتر می شود.

وی ادامه داد: در رابطه با پیشگیری از بیماری ایدز، وسایل پیشگیری به افراد مبتلا و همسرانشان داده می شود.

گویا درباره دارو های بیماری ایدز گفت: داروهایی که در داخل کشور تولید می کنیم توسط شرکت های تولید کننده داخلی تامین می شود. برخی از دارو ها را نیز در شرایط تحریم به واسطه سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت تامین می کنیم.

وی با اشاره به تاثیر بیماری ایدز بردرمان کرونا تاکید کرد: این امر تاکنون اثبات نشده و مطالعات نشان داده داروها نقشی برجسته ای بر این موضوع ندارد.تاثیر دارو‌های کرونا روی ایدز هنوز تایید نشده است و موارد منفی در این خصوص هنوز دیده نشده است اما مشخصا افرادی که به ایدز مبتلا باشند و دارو‌های خود را مرتب دریافت نکنند و به ویروس کرونا نیز مبتلا شوند، هر دو بیماری آن‌ها شدیدتر از حالت عادی خواهد بود.

گویا به تلاش های دانشمندان برای تولید واکسن ایدز اشاره کرد و افزود: هنوز نقطه روشن و موفقیت آمیزی وجود ندارد تلاش‌ها برای تولید داروی ایدز همچنان در دنیا ادامه دارد، اما هنوز هیچ دارویی که به طور حتمی ویروس‌های ایدز را از بدن دفع کند، در هیچ کشور دنیا وجود ندارد و دارو‌های تولیدی تنها وظیفه افزایش توان دفاعی بدن را دارند.

وی در پاسخ به این سوال که افراد برای انجام آزمایش ایدز به کدام مراکز مراجعه کنند گفت: افرادی که رفتار پرخطر دارند با مراجعه به  مراکز سلامت به صورت کاملا محرمانه آزمایش دهند و جواب این آزمایش فقط به خودشان داده می شود.

//انتهای پیام: 3

بیشتر بخوانید:

  • نقش بانوان فیزیوتراپیست در مداوای بیماران کرونایی
  • باید به زندگی با کرونا عادت کنیم

برچسب‌ها:

نظر شما