شناسهٔ خبر: 51062442 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از دفاعیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از برنامه‌هایش و نطق موافقین و مخالفین به «یوسف نوری»به عنوان وزیر آموزش و پرورش رأی اعتماد دادند.

صاحب‌خبر -

یوسف نوری در جلسه رأی اعتماد اظهار داشت: به فضل الهی در گام دوم انقلاب اسلامی جهشی به سمت تمدن نوین اسلامی داریم که باید نسل تمدن ساز را پرورش دهیم.

وی افزود: ما نیازمند آن هستیم که اهداف متعالی را از عرش به فرش بیاوریم، تصور بنده بر این است که تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی را پیش روی نظام تعالی و تربیت قرار دهیم اهداف ما ناتمام خواهد ماند.

نوری بیان کرد: امروز خداوند الگوی تربیتی را در مقابل ما مسئول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار داده است که باید نمونه آن را مشاهده کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش ما باید دانش آموزانی با شاخصه‌های علمی در زمینه‌های مختلف تربیت کند که ماحصل آن شهید احمدی روشن و شهید رضایی نژادی باشد که تربیت یافته همین مدرسه‌ها بودند.

وی ادامه داد: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست، به شرط آنکه از بن دندان معتقد باشیم که مدرسه ما می‌تواند مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد.

نوری بیان کرد: جایگاه آموزش و پرورش را متأسفانه به یک مسئله درون سازمانی تقلیل داده‌ایم که باید این نگرش تغییر کند و با نگاه ملی به آن نگاه کنیم و میدان داری آن برعهده وزارت آموزش و پرورش است، اگر تربیت انسان مجاهد را شاه بیت آموزش و پرورش می‌دانیم این وزارتخانه را باید در قله قرار دهیم. کشورهای پیشرفته دنیا آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده است چراکه این نهاد با ایجاد ارزش افزوده می‌تواند به تولید کمک کند.

علی اکبر بسطامی در موافقت با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی، گفت: آموزش و پرورش و معلمان «پیش‌قراولان» رسالت پیامبران هستند.

وی افزود: نوری همرزم شهیدان بوده و در دوران خوف و خطر در یک دست کتاب و در یک دست دیگر اسلحه داشته است.

نماینده مردم ایلام در مجلس تصریح کرد: حاج یوسف، محور وحدت نیروهای انقلاب، خط شکن زمان جنگ و معلم دوران خوف و خطر و یادگار شهیدان کربلای یک است.

بسطامی تأکید کرد: به لطف خدا دولت کریمه فرزندی از فرزندان ایلام را بعد از ۴۰ سال جهت پذیرش مسئولیتی مهم در دولت انتخاب کرد. وی مشاوری امین برای دولت خواهد بود.

وی افزود: نوری در کمیسیون تلفیق و بودجه‌های سنواتی به عنوان مشاوری امین نقش آفرینی می‌کرد.

نماینده مردم ایلام در مجلس توجه به زیرساخت‌های آموزش و پرورش، عدالت آموزشی، اجرای قانون رتبه بندی را از برنامه‌های وزیر پیشنهادی خواند و خاطرنشان کرد: رابطه وزیر پیشنهادی و مجلس دوستانه و برادرانه خواهد بود.

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در موافقت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی، گفت: ضروری است فردی در آموزش و پرورش در مسند مدیریتی قرار گیرد که علاوه بر نگاه‌های تربیتی و آموزشی، نگاه‌های اقتصادی دقیقی داشته باشد. امروز کسی را می‌خواهیم که اقتصاد آموزش و پرورش را بشناسد و با تامین منابع مالی، نظام‌های برنامه و بودجه آشنا باشد.

وی با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان مشکل دارد، افزود: نوری عضو هیئت امنای این صندوق است. مشکل ما در اقتصاد آموزش و پرورش عدم آشنایی مدیران با اقتصاد تعلیم و تربیت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات مخالفان وزیر پیشنهادی مبنی بر اینکه وی سال‌ها از وزارت آموزش و پرورش دور بوده است، گفت: در این مدت نوری در هلدینگ های اقتصادی بنیاد شهید و قرار گاه خاتم خدمت کرده است. ارتباط با این نهادها، توانمندی‌های اقتصادی مدیران را رشد می‌دهد.

زنگنه با بیان اینکه نوری با اقتصاد آموزش و پرورش آشنایی دارد، گفت: آشنایی مدیران عالی با اقتصاد آموزش و پرورش مهم است. تمرکز بر اقتصاد مردمی محور برنامه‌های وزیر پیشنهادی است.

وی تصریح کرد: باید اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان تغییر کند این صندوق با هلدینگ های اقتصادی متفاوت است و از مسیر خود خارج شده است. باید نهادهای مالی در این راستا تقویت شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: نوری با سوابقی که در حوزه آموزش و پرورش و امور مالی دارد، می‌تواند این وزارتخانه را کمک کند.

وی بیان کرد: بنده فرزند شهید هستم و با مدرک دکتری هنوز از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌کنم و میزان حقوق بنده ۸ میلیون تومان است. این در حالی است که ۶۰ نماینده مجلس به اسم معلم وارد آموزش و پرورش شدند اما الان از وزارتخانه‌هایی چون نفت و اقتصاد حقوق دریافت می‌کنند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه رتبه بندی معلمان یکی از مطالبات اصلی فرهنگیان است که باید عملیاتی شود و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید بگوید برای اجرای دقیق این لایحه چه برنامه‌هایی دارد.

چنارانی با بیان اینکه چالش‌های آموزش و پرورش بسیار عمیق و چند وجهی است، گفت: آقای نوری! آیا تصمیم به نوآوری در وزارت آموزش و پرورش دارید؟ آیا از زمانی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شدید، با متخصصان حوزه علم و تربیت جلسه گذاشتید؟ این‌طور نبود و شما فقط یک توئیت زدید.

وی متذکر شد: صندوق ذخیره فرهنگیان مشکلات مالی زیادی دارد و این در حالی است که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش زمانی عضو این صندوق بود و باید بگوید چه برنامه‌ای برای حل مشکلات این بخش دارد.

حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در موافقت با وزیر پیشنهادی، گفت: به برکت انقلاب، بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور باسواد هستند. امروز تعداد آموزشگاه‌های کشور از ۵۰ هزار به ۱۵۰ هزار آموزشگاه رسیده است؛ ۳۶۰۰ مدرسه شبانه‌روزی، ۱۶ هزار مدرسه نمونه دولتی، ۶۰ هزار مدرسه عشایری و ۱۴ هزار مدرسه شاهد در کشور وجود دارد.

وی افزود: زمانی آموزش و پرورش در اختیار کارگزاران سازندگی بود، ۱۶ سال نیز جبهه دوم خرداد و تدبیر و امید در این وزارتخانه حکمرانی کردند و برخی اسناد را به این وزارتخانه تحمیل نمودند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید فردی از جنس آموزش و پرورش مدیریت این وزارتخانه را در دست بگیرد، وزیر پیشنهادی را از جنس آموزش و پرورش خواند.

نوروزی گفت: وظیفه نوری، ارتقاء معیشت فرهنگیان، اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان، مدرسه‌محوری و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و وظیفه مجلس، تدوین قوانین و مقررات برای کمک به وزیر آموزش و پرورش است.

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در موافقت با «یوسف نوری» اظهار کرد: نیروی انسانی مستعد و کارآمد مهمترین ظرفیت کشور است. آموزش و پرورش پایه علمی، فرهنگی و پیشرفت کشور است که اگر خوب عمل کند بخش زیادی از مشکلات کشور حل خواهد شد.

غضنفرآبادی گفت:  نوری با توجه به سوابق درخشانی که دارد، می‌تواند در تراز آموزش و پرورش کار کند. وی مسئول پرورشی ایران در دو کشور قطر و بحرین بود، همچنین نماینده قرارگاه سازندگی خاتم در دولت بوده و سوابق درخشان دیگری نیز دارد.

نماینده مردم بم گفت: یوسف نوری رزومه موثر در جبهه داشته و برنامه‌های خوبی برای آموزش و پرورش دارد و اجرای سند تحول بنیادین و اجرای کامل رتبه‌بندی معلمان و استفاده از حداکثر بودجه برای تحقق برنامه‌ها از جمله برنامه‌های وی است.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین نماینده مردم کاشمر در مخالفت با «یوسف نوری» با اشاره به اینکه چند سوال جدی درباره برنامه «یوسف نوری» برای چالش‌های حوزه آموزش و پرورش دارم، عنوان کرد: اولین موضوع این است که وزیر پیشنهادی برای مافیای کنکور که سالانه چند برابر بودجه آموزش و پرورش در آن هزینه جابجا می‌شود و کشور را می‌بلعد چه برنامه‌ای دارد؟

نیک‌بین ادامه داد: برنامه شما برای چاپ کتب درسی و حذف مافیای کتب درسی چیست؟ وزارتخانه‌های مختلف هر کدام به نوعی با تعارض منافع مواجه هستند؛ برنامه شما برای تعارض منافع در حوزه آموزش و پرورش چیست؟

وی اظهار کرد: برنامه شما برای تبعیض ساختار یافته در حوزه آموزش و پرورش چیست؟ مهم‌ترین موضوع در آموزش و پرورش همین موضوع تبعیضی است که به شکل ساختار یافته این حوزه را دربرگرفته است.

آغاز بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات را درباره برنامه و صلاحیت «یوسف نوری» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرائت کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین و حساس‌ترین وزارتخانه است. مدیریت نظام تعلیم و تربیت و مدیریت یک میلیون فرهنگی امری حساس است.

نماینده مردم آمل در مجلس با بیان اینکه نیاز امروز جامعه عملیاتی شدن سند تحول آموزش و پرورش است، اظهار داشت: مدیریت آموزش و پرورش باید لزوم تحول در این وزارتخانه را درک کرده و در راستای ارتقای وزارتخانه اقدام کند.

حاجی‌پور با اشاره به بررسی صلاحیت‌های وزیر پیشنهادی در کمیسیون آموزش و تحقیقات، گفت: استعلام مدارک تحصیلی وی شامل کاردانی علوم تربیتی، کارشناسی برنامه ریزی علوم تربیتی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دکترای مدیریت گردشگری کودک مورد تأیید وزارت علوم و نهادهای مختلف قرار گرفت.

وی افزود: همچنین بنیاد شهید ۵۵ ماه حضور وی در جبهه و ۵ درصد جانبازی وزیر پیشنهادی را تأیید کرد.