شفقنا- وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تحول در شورای عالی آموزش و پرورش از مهمترین برنامههای آینده برای این وزارتخانه و ضروری است.
به گزارش شفقنا به نقل از ایرنا، یوسف نوری امروز یکشنبه هفتم آذر ماه در جلسه رای اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تحول در شورای عالی آموزش و پرورش از مهمترین برنامههای آینده برای این وزارتخانه و ضروری است.
وی افزود: امیدوارم بتوانم در سایه رای اعتماد شما حافظی امین برای اعتماد رییس جمهوری و صادق برای فرهنگیان باشم.
نوری گفت: آنچه در پیشگاه خداوند به شما نمایندگان ارائه می کنم ذکر برنامه های بنده است که خود را متعهد به اجرای آن می دانم و در قبال عدم رعایت آن باید پاسخگو باشم.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید در قله جهان قرار گیرد. کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری بسیاری برای این وزارتخانه خود می کنند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: این وزارتخانه نقش موثری در افزایش تولید ملی و پیشرفت کشور به واسطه سرمایه گذاری بر نیروی انسانی دارد. در واقع سرمایه پیشرفت در آموزش و پرورش قرار دارد.
نوری افزود: بر اساس فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی، تربیت ابزار توسعه نیست بلکه هدف است و باید در خدمت هدف قرار گیریم تا اهداف با نگرش تربیتی تدوین شود.
وی اظهار داشت: در گام دوم انقلاب جهشی به سمت تمدن نوین اسلامی خواهیم داشت و لازمه آن تربیت نسلی با الگوی تمدن نوین اسلامی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یادآور شد: اهداف تربیتی مندرج در سند تحول آموزش و پرورش خصوصیات نسل انقلابی را ذکر کرده است و باید در اجرا موارد را از عرش به فرش درآوریم و تجلی آن را نشان دهیم.
نوری افزود: باید نمونه عینیتی الگوی اسلامی و مکتب امام خمینی (ره) را پیش روی نظام تعلیم و تربیت قرار داد؛ بنابراین نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم و این الگو را، رهبری نشان دادند آنگاه که فرمودند سلیمانی نمونه تربیتی انقلاب است.
وی بیان کرد: شهید سلیمانی تجلی ایمان مخلصانه، عقلانیت، تقوا، جهاد بی وقفه و مسوولیت پذیری است، آموزش و پرورش می تواند و باید دانش آموزی با این شاخصه تربیت کند. شهدای علمی نظیر احمدی روشن و رضایی همه تربیت یافته مدرسه سلیمانی هستند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص جایگاه این وزارتخانه اظهار داشت: در حال حاضر آموزش و پرورش به مساله درون سازمانی تقلیل داده شده و باید به یک نگاه ملی تبدیل شود؛ چرا که تمام دستگاهها متولی تربیت انسان هستند و باید تربیت انسان موحد را در دستور کار داشته باشند.
نوری همچنین به لزوم وحدت مجلس و دولت اشاره کرد و گفت: وحد دولت و مجلس اهمیت بسیاری دارد. زمانی می توانیم به مدرسه تربیتی سلیمانی تبدیل کنیم که از تفرقه بپرهیزیم.
وی ادامه داد: دولت و مجلس برای پیشرفت باید تدبیر و تدبر کنند، آموزش و پرورش را نمی توان به حال خود رها کرد. امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی منزلت معلم نیازمند همدلی و همگرایی مجلس هستیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش نیازمند تحول جدی است، باید وضعیت تحول در نظام آموزش و پرورش را رصد کند و مانع انحراف امر تحول شود.
نوری خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته وظایف مربوط به شورا بسیار کند و با سوءتدبیر پیش رفت،
زیر نظام های تحول باید یک سال می بود اما هفت سال طول کشید، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان شده که اهداف آن هر پنج سال یک بار مورد بازنگری قرار گیرد اما هنوز اجرایی نشده است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: از اولین و ضروری ترین اقدامات بنده کارآمدی شورای عالی آموزش و پرورش است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برای تحول گرایی در آموزش و پرورش گریزی از تن دادن به بیانیه گام دوم انقلاب نداریم.
نوری ادامه داد: رفع بن بست های موجود نیازمند روحیه «ما می توانیم»، پرهیز از محافظه کاری و ذهن خلاق است و تمام این صفات در جوانان جمع است که آنها را به محور تحقق عدالت تبدیل کرده است.
وی یادآور شد: برای حرکت به سمت جوانگرایی در یک طراحی دقیق ظرفیت های خلاق، جوان و انقلابی را به کار خواهیم گرفت به نحوی که در مدت کوتاهی حداقل نیمی از مدیران جوان باشند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: همچنان دقت خواهیم کرد که با یک الگوی شایسته گزینی مناسب ترین جوانان را در یک فرآیند معقول وارد چرخه کنیم تا جوانگرایی از آسیبهایی مانند رشد آسانسوری، قبیله گرایی و باندبازی مصون باشد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: همچنین در کنار جوانان باید از ظرفیت مشورتی مدیران با تجربه و امین در تعلیم و تربیت بهره برد.
نوری با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان پیشران تحول و قلب تپنده آموزش و پرورش و به تعبیر رهبری مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش کشور است، افزود: این دانشگاه با تربیت دینی و علمی معلمان و مدیران وزارتخانه وظیفه خون رسانی به تمامی اجزای سیستم آموزش و پرورش را برعهده دارد.
وی ادامه داد: ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان برای موارد ضروری پیش بینی شده و ظرفیتی را نیز برای جذب نخبگان به معلمان فراهم کرده بود اما در عمل این ماده به عنوان اصلی ترین راهکار جذب معلمی تلقی شد و جای دانشگاه فرهنگیان را گرفت.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این رویکرد ماده ۲۸ موجب شد که دانشگاه فرهنگیان همچنان از وضعیت مطلوب خود فاصله داشته باشد و حیات آموزش و پرورش به این واسطه در خطر قرار گرفته است.
نوری یادآور شد: اگر با جلب اعتماد نمایندگان توفیق خدمت داشته باشم، احیای قلبی آموزش و پرورش با جذب در دانشگاه فرهنگیان را جزو ضروری ترین و فوریترین اقدامات قرار خواهم داد.
وی افزود: تقویت کمی و کیفی هیات علمی به نحوی که نسبت استاد و دانشجو به اندازه استاندارد برسد، تامین زیرساختها و فضای آموزشی مورد نیاز و بازآرایی برنامه های راهبردی این دانشگاه از ضروریات ارتقای تربیت معلم است که باید پیگیری شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این صورت می توان اکثر نیروی انسانی وزارتخانه را از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین کرد، برای تامین نیروی انسانی کنونی در کوتاه مدت نیز تدابیری اندیشیده و در متن برنامه پیشنهادی به نمایندگان تقدیم شده است.
∎