شناسهٔ خبر: 51057820 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گزارشی از جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/ «یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش شد / صحبت های مخالفان و موافقان

صاحب‌خبر -

شفقنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز برنامه‌ها و صلاحیت آقای یوسف نوری، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را با حضور مخبر، معاون اول رییس جمهوری بررسی کردند.

رأی اعتماد مجلس به یوسف نوری 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یوسف نوری را به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم انتخاب کردند.

نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۷ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی «یوسف نوری» را به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب کردند.

پیش از این، «حسین باغگلی» و «مسعود فیاضی» برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شده بودند که نتوانستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند.

به گزارش شفقنا، در ادامه گزارشی از آنچه در جلسه بررسی صلاحیت یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش گذشت را می خوانید.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پررش دولت سیزدهم، پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، در نخستین برنامه خود، با حضور در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)، ضمن غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدای ۷۲ تن، با آرمان های مقدس امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی تجدید پیمان کرد.

رییس جمهور به دلیل شرکت در اجلاس اکو در مراسم دفاع از وزیر آموزش و پرورش حضور نداشت و به جای وی، مخبر معاون اول رییس جمهور در مجلس حضور یافت.

 رای مثبت کمیسیون آموزش مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

به گزارش شفقنا، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اکثریت اعضای کمیسیون آموزش به برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای مثبت دادند.

رضا حاجی‌پور امروز یکشنبه در جلسه بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن ارائه گزارش کمیسیون متبوع خود از رای مثبت اکثر اعضای این کمیسیون به یوسف نوری برای تصدی کرسی وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزراتخانه کشور از نظر تعداد ادارات و حجم بالای نیروی انسانی و حساس‌ترین وزراتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است، گفت: مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان مشغول می باشند امری بسیار مهم و حساس است.

حاجی پور افزود: در ادوار مختلف آموزش و پرورش، تلاش‌های وافری از طرف دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و فرهنگیان صورت گرفته که ضمن قدردانی از تمام این تلاش‌ها باید اذعان نمود که نظام آموزش و پرورش کشور با توجه به گستردگی و پیچیدگی زیاد حوزه تعلیم و تربیت و چالش‌های آن به تعهد نیاز دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلسبا بیان اینکه با تأکیدات مقام معظم رهبری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است، گفت: در واقع گذاری ریل گذاری لازم برای آموزش و پرورش فراهم شده است و نیاز امروز جامعه عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و باتجربه و توانمند است.

حاجی پور تاکید کرد: لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور هویت فعلی آموزش و پرورش را درک نموده و با سرعت و دقت به ارائه برنامه‌های اجرایی و عملی بپردازد و با شناساسی موانع جهت رفع آنها گام بردارد.

وی با اشاره به بررسی صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون اظهار کرد: وزیر پیشنهادی جناب آقای یوسف نوری از میان جامعه بزرگ معلمان کشور بوده و سابقه فعالیت در مدارس دولتی و ستاد وزارت وزارتخانه را دارد.

سخنگوی کمیسیون‌آموزش مجلس اضافه کرد: نوری در مقاطع مدرس مراکز تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان بوده است و با توجه به سابقه مدیرکل ایشان در وزارت آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف از تجربه مفیدی در وزارت آموزش و پرورش برخوردار است.

وی افزود: علاوه بر این نوری به بسیاری از چالش های آموزش و پرورش از جمله کمبود سرمایه انسانی بوده و فضای آموزشی و کم توجهی به وضعیت معیشتی تجربه خوبی دارد و مشکلات آموزش و پرورش را از نزدیک لمس نموده و ایده های تحولی در حوزه تعلیم و تربیت ارائه کرده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش در نتیجه گیری و نظر نهایی کمیسیون مثبوع خود گفت: با توجه به برگزاری جلسات متعدد با بررسی دقیق برنامه‌ها و دیدگاههای ایشان، کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری در مجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش و اکثریت آرا موافقت نموده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: تحول در شورای عالی از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه است

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تحول در شورای عالی آموزش و پرورش از مهم‌ترین برنامه‌های آینده برای این وزارتخانه و ضروری است.

به گزارش شفقنا، یوسف نوری امروز یکشنبه هفتم آذر ماه در جلسه رای اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تحول در شورای عالی آموزش و پرورش از مهم‌ترین برنامه‌های آینده برای این وزارتخانه و ضروری است.

وی افزود:‌ امیدوارم بتوانم در سایه رای اعتماد شما حافظی امین برای اعتماد رییس جمهوری و صادق برای فرهنگیان باشم.

نوری گفت: آنچه در پیشگاه خداوند به شما نمایندگان ارائه می کنم ذکر برنامه های بنده است که خود را متعهد به اجرای آن می دانم و در قبال عدم رعایت آن باید پاسخگو باشم.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید در قله جهان قرار گیرد. کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری بسیاری برای این وزارتخانه خود می کنند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: این وزارتخانه نقش موثری در افزایش تولید ملی و پیشرفت کشور به واسطه سرمایه گذاری بر نیروی انسانی دارد. در واقع سرمایه پیشرفت در آموزش و پرورش قرار دارد.

نوری افزود: بر اساس فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی، تربیت ابزار توسعه نیست بلکه هدف است و باید در خدمت هدف قرار گیریم تا اهداف با نگرش تربیتی تدوین شود.

وی اظهار داشت: در گام دوم انقلاب جهشی به سمت تمدن نوین اسلامی خواهیم داشت و لازمه آن تربیت نسلی با الگوی تمدن نوین اسلامی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یادآور شد: اهداف تربیتی مندرج در سند تحول آموزش و پرورش خصوصیات نسل انقلابی را ذکر کرده است و باید در اجرا موارد را از عرش به فرش درآوریم و تجلی آن را نشان دهیم.

نوری افزود: باید نمونه عینیتی الگوی اسلامی و مکتب امام خمینی (ره) را پیش روی نظام تعلیم و تربیت قرار داد؛ بنابراین نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم و این الگو را، رهبری نشان دادند آنگاه که فرمودند سلیمانی نمونه تربیتی انقلاب است.

وی بیان کرد: شهید سلیمانی تجلی ایمان مخلصانه، عقلانیت، تقوا، جهاد بی وقفه و مسوولیت پذیری است، آموزش و پرورش می تواند و باید دانش آموزی با این شاخصه تربیت کند. شهدای علمی نظیر احمدی روشن و رضایی همه تربیت یافته مدرسه سلیمانی هستند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص جایگاه این وزارتخانه اظهار داشت: در حال حاضر آموزش و پرورش به مساله درون سازمانی تقلیل داده شده و باید به یک نگاه ملی تبدیل شود؛ چرا که تمام دستگاه‌ها متولی تربیت انسان هستند و باید تربیت انسان موحد را در دستور کار داشته باشند.

نوری همچنین به لزوم وحدت مجلس و دولت اشاره کرد و گفت: وحد دولت و مجلس اهمیت بسیاری دارد. زمانی می توانیم به مدرسه تربیتی سلیمانی تبدیل کنیم که از تفرقه بپرهیزیم.

وی ادامه داد: دولت و مجلس برای پیشرفت باید تدبیر و تدبر کنند، آموزش و پرورش را نمی توان به حال خود رها کرد. امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی منزلت معلم نیازمند همدلی و همگرایی مجلس هستیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش نیازمند تحول جدی است، باید وضعیت تحول در نظام آموزش و پرورش را رصد کند و مانع انحراف امر تحول شود.

نوری خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته وظایف مربوط به شورا بسیار کند و با سوء‌تدبیر پیش رفت،
زیر نظام های تحول باید یک سال می بود اما هفت سال طول کشید، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان شده که اهداف آن هر پنج سال یک بار مورد بازنگری قرار گیرد اما هنوز اجرایی نشده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: از اولین و ضروری ترین اقدامات بنده کارآمدی شورای عالی آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برای تحول گرایی در آموزش و پرورش گریزی از تن دادن به بیانیه گام دوم انقلاب نداریم.

نوری ادامه داد: رفع بن بست های موجود نیازمند روحیه «ما می توانیم»، پرهیز از محافظه کاری و ذهن خلاق است و تمام این صفات در جوانان جمع است که آنها را به محور تحقق عدالت تبدیل کرده است.

وی یادآور شد: برای حرکت به سمت جوانگرایی در یک طراحی دقیق ظرفیت های خلاق، جوان و انقلابی را به کار خواهیم گرفت به نحوی که در مدت کوتاهی حداقل نیمی از مدیران جوان باشند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: همچنان دقت خواهیم کرد که با یک الگوی شایسته گزینی مناسب ترین جوانان را در یک فرآیند معقول وارد چرخه کنیم تا جوانگرایی از آسیب‌هایی مانند رشد آسانسوری، قبیله گرایی و باندبازی مصون باشد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: همچنین در کنار جوانان باید از ظرفیت مشورتی مدیران با تجربه و امین در تعلیم و تربیت بهره برد.

نوری با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان پیشران تحول و قلب تپنده آموزش و پرورش و به تعبیر رهبری مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش کشور است، افزود: این دانشگاه با تربیت دینی و علمی معلمان و مدیران وزارتخانه وظیفه خون رسانی به تمامی اجزای سیستم آموزش و پرورش را برعهده دارد.

وی ادامه داد: ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان برای موارد ضروری پیش بینی شده و ظرفیتی را نیز برای جذب نخبگان به معلمان فراهم کرده بود اما در عمل این ماده به عنوان اصلی ترین راهکار جذب معلمی تلقی شد و جای دانشگاه فرهنگیان را گرفت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این رویکرد ماده ۲۸ موجب شد که دانشگاه فرهنگیان همچنان از وضعیت مطلوب خود فاصله داشته باشد و حیات آموزش و پرورش به این واسطه در خطر قرار گرفته است.

نوری یادآور شد: اگر با جلب اعتماد نمایندگان توفیق خدمت داشته باشم، احیای قلبی آموزش و پرورش با جذب در دانشگاه فرهنگیان را جزو ضروری ترین و فوری‌ترین اقدامات قرار خواهم داد.

وی افزود: تقویت کمی و کیفی هیات علمی به نحوی که نسبت استاد و دانشجو به اندازه استاندارد برسد، تامین زیرساخت‌ها و فضای آموزشی مورد نیاز و بازآرایی برنامه های راهبردی این دانشگاه از ضروریات ارتقای تربیت معلم  است که باید پیگیری شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این صورت می توان اکثر نیروی انسانی وزارتخانه را از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین کرد، برای تامین نیروی انسانی کنونی در کوتاه مدت نیز تدابیری اندیشیده و در متن برنامه پیشنهادی به نمایندگان تقدیم شده است.

نماینده مخالف: آموزش و پرورش به دنبال شایسته‌سالاری است

نماینده مردم کاشمر در مجلس آموزش و پرورش را مهم‌ترین وزارتخانه کشور دانست و عنوان کرد که این وزارتخانه به دنبال شایسته سالاری است.

به گزارش شفقنا، حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف وی اظهار کرد: درست است ایشان در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده و برنامه‌هایی ارائه کرده اما من در چند بخش سوال جدی دارم، یکی این‌که برای حذف مافیای کنکور و این اژدهای چند سر که سالانه چند برابر بودجه آموزش و پرورش پول می‌خورد و هزینه مالی پدر و مادرها را چند برابر کرده چه برنامه‌ای دارید و برنامه‌تان برای چاپ کتب درسی و حذف مافیای کتب درسی چیست؟ برای تعارض منافع و پساشغلی در آموزش و پرورش چه برنامه‌ای دارید؟

وی با طرح این سوال که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای تبعیض ساختاریافته در این وزارتخانه دارد؟ ادامه داد: ما معلمان غیرانتفاعی، نهضتی، روزمزد، ساعتی و غیره را داریم که اینها تبعیض ساختاریافته‌اند. برای کسری معلم در آموزش و پرورش چه برنامه اجرایی دارید؟ ما نمی‌توانیم کسری معلم را با بازگشت به تدریس بازنشستگان درست کنیم. در همین تهران معلم غیرانتفاعی داریم که ماهی ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند برای مافیای مدارس غیرانتفاعی چه برنامه‌ای دارید؟

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، آموزش و پرورش را مهم‌ترین وزارتخانه کشور عنوان و خاطرنشان کرد: من پیش از این گفتم از بودجه سایر نهادها و وزارتخانه‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد کسر و به آموزش و پرورش اضافه کنید، نیروی انسانی ما در آموزش و پرورش تربیت می‌شود و آینده کشور دست شماست. طوری برنامه ریزی کنید که این اشکالات به وجود نیاید. تکلیف شما با خصوصی سازی در آموزش و پرورش چیست؟ دوستان غرب زده محتوای آموزشی را به سمتی بردند که واژه‌های ایثار و از خودگذشتگی را حذف می‌کردند برای اینها چه برنامه‌ای دارید. چطور می‌توانید لایحه رتبه‌بندی که از مهم‌ترین لوایح مجلس است را تامین کنید. آیا برای آن برنامه‌ای دارید؟

وی با بیان این‌که آموزش و پرورش بیشتر به دنبال شایسته‌سالاری در آزمون‌ها بوده و نه استعدادها گفت: آموزش و پرورش، مدرک، سنجش و معیار رتبه‌بندی دانش آموزان را آزمون و تست می‌داند و بی‌سوادپرور و استعدادکش است فرزند من که در ادبیات ۲۰ و در انگلیسی و ریاضی ۱۲ و ۱۰ می‌آورد چرا باید ریاضی‌اش مثل ادبیاتش شود. استعداد او این است که مولوی، حافظ، شهریار و فاضل نظری شود. چه برنامه‌ای برای به فعلیت رسیدن استعدادهای دانش آموزان ایرانی دارید؟ فرزند من و شما ۱۲ سال در این نظام آموزشی درس می‌خواند اما چه چیزی یاد می‌گیرد؟ کدام مهارت به فرزند ما یاد داده شده است؟ چه برنامه‌ای برای تغییر درست و منجسم و مطابق با برنامه‌های بالادستی برای نظام آموزشی دارید که بی‌سواد می‌پروراند. دانش‌اموز بعد از ۱۲ سال چیزی یاد نمی‌گیرد مگر این‌که خودش رشد شخصی داشته باشد.

نیک‌بین با بیان این‌که ۸۰ درصد قبولی کنکور مربوط به مدارس غیرانتفاعی و ۲۰ درصد مربوط به مدارس دولتی است، اظهار کرد: این در حالی است که تعداد دانش‌آموزان غیرانتفاعی ۱۵ درصد و تعداد دانش‌آموزان دولتی ۷۵ تا ۸۰ درصد است  اما قبولی اینها برعکس است چون سیستم آموزشی استعدادها را می‌کشد و بی‌سواد می‌پروراند لذا در همان کنکور غلط هم تعداد قبولی متفاوت می‌شود.

وی در پایان اضافه کرد: برای دانشگاه فرهنگیان چه برنامه‌ای دارید؟ و چطور می‌خواهید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که از اسناد بالادستی است را به فعلیت برسانید، برنامه‌تان برای اعمال مدرک دوم و سوم فرهنگیان چیست؟

نماینده مردم کاشمر در بخش نخست سخنانش با تبریک هفته بسیج گفت: این نظام باید در پی کودتاها، جنگ‌ها، ترورها به ظاهر سقوط می‌کرد و این بسیج بود که در این چهل و چند سال نگذاشت انقلاب به مسیری که نفوذی‌ها بخواهد برسد.

نماینده موافق: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از رزمندگان جبهه‌های جنگ است

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد که یوسف نوری به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌تواند این جایگاه را به خوبی مدیریت کند. برنامه‌ها و سوابق وی درخشان است. ایشان مقالات زیادی ارائه داده و توفیقات مهمی را کسب کرده‌اند و از رزمندگان معاصر جبهه‌های جنگ بودند.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: همه مطلع هستیم که آموزش و پرورش پایه پیشرفت فرهنگی، آموزشی و علمی کشورمان است اگر آموزش و پرورش ما در همه موضوعات خوب عمل کند بخش مهمی از مشکلات جامعه رفع خواهد شد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به سوابق درخشان و برنامه‌هایی که گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دارد معتقدم که وی می‌تواند این جایگاه را به خوبی مدیریت کند. برنامه‌ها و سوابق وی درخشان است. ایشان مقالات زیادی ارائه داده و توفیقات مهمی را کسب کرده‌اند و از رزمندگان معاصر جبهه‌های جنگ بودند.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه‌های ایشان دارای اولویت‌های کوتاه مدت و میان مدت می‌باشد. تدوین برنامه اجرایی سند تحول بنیادین، پیگیری اجرای کامل رتبه بندی و پیگیری اجرای کامل برنامه‌های آموزش و پرورش از جمله این موارد است. توجه به صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به آموزش و پرورش مناطق محروم نیز از جمله دغدغه‌های مورد توجه ایشان می‌باشد.

غضنفرآبادی در پایان اضافه کرد: توجه به دغدغه‌های آموزشی مناطق محروم و ساخت مراکز مناسب آموزشی امر حائز اهمیتی است. اگرچه جمهوری اسلامی ایران در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده و در این سال‌ها به گونه‌ای عمل کرده که در سراسر کشور تعداد بی‌سواد خیلی کم شود به گونه‌ای که تا حدی می‌توان گفت ما دیگر بی‌سواد نداریم.

نماینده موافق: مدارک وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ارتباط با گردشگری کودک است

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت آموزش و پرورش را باید به کسی بسپاریم که با مدارک تحصیلی‌اش مرتبط است و یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مدارکش از کاردانی تا حتی دکتری در رابطه با گردشگری کودک است و این یعنی یک فرد فهیم فرهیخته از جنس معلمان و آموزش و پرورش باید عنان این وزارتخانه را برعهده بگیرد.

به گزارش شفقنا، حجت‌ الاسلام حسن نوروزی در صحن علنی روز یکشنبه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با استناد به سوره «الرحمن» قران کریم، خداوند را نخستین معلم توصیف کرد و گفت: آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای است که در تربیت فرزندان جامعه و آینده‌سازی کشور نقش محوری دارد.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم ادامه داد: مدیریت یک میلیون مدیر و معلم و بیش از ۱۵ و نیم میلیون دانش آموز باید در اختیار انسانی از جنس آموزش و پرورش قرار گیرد. به برکت انقلاب بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور باسواد شده است.

نوروزی با اشاره به افزایش آموزشگاه‌های کشور از ۵۰ هزار به ۱۲۰ هزار، گفت: ۳۶۰۰ مدرسه شبانه‌روزی، ۱۶ هزار مدارس نمونه دولتی، ۶۰ هزار مدارس عشایری، ۱۴ هزار مدارس شاهد پس از انقلاب در کشور ایجاد شد.

وی افزود: حال باید این آموزش و پرورش با این وضعیت و آنچه که در سنوات گذشته روی داد به دست کسی بیفتد که مرتبط با این وظیفه است چون زمانی آموزش و پرورش در اختیار کارگزاران سازندگی بود، ۸ سال در اختیار جبهه دوم خردادی و ۸ سال در اختیار جبهه تدبیر و امید بود و آن اسناد و وضعیت را بر آموزش و پرورش تحمیل کردند.

عضو فراکسیون شاهد مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مدیریت آموزش و پرورش را باید به کسی بسپاریم که با مدارک تحصیلی‌اش مرتبط است و یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مدارکش از کاردانی تا حتی دکتری در رابطه با گردشگری کودک است و این یعنی یک فرد فهیم فرهیخته از جنس معلمان و آموزش و پرورش باید عنان این وزارتخانه را برعهده بگیرد.

نوروزی ادامه داد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی منطبق با اسناد بالادستی نظام و مدارک او هم منطبق با اهداف وزارتی است. او ۵۵ ماه حضور در جبهه و مفتخر به جانبازی دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال یادآور شد: مطالبات گوناگونی هم است مانند بحث رتبه‌بندی معلمان و احترام بخشی به معلم، دانش آموز و اولیا که یک وظیفه ایشان و یک وظیفه هم مجلس دارد. وظیفه او این است که فعالیت‌های آموزش و پرور ش را ارتقا دهد؛ در ساختار و محتواهای دانشگاه‌های فرهنگیان بازنگری کند؛ معیشت و منزلت معلمان را ارتقا دهد؛ طرح رتبه بند معلمان را دقیق اجرا و مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموز ایجاد کند. به منابع مالی وزارت آموزش و پرورش توجه و با مجلس تعامل سازنده داشته باشد.

وی اضافه کرد: اما مجلس‌یها هم وظیفه دارند که در تدوین قوانین مورد نیاز بری تحقق اهداف کلان آوزش و پرورش دقت کنیم. تدوین قوانین جامع نحوه بکارگیری نیروی انسانی و نظارت بر اجرا دقیق سند تحول بنیادین هم از دیگر وظایف مجلس است.

نوروزی گفت: فراکسیون شاهد و ایثارگران مجلس و همه مجلس امروز به شما رای می‌دهد.

نماینده مخالف: برنامه های شما عملیاتی نیست/ مجلس تصمیم گرفته به شما رأی دهد

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: متاسفانه برنامه های ارائه شده از سوی شما عملیاتی نیست، مجلس تصمیم گرفته که به شما رای دهد، اما بنده به عنوان یک معلم از شما می پرسم که برای چالش های جدی این وزارتخانه کلیدی چه برنامه ای دارید؟

به گزارش شفقنا، هاجر چنارانی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: بنده امروز به این جا آمدم که بگویم مجلس به وزیری رای خواهد داد که هم موافق دارد و هم مخالف دارد و این وزیر یک وزیر فرمایشی نیست. بنده به عنوان یک معلم که هنوز حقوقم را از آموزش و پرورش دریافت می کنم در مخالفت با شما و از زبان فرهنگیان سخن می گویم. نمایندگانی که در اینجا صدای خود را بالا برده و خود را فرهنگی تلقی می کنند حکم خود را بیاورند که از کجا حقوق دریافت می کنند؟

وی در ادامه اظهار کرد: آقای نوری برنامه شما برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان چیست؟ برای تامین اعتبار این لایحه از کجا منابع خواهید آورد؟ متاسفانه برنامه های ارائه شده از سوی شما عملیاتی نیست. مجلس تصمیم گرفته که به شما رای دهد اما بنده به عنوان یک معلم از شما می پرسم که برای چالش های جدی این وزارتخانه کلیدی چه برنامه ای دارید؟

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا شما یک تیم جدید و نوآور خواهید آورد؟ آیا اصلا در این مدت با معلمان دیداری داشته اید؟ متاسفانه شما فقط یک توییت زده اید. مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان در زمان حضور شما در این صندوق نیز وجود داشت شما برای حل مشکل این صندوق چه برنامه ای دارید؟ مسائل و دغدغه های آموزش و پرورش بر روی زمین مانده است. راهکارهای اقتصادی شما برای برون رفت از این وضعیت چیست؟

چنارانی تاکید کرد: شما گفته اید که اعتبار اجرای لایحه رتبه بندی را افزایش می دهید، اما سوال بنده این است که از کجا این اعتبار را می اورید؟ آیا شما قلبا به رتبه بندی اعتقاد دارید؟ متاسفانه این دولت نیز نیروهای آموزش و پرورش را نادیده گرفت و از آنها در بدنه خود استفاده نکرد. برنامه شما برای پیوست آموزش و پرورش با سایر وزارتخانه ها چیست؟ شما چه برنامه ای برای ارتقای معیشت و امنیت شغلی معلمان دارید؟

نماینده موافق: حاج یوسف نوری مرد روزهای خوف و خطر است

نماینده مردم ایلام در مجلس بیان کرد که حاج یوسف نوری، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش محور وحدت نیروهای انقلاب، خط شکن زمان جنگ و معلم ارزنده دوران های خوف و خطر در جبهه ها بود. او مرد روزهای خوف و خطر است.

به گزارش شفقنا، علی اکبر بسطامی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق وی گفت: آموزش و پرورش و در راس آن معلمان پیش قراولان صیانت از رسالت انبیا و تکمیل خلقت و امانتدار فطرت پاک و ضمیر درونی آنها هستند. امروز من به قداست جایگاه معلم از معلمی می گویم که یار غار نیروهای انقلاب در سختی های نظام بوده و در دوران خوف و خطر یک دست کتاب و یک دست اسلحه برای حفظ کیان نظام داشته است.

وی افزود: حاج یوسف نوری محور وحدت نیروهای انقلاب، خط شکن زمان جنگ و معلم ارزنده دوران های خوف و خطر در جبهه ها بود. او مرد روزهای خوف و خطر است و به لطف دولت آقای رئیسی بعد از چهل و اندی سال به عنوان وزیر انقلابی در بزرگترین وزارتخانه کشور از خطه ایلام انتخاب شده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مشی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مشی امامین انقلاب است، گفت: با تدبیر شما عزیزان می توانیم آینده ای روشن را برای تربیت نسل های آینده با برنامه ای روشن داشته باشیم. وی در جریان بررسی بودجه های سالانه، برنامه ششم، احکام دائمی، نظرش محل رجوع بوده و به اجرای سند چشم انداز ۲۰ ساله اهتمام دارد و ید طولایی در ترویج مسائل عدالت محورانه دارد.

بسطامی در پایان ضمن قدردانی از دولت و نمایندگان به نیابت از مردم استان ایلام، گفت: رابطه وزیر آموزش و پرورش با مجلس باید دوستانه و برادرانه باشد، مجلس هم ایشان را تنها نمی گذارد و امیدواریم بتوانیم با تعامل، برنامه ریزی و انسجام فکری وزارتخانه ای در تراز نظام و مبتنی بر مشی امامین انقلاب داشته باشیم.

نماینده موافق: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در هلدینگ های اقتصادی بنیاد شهید و قرارگاه خاتم خدمت کرده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات مخالفان وزیر پیشنهادی مبنی بر اینکه وی سال‌ها از وزارت آموزش و پرورش دور بوده است، گفت: در این مدت نوری در هلدینگ های اقتصادی بنیاد شهید و قرار گاه خاتم خدمت کرده است.

به گزارش شفقنا، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه (۷ آذرماه) و در جریان بررسی رای اعتماد به «یوسف نوری» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در موافقت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی، گفت: ضروری است فردی در آموزش و پرورش در مسند مدیریتی قرار گیرد که علاوه بر نگاه‌های تربیتی و آموزشی، نگاه‌های اقتصادی دقیقی داشته باشد. امروز کسی را می خواهیم که اقتصاد آموزش و پرورش را بشناسد و با تامین منابع مالی، نظام های برنامه و بودجه آشنا باشد.

وی با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان مشکل دارد، افزود: نوری عضو هیئت امنای این صندوق است. مشکل ما در اقتصاد آموزش و پرورش عدم آشنایی مدیران با اقتصاد تعلیم و تربیت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات مخالفان وزیر پیشنهادی مبنی بر اینکه وی سال‌ها از وزارت آموزش و پرورش دور بوده است، گفت: در این مدت نوری در هلدینگ های اقتصادی بنیاد شهید و قرار گاه خاتم خدمت کرده است. ارتباط با این نهادها، توانمندی‌های اقتصادی مدیران را رشد می دهد.

زنگنه با بیان اینکه نوری با اقتصاد آموزش و پرورش آشنایی دارد، گفت: آشنایی مدیران عالی با اقتصاد آموزش و پرورش مهم است. تمرکز بر اقتصاد مردمی محور برنامه های وزیر پیشنهادی است.

وی تصریح کرد: باید اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان تغییر کند این صندوق با هلدینگ های اقتصادی متفاوت است و از مسیر خود خارج شده است. باید نهادهای مالی در این راستا تقویت شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: نوری با سوابقی که در حوزه آموزش و پرورش و امور مالی دارد، می تواند این وزارتخانه را کمک کند.

در حال تکمیل …