به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه، زاوه، مه و لات و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: بنده میخواهم به سخنان مخالفان و دغدغههای آنها استناد کنم. جناب آقای نوری از جنس آموزش و پرورش است و سالهای متمادی را از مدارس ابتدایی گرفته تا تربیت معلم و دانش سرا طی کردند. همچنین۶ سال در آموزش و پرورش خدمت کردند.
وی در ادامه بیان کرد: امروز با مدلهای مرسوم ۴۰ سال گذشته نمیتوان آموزش و پرورش را اداره کرد. وضعیت اقتصادی کشور و منابع پایدار بودجه نشان میدهد که ما نمیتوانیم برای ساماندهی آموزش و پرورش و برای اقتصاد تعلیم و تربیت به بودجههای دولتی اکتفا کنیم.
نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با توجه به گستردگی ساختار آموزش و پرورش و حجم معلمان، طرحهایی از جمله رتبهبندی در میان مدت و درازمدت نمیتواند نیازهای بخش تعلیم و تربیت را پاسخگو باشد.
وی افزود: ارتقای کیفی و کمی ساختارهای آموزشی، ارتقاء ابزارهای آموزشی به خصوص توسعه زیرساختهای آموزشی الکترونیک، افزایش حقوق فرهنگیان، گسترش خدمات بازنشستگی و تامین نیروی جوان و متخصص برای آموزش و پرورش از جمله اقداماتی است که برای انجام آن راهی جز اقتصاد مردمی نداریم.
نماینده تربت حیدریه گفت: برای این امر ضرورت دارد فردی در مسند وزارت آموزش و پرورش بنشیند که جدای از داشتن نگاههای تربیتی، نگاه اقتصادی نیز داشته باشد. ما به کسی نیاز داریم که به منابع مالی و با نظام برنامه و بودجه آشنا باشد. مشکل ما در اقتصاد آموزش و پرورشعدم آشنایی مدیران میانی استانی و حتی مدیران مدارس با اقتصاد تعلیم و تربیت است.
وی افزود: محل خدمت ایشان قرارگاه خاتم بوده است و کسانی که میشناسند میدانند که این قرارگاه چقدر ابعاد اقتصادی افراد را رشد میدهد. من در برنامههای وی تمرکز بر مباحث اقتصادی و اقتصاد مردمی را دیدم. امروز اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان باید تغییر کند، صندوق ذخیره فرهنگیان با هلدینگهای اقتصادی متفاوت است.
زنگنه گفت: متاسفانه سهم آموزش و پرورش در بودجه کشور خیلی پایین است در حالی که حداقل باید ۱۸ تا ۲۰ درصد باشد. یکی از علل آنعدم آشنایی مدیران عالی آموزش و پرورش به حوزه اقتصاد، مالی و بودجه است. مدیران آموزش باید با مسائل مالی حتما آشنا باشند.فکر میکنم آقای نوری با سوابقی که در حوزه آموزشی پرورشی و اقتصادی دارند بتوانند آموزش و پرورش را در این مسیر کمک کنند.
∎