شناسهٔ خبر: 51055816 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

در دیدار ایرانیان مقیم ترکمنستان

رئیسی:‌ ایرانیان خارج از کشور شهروند ایران هستند

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

رئیس‌جمهوری با بیان این که دولت نسبت به ایرانیان خارج از کشور احساس مسئولیت می‌کند، اظهار داشت: ایرانیان مقیم خارج از کشور شهروند جمهوری اسلامی ایران هستند و سفارتخانه‌های ایران در سراسر جهان، باید زمینه رفت‌وآمد، اشتغال و سرمایه‌گذاری آنان را در ایران تسهیل کنند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

سیدابراهیم رئیسی شنبه‌شب در دیدار ایرانیان مقیم ترکمنستان در سفارت ایران در عشق‌آباد با تاکید بر این که باید ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور با فرهنگ، آداب، رسوم و تمدن کهن ایرانی - اسلامی حفظ شود، افزود: باید شرایط مناسبی برای ارتباط مستمر و همیشگی ایرانیان با داخل کشور فراهم شود و زمینه جذب، اشتغال و سرمایه‌گذاری آنان در کشور وجود داشته باشد و چنانچه کسی خواهان سرمایه‌گذاری در ایران بود، مطمئن باشد که سرمایه او تضمین شده است.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ایرانیان مقیم خارج از کشور سفیران جمهوری اسلامی ایران هستند و از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و ملت بزرگی نمایندگی می‌کنند که بیش از چهل سال است که در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و سلطه‌طلبی‌ها ایستادگی و مقاومت کرده است و این افتخار بزرگی برای هر ایرانی است.

رئیسی با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی، دینی و قلبی دو ملت ایران و ترکمنستان گفت: ایران و ترکمنستان فراتر از رابطه دوستی و برادری، رابطه خویشاوندی و ارتباط قلبی، عقیدتی، فرهنگی و تمدنی با یکدیگر دارند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به ارادت و اعتقاد مردم ترکمنستان به امام رضا (ع) و دلدادگی این مردم به اسلام و تمدن اسلامی گفت: ایرانیان مقیم ترکمنستان نیز فرهنگ، تمدن و دین‌مداری ملت ایران را نمایندگی می‌کنند و لازم است رایزنان فرهنگی، فرهنگ و تمدن ایرانی و پیوندهای عمیق دو ملت ایران و ترکمنستان را معرفی کنند.

او در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که دولت به دنبال گسترش روابط با همه کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه و منطقه است، گفت: معتقدیم سطح روابط و همکاری‌های کنونی کشورمان با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کافی نیست و می‌توان سطح این مناسبات و همکاری‌ها را در همه حوزه‌ها افزایش داد. کشورهای همسایه و منطقه به خدمات و تولیدات ایرانی علاقه و اعتماد دارند و باید از این ظرفیت به‌درستی استفاده کنیم.

رئیسی با اشاره به زمینه‌های گسترش و ارتقای سطح روابط ایران و ترکمنستان اظهار داشت: دو کشور در زمینه‌های گوناگون به‌ویژه نفت و گاز، انرژی و ترانزیت از ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط برخوردار هستند و مصمم هستیم سطح همکاری‌های خود را در همه این عرصه‌ها هر چه بیشتر افزایش دهیم.

او با اشاره به گفتگوهای نسبتا مفصل خود با رئیس‌جمهوری ترکمنستان در فرودگاه عشق‌آباد گفت: در این گفت‌وگوی طولانی بر تصمیم و اراده دو طرف مبنی بر گسترش و توسعه هر چه بیشتر روابط تاکید کردیم و مصمم هستیم با رفع موانع، سطح همکاری‌ها و تبادلات دو کشور به حد قابل قبول برسد.

رئیس‌جمهوری ایران گفت: با نگاه جدیدی که امروز در کشورمان به وجود آمده است، امیدوارم بتوانیم اقداماتی در جهت رشد و توسعه ارتباطات و روابط با کشورهای منطقه و همسایه و نیز شکوفاشدن ظرفیت‌های موجود در ایران عزیز انجام دهیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: به‌راحتی می توان سهم صادرات کشورمان در بازار اقتصادی منطقه را به دو برابر و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش داد و باید از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به این هدف استفاده شود.

نظر شما