شناسهٔ خبر: 51053708 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اولین موتور بومی دیزلی دریایی بزودی رونمایی می‌شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش از رونمایی نخستین موتور بومی دیزلی دریایی در این نیرو خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امشب ۶ آذرماه بمناسبت گرامیداشت هفتم آذرماه روز نیروی دریایی ارتش در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما حضور پیدا کرد.

دریادار ایرانی در ابتدای این برنامه گفت: اولین موتور بومی دیزلی دریایی بزودی رونمایی می‌شود که همه مراحل آن از طراحی تا ساخت بدست متخصصان و نخبگان ایرانی انجام شده است. باید گفت که تنها ۵ یا ۶ کشور دارنده چنین دانشی هستند و ایران نیز از امروز در زمره این کشور‌ها قرار می‌گیرد. این موتور که قطعات آن کاملاً ایرانی است در روزهای آینده رونمایی و بر روی اولین ناو موشک انداز ایرانی نصب خواهد شد.

وی ادامه داد: این موتور از ویژگی‌های بسیار خاصی برخوردار است و متناسب با تداوم مأموریت‌های نیروی دریایی ساخته شده و توانست کشور را در تولید موتور‌های دیزلی به خودکفایی برساند.

<div id="video-display-embed-code_15189811"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7980171/15189811?width=400&height=300"></script></div>

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه به عملیات مروارید در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: عملیات مروارید نتیجه یک سلسله عملیات‌هایی بود و در واقع نتیجه و گل کار رزمندگان ما در نیروی دریایی ارتش بود که موجب شد و مسیر جنگ تغییر پیدا کند. این عملیات از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که اولین ویژگی آن قطع کردن شاهرگ اقتصادی دشمن بود و با انهدام سکو‌های نفتی عراق توان صادرات نفت عراق از بین رفت.

امیر ایرانی ادامه داد: انهدام توان دریایی ارتش بعث عراق یکی دیگر از دستاورد‌های ما در عملیات مروارید بود که در آن روز‌های ابتدایی جنگ اتفاق افتاد و اهمیت این عملیات را نشان می‌دهد. از سوی دیگر با انهدام توان دریایی ارتش بعث و خطوط مواصلاتی تجارت دریایی ایران برای صادرات نفت و صادرات کالا و ورود کالا‌های اساسی ایمن شد و ارتش عراق در حوزه دریا دیگر نتوانست از طریق نیروی دریایی این خطوط دریایی را تهدید کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رشادت‌های رزمندگان نیروی دریایی ارتش و خدمه ناوشکن پیکان اشاره کرد و گفت: در آن مقطع انهدام توان دریایی رژیم بعث واجب و لازم بود و تلاش و همت و کادر ناو همیشه قهرمان پیکان به گونه‌ای بود که تا آخرین لحظه و اهدای جانشان ایستادند و از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: اگرچه دفاع مقدس پایان داشت، اما جنگ و تهدید در حوزه نظامی همواره وجود داشته و دشمنان با نیت شوم همواره تلاش کرده اند منافع جمهوری اسلامی ایران را تهدید کنند بر همین اساس دشمنان تلاش کردند که خطوط تجاری ایران را دچار مشکل و اقتصاد کشور ما را با مسائلی روبه‌رو کنند در این زمان بود که نیروی دریایی ارتش مأموریت اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها را برعهده گرفت و توانست به خوبی مأموریت را به انجام برساند این مأموریت امروز هم با گسترش دزدی دریایی ادامه پیدا می‌کند و امروز مرز‌های اقتصادی ما به بیش از ۲ هزار کیلومتر از مرز‌های خشکی گسترش یافته است.

امیر ایرانی در خصوص جایگاه نیروی دریایی ارتش در حوزه ساخت تجهیزات و شناور‌ها مورد نیاز گفت: ما از بازسازی شناور‌ها شروع کردیم و بعد از آن وارد حوزه ساخت شناور‌ها شدیم، البته همه مراحل با فرمان مقام معظم رهبری اجرا شد و روند تولید ناوشکن‌ها بنا بر خواست فرمانده معظم کل قوا ادامه پیدا کرد و بر همین اساس همه بخش‌ها پای کار آمدند و با ابتکار و خلاقیت امروز به جایی رسیده ایم که می‌توانیم شناور‌های سطحی مورد نیاز را تولید کنیم.

وی پیام توانمندی حوزه دفاعی کشور را بی اثر بودن تحریم‌ها دانست و گفت: امروز ما در لبه‌های دانش و فناوری حرکت می‌کنیم و من فکر نمی‌کنم در حوزه فناوری نقطه غیر قابل دسترسی برای ما وجود داشته باشد.

نیروی دریایی ارتش گفت: اینکه در حوزه‌های دیگر ضعف داریم به دلیل این است که هنوز نمی‌خواهیم بپذیریم جوانان ما دارای توانمندی‌های بالایی هستند و جزو سطوح بسیار بالایی در سطح جهان هستند.

وی ادامه داد: این قدرتی که در حوزه دریا به دست آمده به دلیل در کنار هم قرار گرفتن تجربه و دانش است، بسیاری از جوانان ما تجربه دریا و دریانوردی را ندارند، اما وقتی در کنار پیشکسوتان حوزه دریا قرار می‌گیرند دانش و تجربه با هم می‌تواند موجب به وجود آمدن تجهیزات بسیار پیشرفته شود.

دریادار ایرانی نیروی دریایی را یک نیروی علمی و دانشگاهی دانست و گفت: همانگونه که فرماندهی معظم کل قوا گفت نیروی دریایی، نیروی نظامی، علمی، سیاسی و بین‌المللی است، ویژگی‌های نیروی دریایی و تجهیزاتی که در آن استفاده می‌شود ملزم می‌کند که این نیرو متصل به دانش و دانشگاه باشد. نتیجه همکاری نزدیک نیروی دریایی با مراکز علمی و تحقیقاتی می‌شود یک ناو تمام ایرانی به عنوان سهند که می‌تواند دور دنیا را دریانوردی کند و سالم به کشورمان بازگردد.

وی ایران را قدرت اول دریایی در سطح منطقه دانست و گفت ایران توان ساخت تجهیزات در سه سطح زیرسطحی، سطحی و هوایی را دارد و این به معنای آن است که ما به یک قدرت دریایی مختلف در سطح منطقه و جهان تبدیل شده ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: حضور نیروی دریایی در آب‌های فرا دست نشان دهنده دست بلند جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد است و توان و دانش والای جوانان ایران اسلامی را نشان می‌دهد و اگر ما امروز در عرصه دریا حرفی برای گفتن داریم به دلیل همین توانمندی علمی و فناوری است، زیرا ما می‌توانیم تمامی تجهیزات مورد نیاز خود را تولید و به کار بگیریم و این توانمندی‌ها و قدرت در شرایطی به دست آمده که در تحریم‌های کامل بوده ایم.

دریادار ایرانی خاطر نشان کرد: نیروی دریایی در تمامی سطوح توان پاسخگویی به تمامی تهدیدات را دارد و دشمنان ما نیز به خوبی از این توانمندی‌ها آگاه هستند. دشمنان ما به خوبی می‌دانند که اگر خطایی کنند پاسخ قاطعی از سوی ایران دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما