شناسهٔ خبر: 51049262 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دهمین سمینار بین المللی سلامت زنان:

کرونا خشونت های خانگی را در فارس ۳۰ درصد افزایش داد

شیراز-ایرنا-رئیس دهمین سمینار بین المللی سلامت زنان با بیان اینکه افزایش خشونت های خانگی در کشور،از موضوعات مهمی است که باید در همه گیری کووید۱۹ مورد توجه قرار داد، گفت: تحقیقات انجام شده در فارس، افزایش ۳۰ درصدی خشونت های خانگی در استان را نشان می دهد.

صاحب‌خبر -

دکتر کامران باقری لنکرانی روز شنبه در نشست خبری  دهمین سمینار بین المللی سلامت زنان اظهار کرد: فشارهای روانی اقتصادی یکی از عوامل مهم افزایش خشونت های خانگی است و ضرورت دارد برای ارتقای سلامت بانوان به ویژه در بحران کرونا، به افزایش حمایت های روحی روانی و فراهم کردن زمینه های توانمندسازی بانوان برای مقابله با تنش های موجود توجه بیشتری شود.

رئیس دهمین سمینار بین المللی سلامت زنان : ادامه داد: کرونا زندگی تمامی افراد بشر را تحت تأثیر قرار داده، اما تأثیر آن بر سلامت زنان به دلیل بالا بودن آسیب پذیری نسبت به مردان، بیشتر است.

لنکرانی افزود: در سمینار سلامت زنان در سال های گذشته، موضوعات مختلفی مانند سلامت روان زنان، سلامت باروری و مخاطرات محیطی برای زنان مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، اما امسال با توجه به همه گیری  بیماری کووید۱۹، بخش مهمی از این سمینار به آثار کووید ۱۹ بر سلامت بانوان می پردازد.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد کادر نظام سلامت کشور را بانوان تشکیل می دهند، گفت: با توجه به درصد بالای بانوان شاغل در حوزه بهداشت و درمان کشور، نیاز است به ابعاد مختلف این قشر از جامعه در راستای ارتقای سطح سلامت آنان نگاه ویژه تری شود.

رییس دهمین سمینار بین المللی سلامت زنان از فرسودگی شغلی بانوان شاغل در کشور خبر داد و تاکید کرد: ارتقای سطح سلامت بانوان با فراهم سازی زیرساخت ها با حمایت های روحی روانی، یکی از راهکاری های دوری از فرسودگی شغلی به شمار می رود.

دکتر لنکرانی اظهار کرد: افزایش اضطراب و افسردگی در بحران کرونا و ترس از ابتلا به این بیماری، باعث کاهش مراجعه بانوان به مراکز بهداشتی درمانی شده است که این امر باعث عدم انجام به موقع غربالگری  های سلامت و مراقبت های قبل از زایمان و افزایش خطر بروز انواع بیماری ها مانند سرطان ها می شود.

او ادامه داد: انتقال کرونا از مادر باردار مبتلا، به نوزاد کم است، اما انتقال برخی وقایع مانند زایمان زودرس و مرگ درون رحمی بالا است، بنابراین به اقدامات پیشگیرانه در ایام بارداری توصیه می شود.

رییس دهمین سمینار بین المللی سلامت زنان با تاکید بر اینکه مراقبت های مادران باردار به ویژه در بحران کروناباید دقیق تر انجام شود، بر تزریق واکسیناسیون علیه کرونا برای مادران باردار پس از دوازده هفتگی توصیه کرد و گفت: در شرایط فعلی واکسیناسیون در کنار رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در برابر کرونا می تواند ابتلا به کروناو آسیب های ناشی از آن را کاهش دهد.

دکتر لنکرانی بیان کرد: ۲۹۲ مقاله به دبیرخانه دهمین سمینار بین المللی سلامت زنان ارسال شده که از این تعداد ۱۸۵ مقاله پذیرفته و به صورت پوستر الکترونیکی با محوریت جنبه های مختلف آثار کرونا در سلامت زنان ارایه می شود.

دبیر علمی دهمین سمینار بین المللی سلامت زنان نیز در این نشست خبری، چرایی و اهمیت برگزاری سمینار، اهمیت سلامت بانوان و ارتقای آن در دوران پاندمی، مولفه های موثر بر سلامت بانوان، موانع و راهکارهای حفظ سلامت بانوان، تغییرات وضعیت سلامت بانوان سالمند، تغذیه، مصرف مکمل ها با دستورالعمل های علمی، ارتقای کیفیت مراقبت از مادران باردار، مراقبت های پس از زایمان را از محورهای این سمینار عنوان کرد.

دکتر نجمه مهارلوئی از دیگر محورهای دهمین سمینار بین المللی سلامت زنان را راهکارهای افزایش تاب آوری، نقش پزشکی مبتنی بر شواهد و مطالعات مروری در سلامت بانوان، خودکشی بانوان، خشونت علیه بانوان، چالش های سلامت بانوان شاغل با تمرکز بر فرسودگی شغلی برشمرد.

دهمین سمینار بین المللی سلامت بانوان در روزهای دهم و یازدهم آذر ماه سال جاری به میزبانی شیراز به صورت آنلاین و با همکاری سازمان آموزشی پژوهشی وابسته به کنفرانس اسلامی و موسسات مختلف تحقیقاتی کشور، با شرکت استادان داخلی و خارجی به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

نظر شما