شناسهٔ خبر: 51047841 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

‌می‌توانیم تا ۱۰ سال آینده یک و نیم میلیارد مترمکعب گاز در روز تولید کنیم

خجسته مهر گفت: می‌توانیم تا ۱۰ سال آینده به تولید یک و نیم میلیارد مترمکعب گاز در روز برسیم و ظرفیت تولید نفت خام را نیز به بیش از ۵ میلیون بشکه در روز برسیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن خجسته مهر معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشست خبری امروز (ششم آذر ماه) گفت: شرکت ملی نفت ایران جزو بزرگترین شرکت های نفتی از نظر دارایی های فیزیکی و حدود ۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام، ذخایر زیرزمینی نفت و گاز و میعانات است. ما در رتبه اول ذخایر نفت و گاز در جهان هستیم.

وی گفت: در این شرکت حدود ۴۰۰ مخزن نفتی و گاز و حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد ذخایر هیدروکربوری داریم که ۳۴۰ میلیارد آن بدون نیاز به تکنولوژی جدید قابل استحصال است. حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب گاز زیر زمین داریم و رتبه دوم بعد از روسیه در این زمینه هستیم.

خجسته مهر گفت: تا ۱۰۰ آینده می توانیم با ذخایر شناخته شده فعلی نفت و گاز تولید کنیم. البته هنوز ذخایر زیادی در کشور اکتشاف نشده است. ۱۳۰ واحدفرآورشی، مجهز به ناوگان کشتی های حمل نفت، میعانات و فرآورده با لجستیک بالا هستیم.

وی گفت: می توانیم تا ۱۰ سال آینده به تولید یک و نیم میلیارد مترمکعب گاز در روز برسیم و ظرفیت تولید نفت خام را نیز به بیش از ۵ میلیون بشکه در روز برسیم. برای این کار باید حدود ۹۰ میلیارد دلار در توسعه میادین نفتی و ۷۰ میلیارد دلار در میادین گازی سرمایه گذاری کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: در صورت تامین شدن زیرساخت ها و مفروضات، آمادگی داریم که ظرفیت پالایشی و صادراتی کشور را به یک و نیم برابر ظرفیت قبل از تحریم ها برگردانیم. نیروی انسانی جوان و دارای علم و دانش داریم، از نظر سیاسی، ژئوپولتیک و جغرافیای صنعت نفت باعث شده تا بتوانیم امنیت انرژی پایدار را در منطقه و جهان رغم بزنیم.

خجسته مهر گفت: توان صادراتی ما به یک راه ختم نمی شود، خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر را داریم که می توانیم صادر کنیم.

وی گفت: منابع هیدروکربوری از سند انرژی جهانی قابل حذف نیست، زیرا ارزش حرارتی و اهمیت زیادی دارد و امکان پذیر نیست که در کوتاه مدت و میان مدت، آن را حذف کنیم. بی اهمیت کردن این منابع، موضوع سیاسی است نه اقتصادی!

<div id="video-display-embed-code_15192177"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7979839/15192177?width=400&height=300"></script></div>

صنایع پایین دستی باید در بخش بالادستی سرمایه گذاری کند

معاون وزیر نفت گفت: این موضوع در بخش داخل نیز صدق می کند، صنایعی که به خوراک نیاز دارند، بخشی از سود خود را به تامین خوراک اختصاص دهند. صنایع پایین دستی باید در بخش بالادستی سرمایه گذاری کند، البته با حفظ مالکیت مخازن نفت و گاز برای حاکمیت. در این مدت مذاکرات متعددی را با طرف های خارجی انجام داده ایم.

بخش خشکی فاز ۱۴ پارس جنوبی در دی ماه به بهره برداری می‌رسد

خجسته مهر معتقد است؛ در راستای پایداری سوخت زمستانی، برنامه بسیار فشرده‌ای را گذاشتیم که اولین ردیف پالایشگاه بخش خشکی فاز ۱۴ پارس جنوبی در دی ماه به بهره برداری می‌رسد و گاز را در این پالایشگاه شیرین می‌کنیم.پروژه مرکاپتان زدایی و شیرین سازی حدود ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی که از قبل شروع شده بود، در مدار تولید و صادراتی قرار گرفت و هفته گذشته به بهره برداری رسید.
 
وی گفت: سال آینده فاز ۱۱ پارس جنوبی که دو دهه است تولید در آن انجام نشده، به بهره برداری می‌رسد تا حداکثر برداشت از این فاز مرزی را داشته باشیم. فعالیت توسعه قطب جدید توسعه میدان‌های گازی با توسعه میدان گازی پارس شمالی و احداث خط ۲۰۰ کیلومتری از ۱۴ حلقه چاه میدان گازی کیش سال آینده انجام می‌شود.

معطل سرمایه گذار خارجی نمی مانیم

معاون وزیر نفت گفت: اگر به هردلیل سرمایه گذاری خارجی انجام نشود، سناریو‌های مختلفی روی میز داریم و معطل نمی‌مانیم. اجازه نمی‌دهیم تکانه‌ای به کشور وارد شود و اقتصاد مقاومتی را اجرایی می‌کنیم. اولویت بعدی ما سرعت بخشیدن به توسعه میدان آزادگان جنوبی است که برنامه داریم تا سال آینده بخش قابل توجهی از آن به تولید برسد.

این مقام مسئول گفت: برای اجرای طرح‌های نفت و گاز، ۱۶۰ میلیارد دلار در مجموع نیاز است. از جمله منابع مورد استفاده، بهره گیری از قانون رفع موانع تولید است که می‌توانیم از عواید میدان برای بازپرداخت استفاده کنیم. راهکار بعدی تامین مالی، انتشار اوراق مالی قرضه است. تشکیل صندوق‌های SPV و استفاده از صندوق توسعه ملی نیز از جمله این راهکارهاست. سهم ۱۴ و نیم درصدی شرکت ملی نفت از محل فروش نفت نیز مطرح است.

معاون وزیر نفت گفت: میدان گازی چالوس هنوز رسمیتی ندارد که بتوان در رابطه با آن با قطعیت صحبت کرد، گاز‌های مشعل به دو بخش مربوط به پالایشگاه‌های گازی و همراه با تولید نفت است. بودجه‌ای برای جمع آوری این گاز در شرکت ملی نفت به تصویب رسیده که به نتیجه رساندن این طرح در پالایشگاه‌های گازی را به شرکت ملی گاز واگذار کرده ایم.

<div id="video-display-embed-code_15192178"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7979839/15192178?width=400&height=300"></script></div>

وی گفت: در مورد گاز‌های همراه، در طرح‌های جدید حتما این موضوع را تعریف می‌کنیم. در حال حاضر، تکمیل طرح‌های معطل مانده قبلی و شتاب بخشیدن به تکمیل واحد‌های NGL ۳۲۰۰ و ۳۱۰۰ در اولویت است. برنامه این است که تا پایان امسال، ظرفیت تولید نفت خام را به دوره قبل تحریم‌ها برگردانیم. این ظرفیت ۴ میلیون بشکه در روز است و مشکلی هم در تامین منابع برای آن وجود ندارد.

برنج پاکستانی با LPG  ایران تهاتر می شود؟

خجسته مهر در مورد تهاتر LPG با برنج پاکستانی اظهار کرد: محدودیتی در وصول نقدی حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی نداریم و الزامی وجود ندارد که ال پی جی را با کالای خاصی معاوضه کنیم و این مسئله صحت ندارد. درباره ادعای شرکت‌های هندی بر مالکیت میدان گازی فرزاد B که در برخی رسانه‌های خارجی مطرح شده بود، گفت: یکی از برنامه‌های ما نصب جکت در میدان گازی فرزاد B است. از نظر حقوقی، ادعای رسانه‌های خارجی وجاهت ندارد.

او بیان کرد: در مورد عرضه نفت خام در بورس انرژی اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران آمادگی کامل را برای این کار دارد، اما الزامات قانونی آن فراهم شده باشد و بورس هم باید آمادگی این کار را داشته باشد. میعانات گازی اکنون در بورس عرضه می‌شود و بسیاری از پالایشگاه‌های کوچک از این طریق نیاز خود را تامین می‌کنند. هر زمان که بورس مقررات خود را آماده کند، شرکت ملی نفت نیز آمادگی این کار را دارد.

این مقام مسئول گفت: در مورد قرارداد‌های IPC در دوره جدید مدیریتی نفت توضیح داد: این قرارداد‌ها به مرور روند تکاملی خود را طی می‌کنند مانند قرارداد‌های نسل اول و دوم و بیع متقابل و اکنون این قرارداد‌های IPC نیز تغییر یافته بیع متقابل هستند و قطعا بدون نقص نیستند.

خجسته مهر در پایان بیان کرد: برنامه این است که معایب را رفع کنیم و نسخه جدیدی را ارائه دهیم. در قرارداد‌های نفتی و گازی، ۴ درصد سرمایه گذاری را برای نواحی که میدان در حال توسعه در آنجاست، قرار می‌دهیم. طرح عمران مناطق نفتخیز، مناطق گازخیز و مناطق محروم را هم در بر می‌گیرد. برنامه ۵ ساله‌ای هم برای این مناطق در نظر گرفته شده که تخصیص منابع را برای پروژه‌های آن‌ها در نظر می‌گیریم.

<div id="video-display-embed-code_15192179"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7979839/15192179?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/

نظر شما