شناسهٔ خبر: 51046026 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین خبرها از سویه جدید کرونا در جهان؛ بررسی سویه آفریقایی در استرالیا/ توقف پروازها از 6 کشور آفریقایی/ محدودیت ایران برای تردد به کشورهای آفریقایی

صاحب‌خبر -

شفقنا- شناسایی سویه جدید کرونا با جهش بسیار سریع تر از سویه های قبلی در آفریقای جنوبی و جند کشور دیگر آفریقایی، نگرانی های زیادی را در جهان به همراه داشته است تا جایی که دانشمندان از اثربخشی واکسن‌های ضد کووید19 علیه این سویه جدید ویروس مطمئن نیستند.

 

توقف پروازها از 6 کشور آفریقایی

به گزارش شفقنا از یورو نیوز، تولیو اولیویرا، ویروس‌شناس در یک نشست خبری گفت: «متاسفانه ما سویه جدیدی را شناسایی کرده‌ایم که در آفریقای جنوبی نگران‌کننده است.»

به گفته دانشمندان آفریقای جنوبی که پیش از این سویه بتا در این کشور شناسایی شده‌ بود، سویه جدید با نام B.1.1.529 دارای تعداد «بسیار زیاد» جهش است. با این حال در این مرحله دانشمندان از اثربخشی واکسن‌های ضد کووید علیه این سویه جدید ویروس مطمئن نیستند.

وزیر بهداشت آفریقای جنوبی گفت که این نوع بدون شک منشا افزایش «تصاعدی» ابتلاها در هفته‌های اخیر در این کشور است.

همه گیری جهانی در حال حاضر تحت سلطه شیوع نوع بسیار مسری دلتا است که ابتدا در هند شناسایی شد.

به گزارش بی بی سی، تاکنون نزدیک به ۵۹ مورد ابتلا به این ویروس در لسوتو، اسواتینی، بوتسوانا، نامبیا و زیممبابوه در جنوب آفریقا گزارش شده است از این رو بریتانیا تمام پروازها از این شش کشور را فورا متوقف کرده است.

وزیر بهداشت بریتانیا گفته است دانشمندان عمیقا نگران ویروس‌های جهش یافته تازه هستند اما برای اطمینان از اطلاعات خود به زمان بیشتری نیاز دارند. سویه تازه ویروس کرونا، چند جهش مهم دارد که احتمالا دو برابر جهش‌های سویه دلتای این ویروس است و همین قابلیت انتقال آن را افزایش می‌دهد. همین موضوع می‌تواند کارایی واکسن را در قبال آن کاهش دهد و به همین دلیل ممنوع کردن پرواز از این شش کشور آفریقایی اقدامی احتیاطی برای حفاظت در برابر این همه‌گیری است.

هشدار اروپا نسبت به شیوع جهش جدید کرونا با عنوان «اومیکرون»

کمیسیون بهداشت اروپا نسبت به شیوع جهش جدید كورونا «اوميكرون» در اروپا هشدارد داد.

به گزارش سرويس ترجمه شفقنا به نقل از الجزيره، این کمیسیون اعلام کرد: خطر شیوع کروناویروس جدید جهش‌یافته در اروپا «بالا تا بسیار زیاد» است.

این جهش جدید ویروس کرونا در ۴ آذر در آفریقای جنوبی کشف شد و پنجمین جهش قرار گرفته در این طبقه بندی پس از جهش هاي های «دلتا»، «بتا»، «آلفا» و »گاما» است.

در حالی که آمريكا و کشورهای عربی به ممنوعیت سفر به آفریقای جنوبی و کشورهای همسایه ملحق شده اند، شرکت آمریکایی «مدرنا» اعلام کرد که به دنبال تولید دوز تقویت کننده ضد جهش جدید است.

کارشناسان بر این باورند که جهش یافته «اوميكرون» ممکن است در برابر واکسن های ضد کرونا که تاکنون تولید شده اند مقاوم تر باشد و توانایی شيوع بیشتری داشته باشد.

تاکنون در فلسطین اشغالی، بلژیک و هنگ کنگ مواردى از ابتلا به جهش جدید ویروس کرونا شناسایی شده است.

در این زمینه دتلو گانتوم مشاور دولت آلمان در بحران کرونا به الجزیره گفت که اگر جهش جدید در برابر واکسن ها مقاوم باشد، ممکن است «تعطیلی همه جانبه» ضروری باشد. اين در حالى است كه انتظار می‌رود در ساعات آینده، کشورهای اروپایی به روند تعطیلی بازگردند.

ترکیه سفر از ۵ کشور آفریقایی را ممنوع کرد

وزیر بهداشت ترکیه با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود اعلام کرد: ورود مسافران از ۵ کشور آفریقایی به دلیل شناسایی سویه جدید ویروس کرونا ممنوع اعلام شد.

در متن پیام وی آمده است: به‌دلیل مشاهده سویه جدید ویروس کرونا به نام «نو» سفرهای زمینی، هوایی، دریایی و ریلی از کشورهای بوتسوانا، آفریقای جنوبی، موزامبیک، نامبیا و زیمبابوه به ترکیه ممنوع خواهد بود.

 جلوگیری از ورود اتباع ۶ کشور به ایران

محمدمهدی گویا، در خصوص تشدید سخت‌گیری‌ها در مبادی ورودی کشور برای جلوگیری از شیوع سویه جدید کرونا، گفت: مردم از سفر به کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو و اسواتینی جداً خودداری کنند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر از ورود افراد غیر ایرانی از مبدأ این کشورها جلوگیری می‌شود، افزود: افراد ایرانی که از مبدأ این کشورها می‌خواهند به ایران بیایند باید قرنطینه و فقط با ۲ تست منفی PCR می‌توانند وارد کشور شوند.

گویا تاکید کرد: چند هفته طول می‌کشد تا ویژگی‌های سویه جدید کرونا (بی یک یک ۵۲۹) برای ما کاملاً مشخص شود.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم با بیان اینکه «اومیکرون» واکسن گریز است، گفت: اقدامات پیشگیری برای مقابله با این سویه جدید کرونا باید در کشور سخت گیرانه شود و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ضروری و الزامی است.

مسعود مردانی افزود: سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی چند هفته ای است که شیوع یافته و در هشت استان این کشور به سرعت همه گیر شده است.

وی اظهار داشت: جهش های کروموزومی سویه جدید کرونا دو برابر دلتا ویروس است و سرعت انتشار آن بسیار بالاست و اکنون این سویه جدید در مکزیک و هنگ کنگ نیز شیوع یافته و همه گیری آن خطرناک است.

مردانی با بیان اینکه جامعه جهانی تحت تاثیر اومیکرون قرار گرفته، ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، این سویه نسبت به سویه‌های دیگر که تاکنون ظاهر شده‌اند، بسیار متفاوت است و میزان جهش در آن بسیار بالا است که به این معناست واکسن کووید، ممکن است اثرگذار نباشد.

 آمریکا ورود مسافر از ۸ کشور آفریقایی را ممنوع کرد

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، با شناسایی سویه جدید کرونا با نام اومیکرون در جنوب آفریقا، جو بایدن رییس جمهور آمریکا روز جمعه  اعلام کرد ورود مسافران از بوتسوانا، آفریقای جنوبی، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو، اسواتینی، موزامبیک و مالاوی به خاک آمریکا ممنوع خواهد بود.

گفته شده سویه جدید که در آفریقا شناسایی شده به شدت خطرناک است. این سویه به چالشی بزرگ برای بایدن تبدیل شده چرا که از یک سو محدودیت‌های سفر به آمریکا برداشته شده بود و از سوی دیگر بایدن به شدت به دلیل عدم ارسال واکسن‌ کرونا به کشورهای فقیر تحت فشار است. اومیکرون درحالی در آفریقا شیوع پیدا کرده که کشورهای ثروتمند بیش از ۷۰ درصد از مردم خود را واکسینه کرده‌اند اما این رقم در کشورهای فقیر تنها ۵ درصد است و تنها یک چهارم کادر درمان در آفریقا واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

درحالیکه کشورهای جهان درحال لغو پروازهای خود از آفریقای جنوبی و دیگر کشورهای جنوب آفریقا هستند، کشورهای منطقه، این تصمیم را غیرعادلانه و غیرمنطقی توصیف می‌کنند.

مقامات بهداشتی استرالیا در حال بررسی سویه آفریقایی کرونا

مقامات بهداشتی استرالیا امروز (جمعه) اعلام کردند در حال بررسی‌های بیشتر روی سویه جدید ویروس کرونا هستند که به تازگی در آفریقای جنوبی شناسایی شده و در صورت لزوم، محدودیت هایی از جمله بستن مرزهای استرالیا به روی مسافران از این کشور آفریقایی را اعمال خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، محققان در آفریقای جنوبی ابراز نگرانی کرده اند که ممکن است این سویه کروناویروس به خاطر جهش های غیرمعمولی که دارد، مسری تر بوده و در مقابلِ ایمنی بدن در برابر کووید۱۹، مقاومت کند.

وزیر بهداشت استرالیا نیز اعلام کرد در صورتی که سازمان جهانی بهداشت (WHO) این سویه را به عنوان یک سویه جدید و اصلی کروناویروس طبقه بندی کند، اقدامات لازم را به جهت جلوگیری از شیوع این سویه در استرالیا انجام خواهند داد.

دولت استرالیا اعلام کرد  از امروز ( ۲۷ نوامبر ) در پی  افزایش نگرانی ها از شیوع گونه مسری و بسیار خطرناک ویروس کرونا که منشا آن آفریقاست محدودیت های جدید مسافرتی را برای  ۹ کشور آفریقایی اعمال می کند.

« گرگ هانت » وزیر بهداشت استرالیا در مصاحبه با خبرنگاران گفت  کشورهای آفریقای جنوبی،نامیبیا، زیمبابوه، بوتسوانا، لسوتو، اسواتینی، سیشل، مالاوی و موزامبیک در این فهرست قرار دارند.  به علاوه دولت ورود افرادی که شهروند این کشورها نیستند را نیز از مبدا این کشورها به استرالیا ممنوع می کند و شهروندان استرالیایی نیز در بدو ورود به استرالیا از این کشورها باید ۱۴ روز را در قرنطینه سپری کنند.

انگلیس نیز در پی شناسایی و گسترش این سویه جدید، از روز گذشته(جمعه) به طور موقت محدودیت پروازهای رفت و برگشت از آفریقای جنوبی و برخی دیگر از کشورهای آفریقایی را اعمال کرده است.

یک متخصص انگلیسی: جهش کرونا در سویه آفریقایی، خطرناک‌ترین تا به امروز است

اعلام خبر شناسایی سویه جدید ویروس کرونا در آفریقا از روز گذشته (پنج‌شنبه)، نگرانی‌های زیادی را موجب شده و یک متخصص بیماری‌های عفونی در انگلیس گفته است که این سویه، خطرناک‌ترین موردی است که تاکنون دیده‌ایم و این نگرانی وجود دارد که بتواند مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌ها را دور بزند.

به گزارش شفقنا از ایسنا، جنی هریس، مدیر اجرایی آژانس امنیت سلامت انگلیس می‌گوید: این مهم‌ترین سویه‌ای است که تا به امروز با آن مواجه شده‌ایم و تحقیقات فوری برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قابلیت انتقال، شدت و حساسیت به واکسن این سویه در حال انجام است.

به گفته هریس، در حال حاضر دانشمندان در حال بررسی این هستند که چه اقدامات بهداشت عمومی می‌تواند در کم کردن تاثیر این سویه جدید موثر باشد.

شب گذشته نیز ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلیس اعلام کرد که از امروز (جمعه) پرواز از شش کشور آفریقایی به این کشور به عنوان یک اقدام احتیاطی، موقتا متوقف خواهد شد.

هنوز هیچ مورد ابتلایی از این جهش تازه ویروس کرونا در انگلیس گزارش نشده اما نزدیک به ۵۹ مورد ابتلا به این ویروس در آفریقای جنوبی، لسوتو، اسواتینی، بوتسوانا، نامبیا و زیمبابوه در جنوب آفریقا گزارش شده است.

بنابر گزارش شبکه خبری بی بی سی، این سویه، جهش یافته‌ترین گونه‌ای است که تاکنون دیده شده و کاملا با سویه‌ای که ابتدا در ووهان چین پدیدار شده بود، تفاوت دارد.

به گفته مقامات بهداشتی انگلیس، سویه تازه ویروس کرونا، چند جهش مهم دارد که احتمالا دو برابر جهش‌های سویه دلتای این ویروس است و همین امر،‌ قابلیت انتقال آن را افزایش می‌دهد.

صبح امروز فعالیت بازارهای مالی در منطقه آسیا و اقیانوسیه در واکنش به سویه جدید کاهش یافته است.

نظر شما