شناسهٔ خبر: 51035780 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسکو و پکن: دمکراسی آمریکایی رویارویی های ایدئولوژیک را تشدید می کند

مسکو - ایرنا - سفرای روسیه و چین در آمریکا در مقاله ای با انتقاد از نشست دمکراسی که قرار است آمریکا برگزار کند، اعلام کردند که برگزاری این نشست رویارویی های ایدئولوژیکی را در سطح جهانی تشدید می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «آناتولی آنتونف» و «کین گانگ» سفرای روسیه و چین در واشنگتن در مقاله مشترکی در نشریه آمریکایی نشنال اینترست که بخشی از آن روز شنبه در خبرگزاری تاس روسیه منتشر شد، هشدار دادند که برگزاری نشست دمکراسی توسط آمریکا باعث تشدید رویارویی ایدئولوژیکی و ایجاد خطوط حائل جداکننده در جهان می شود.     

در این مقاله، نشست دمکراسی محصول روحیه دوره جنگ سرد خوانده شده است که برگزاری ان موجب تشدید رویارویی در سطح جهانی می شود و با گرایش به توسعه و پیشرفت در جهان مغایرت دارد. 

دیپلمات های ارشد روس و چین تصریح کردند که این رویکرد (برگزاری نشست دمکراسی در امریکا) نمی تواند از شکل گیری ساختار جهان چند قطبی جلوگیری کند اما می تواند این روند واقعی را آهسته کند.

آنتونف و کین گانگ در ادامه مقاله خود تصریح کردند که دمکراسی یک حق جهانی برای همه ملت ها است و نمی تواند مختص یک کشور یا گروهی از کشورها باشد. 

در ادامه مقاله مشترک گفته شده است: دمکراسی از راهها و شیوه های مختلف تحقق می یابد و هیچ شیوه ای نمی تواند  برای همه کشورها بطور یکسان بکار گرفته شود. 

 سفرای روسیه و چین با اشاره به اینکه هیچ جای نگرانی برای وضع دمکراسی در این کشورها وجود ندارد، خواستار توجه برخی کشورها به اوضاع داخلی خود شدند. 

 آنها همچنین تصریح کردند که ساختار مناسبات بین المللی باید حول محور منشور سازمان ملل بنا شود و نباید با اصول و نظام تعیین شده ازسوی برخی کشورها جایگزین شود. 

آمریکا میزبان اجلاس سران برای دموکراسی است که سران کشورها، فعالان حقوق بشر و تجار را از ۹ تا ۱۰ دسامبر (۱۸ تا ۱۹ آذرماه) از طریق ویدئو کنفرانس گرد هم می آورد. از نمایندگان ۱۱۰ کشور و منطقه برای این اجلاس دعوت شده است.

جمهوری اسلامی ایران، روسیه، مجارستان، چین، ترکیه، عربستان سعودی، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، کره شمالی، ونزوئلا، نیکاراگوئه، سودان و اتیوپی و همچنین تعدادی دیگر از کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیا در فهرست دعوت شدگان این اجلاس نیستند.

وزارت خارجه آمریکا درحالی در یک حرکت نمایشی قصد برگزاری نشست دموکراسی با دعوت از ۱۱۰ کشور جهان را دارد که خود دمکراسی در کشور میزبان با توجه به سرکوب خیزش های مدنی، رفتارهای نژادپرستانه و آنچه در ششم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۷ دی ماه ۱۳۹۹) و درحمله به کنگره آمریکا از سوی سفیدپوستان آمریکایی رخ داد، از سوی معتبرترین نهادها و موسسات بین المللی زیر سوال قرار گرفته است.

دیمیتری پسکوف»، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه پیشتر اعلام کرده بود که کرملین مخالف برگزاری «نشست دموکراسی» آمریکا بدون حضور همه کشورها است و این اقدام را تلاشی از سوی واشنگتن برای اختصاصی کردن دمکراسی می داند.

به گزارش ایرنا، پسکوف  به خبرنگاران گفت که تصمیم مقامات ایالات متحده برای دعوت نکردن برخی کشورها از جمله روسیه و چین به اجلاس سران کشورها برای دموکراسی، تلاشی برای «کشیدن خط جدایی و «خصوصی کردن دمکراسی» است.

پسکوف اظهار داشت: «ما نگرش منفی نسبت به این رویداد آتی داریم و متاسفانه، ایالات متحده ترجیح می دهد خطوط جداکننده جدیدی ایجاد کند؛ این به هیچ وجه با روحیه عمومی در جهان مرتبط نیست.»

سخنگوی کرملین تصریح کرد: ایالات متحده در حال انجام چنین تلاش هایی است و آنها سعی می کنند کلمه «دموکراسی» را خصوصی کنند در حالی که چنین چیزی کاملا نادرست است.

نظر شما