شناسهٔ خبر: 51030931 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبرنامه

صاحب‌خبر -

احتمال تشکیل جلسه شورای حکام
 در صورت عدم همکاری ایران با آژانس
کاردار آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس، ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرده و گفت که چنانچه این کشور به رویکرد فعلی خود ادامه دهد، شورای حکام نشستی فوق‌العاده برای رسیدگی به «این بحران» تشکیل خواهد شد. به گزارش ایلنا، «لوئیس ال. بونو» کاردار آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس، ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرده و گفت که چنانچه این کشور به رویکرد فعلی خود ادامه دهد، شورای حکام نشستی فوق‌العاده برای رسیدگی به «این بحران» تشکیل خواهد داد. وی افزود که همکاری ایران با آژانس باید شامل «توضیحات معتبر و قابل راستی‌آزمایی در مورد منشأ و مکان فعلی مواد یا تجهیزات هسته‌ای باشد که بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام‌شده، در سه مکان اعلام‌نشده وجود دارد». بونو با ادعای این‌که پرسش‌های آژانس از ایران، همچنان بعد از گذشت دو سال بی‌پاسخ‌مانده است، گفت: «همان‌طور که همواره تأکید کرده‌ایم، این پرسش‌ها مربوط به تعهدات قانونی ایران بر اساس توافق پادمان‌های بین‌المللی (ان‌پی‌تی) است و نه تعهدات ذیل برجام». وی بابیان این‌که سفر اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران بی‌نتیجه بوده است، گفت که این مسئله بر توانایی آژانس مبنی بر تائید پایبندی ایران به تعهدات خود تأثیر منفی خواهد داشت.

اولیانوف:اجرای پروتکل الحاقی مرتبط با آژانس در مذاکرات وین بررسی شود
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که کشورش انتظار دارد که ایران اجرای پروتکل الحاقی توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ازسر بگیرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که کشورش انتظار دارد که ایران اجرای پروتکل الحاقی توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ازسر بگیرد. وی افزود که موضوع اجرای پروتکل الحاقی موافقت‌نامه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در مذاکرات وین بررسی شود. این مقام روس ادامه داد: «همکاران در شورای حکام، ایران را به ازسرگیری اجرای مفاد پروتکل الحاقی وابسته به توافق با آژانس فرامی‌خوانند. سیاست فشار حداکثری در رابطه با تهران و ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران، دلیل اول خودداری از اجرای پروتکل الحاقی که شامل گسترش بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران بود، عنوان می‌شود». اولیانوف افزود که به‌طورکلی نباید این موضوع فراموش شود که موضوع پروتکل الحاقی باید طی مذاکرات وین درباره برجام، بررسی شود که موثرتر و سازنده‌تر خواهد بود.

سفر طالبان به دوحه برای دیدار با مقامات آمریکایی و اروپایی
گروه طالبان که اخیراً قدرت را در افغانستان به دست گرفته، اعلام کرد که یک هیئت بلندپایه وابسته به این گروه روز پنجشنبه برای دیدار با مقامات آمریکایی و اروپایی راهی قطر شد. عبدالقاهر بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در دولت طالبان در توییتی نوشت: عصر پنجشنبه یک هیئت بلندپایه از دولت افغانستان به ریاست امیرخان متقی، وزیر امور خارجه به دوحه رفت. به گزارش ایسنا، بلخی افزود: این هیئت متشکل از مقامات وزارت‌های آموزش، بهداشت، مالی و امنیت و همچنین بانک مرکزی است. طالبان روز چهارشنبه اعلام کرده بود که از شنبه ۲۷ تا ۲۹ نوامبر در قطر با دیپلمات‌های ایالات‌متحده و اعضای اتحادیه اروپا رایزنی خواهد کرد. فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان هم برای حضور در نشستی دو هفته‌ای با رهبران طالبان به دوحه، پایتخت قطر رفته است.

پرداخت غرامت مخفیانه انگلیس به ۴۱۷ عراقی
بر اساس گزارش‌ها، وزارت دفاع انگلیس چندین میلیون پوند به‌عنوان غرامت «خارج از دادگاه» به ۴۱۷ فرد عراقی به دلیل رفتارهای غیرانسانی نیروهای انگلیسی که با آن‌ها شده است پرداخت کرد. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بغداد الیوم-این پرداخت‌ها تا حد امکان محرمانه بوده و به میزان ۱۰ هزار پوند به ازای هر فرد است که می‌تواند اعتراف تلویحی انگلیس به «ارتکاب جنایت علیه بشریت» و «نقض حقوق بشر» باشد. گزارش روزنامه گاردین انگلیس ادامه داد: «یکی از موارد مربوط به مرگ یک پسر ۱۳ ساله بود و بسیاری از اتهامات مربوط به پوشاندن سر زندانیان توسط سربازان انگلیسی بود، علیرغم ممنوعیت این عمل در سال ۱۹۷۲، برخی از سربازان انگلیسی که در عراق خدمت می‌کردند اظهار داشتند که از این ممنوعیت اطلاعی ندارند.

برچسب‌ها:

نظر شما