پرسش این است که چرا برگزاری کنسرت در ایران علیرغم برگزاری جلساتی دراینارتباط، پس از ۲۱ ماه تعطیلی (از اسفند ۱۳۹۸ تا آبان ۱۴۰۰) در پی شیوع کرونا، مجدداً از سر گرفته نمیشود؟! چرا علیرغم آنکه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ۱۷ آبان اعلام کرد کنسرتها میتوانند از اول آذر آغاز به کار کنند، امروز که شش روز از شروع آذر میگذرد هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است؟! چرا امید ازسرگیری برگزاری کنسرتها در ایران همچنان با اماواگرهایی همراه است؟ ازجمله اینکه با توجه به مجاز بودن تهیهکنندگان و کنسرتگذاران به استفاده از تنها ۵۰ درصد ظرفیت سالن بهعنوان یکی از شروط برگزاری کنسرت در دوران شیوع کرونا، اجارهبهای درخواستی سالنداران چه قدر خواهد بود و چگونه محاسبه خواهد شد؟! همچنین افزایش تورم از یکسو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر، چه تأثیری بر کف و سقف قیمت بلیت کنسرت خواهد گذاشت؟
پرسشهایی از رضا صادقی
علیرغم عدم برگزاری کنسرت در شهرهای ایران در پی شیوع کرونا و مسائلی که ذکر شد، اجراهای زنده در جزیره کیش از سر گرفته شده است و در آذرماه قرار است خوانندگانی چون علی زندوکیلی، اشوان، بهنام بانی، علیرضا طلیسچی، بابک جهانبخش، محسن ابراهیمزاده، مسعود صادقلو، آرون افشار و هوروش در این جزیره روی صحنه بروند و در این میان پرسشهایی مطرح است که مخاطبشان رضا صادقی و تهیهکننده کنسرتش میلاد ماهانراد و موسسه لیما هستند. اینکه چرا دستکم برای جلوگیری خروج ارز از کشور، کیش را بهجای استانبول انتخاب نکردند؟ و همچنین ادعای ارزآوری با برگزاری کنسرت در ترکیه که در خبر اولیه برگزاری کنسرت رضا صادقی در این کشور در اختیار رسانهها قرار گرفت، چگونه محقق خواهد شد؟ پرسشهایی که در پی عدم دسترسی به رضا صادقی، از میلاد ماهانراد که این روزها در ترکیه به سر میبرد پرسیده شد.
میلاد ماهانراد در پاسخ به این سؤال که چرا او و رضا صادقی به برگزاری کنسرت در داخل کشور و ازجمله در جزیره کیش فکر نکردند و به صرافت برگزاری کنسرت در ترکیه افتادند، گفت: «برگزاری کنسرت در خارج از کشور با شیوهای که ما برنامهریزی کردهایم ارزآوری دارد و میتواند به توسعه فعالیتهای فرهنگی هنری ایرانیان در خارج از کشور هم کمک کند. ضمن اینکه اقدامات فراوانی برای برگزاری کنسرت در داخل کشور هم انجام دادهایم و این بخش را از دستور کار خارج نکردهایم.»
وی در پاسخ به اینکه جزئیات ادعای ارزآوری چیست و چگونه رخ خواهد داد، توضیح داد: «ما با فروش بلیت در داخل کشور و امکان پرداخت در ایران، دریافتی برای بلیت را در همینجا به دست میآوریم و سپس با هزینههای معمول، برای برگزاری کنسرت در ترکیه اقدام میکنیم که طبعاً ارزآوری دارد و نه خروج ارز.» او در جواب اینکه اساساً میل به برگزاری کنسرت در ترکیه از سوی خوانندگان پاپ و کنسرتگذاران پاپ از کجا میآید و سازوکار همکاری مؤسسات فرهنگی هنری داخلی با کشور ترکیه چگونه است، گفت: «بوروکراسی حاکم در کشور ترکیه برای برگزاری یک رویداد هنری سادهتر است و این را میتوان در سایر بخشهای کشور ترکیه نیز مشاهده کرد؛ یعنی سادهتر بودن این گونه اقدامات در ترکیه صرفاً در بخشهای هنری نیست و در سایر بخشها هم این همکاری بهوضوح دیده میشود.»
نکتهای که میلاد ماهانراد برای اثبات ادعای ارزآوری بر آن تأکید دارد فروش بلیت کنسرت رضا صادقی در یکی از سایتهای فروش بلیت ایرانی است. سایتی که امکان خرید با لیر نیز دارد و بلیتهایی از ۱۰۰ تا ۱۳۰۰ لیر (قیمت لیر ترکیه در بازار دیروز پنجم آذر ۱۴۰۰، ۲۹۹۰ تومان اعلام شده است) در آن در دسترس است. قیمت بلیت کنسرت رضا صادقی برای خرید با تومان نیز از ۳۰۰ تا دو میلیون و هفتصد هزار تومان است و این در حالی است که کف و سقف بلیت کنسرتهای جزیره کیش ۱۸۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است. اعداد و ارقامی که شاید تمایل به برگزاری کنسرت در استانبول نسبت به کیش را بیش از ادعای ارزآوری توجیه کند.
نظر شما