شناسهٔ خبر: 51014973 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشاورزان اصفهانی چادرهای برپا شده در بستر زاینده‌رود را جمع کردند

اصفهان- ایرنا- کشاورزان اصفهانی چادرهای خود را که در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود و در جوار پل خواجو بمنظور مطالبه احیای این رودخانه و رهاسازی آب برپا کرده بودند، جمع کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، چادرهایی که از اواسط آبان سالجاری برای مطالبه احیای زاینده رود و رهاسازی آب در بستر خشک این رودخانه و در جوار پل خواجو بر پا شده بود بامداد پنجشنبه جمع آوری شد.

این چادرها شامل چادرهای کشاورزان شرق، غرب و هنرمندان اصفهان بود.

شورای میراب‌های شرق و غرب اصفهان نیز با صدور بیانیه ای از برچیده شدن چادرها از بستر زاینده‌رود با چهار شرط خبر داد.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به مذاکره ها و جلسه های مختلف با مسوولان استانی و ملی، آمده اسـت: طی توافقنامه ای که به امضای استاندار و نمایندگان صنف کشاورزی و شورای میراب ها و آب‌بران و اداره کل اطلاعات استان و مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان رسید، تصمیمات زیر اتخاذ و برای اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: مقرر شد که آب زاینده رود بازگشایی شود و زمان بازگشایی و رهاسازی آب توسط نمایندگان صنف کشاورزی و شورای میراب‌ها و آب‌بران و سازمان جهاد کشاورزی پس از بررسی‌های میدانی و اجرای اقدامات مقدماتی برای رفع موانع مزاحم برای روان آبی تعیین شود و در تاریخی که این گروه اعلام می‌کند با رعایت خط قرمز آب شرب، رهاسازی شود و برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل برای شرب مردم شریف اصفهان معادل حداقل ۳ ماه نیاز شرب مردم را در سد زاینده رود ذخیره نگه داشته می شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: مقرر شد آن دسته از درخواست‌های ۹ گانه که وظیفه و اختیار اجرای آن با دستگاه‌های داخل استانی است از همین امروز شروع شود و کمیته‌ای مرکب از صنف کشاورزی (شورای میراب‌ها و آب‌بران) و شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی و استانداری، اجرای این مصوبات را مدیریت و مشکلات احتمالی موجود را مرتفع کنند.

بر اساس این بیانیه، مقرر شده است آن دسته از درخواست‌های ۹ گانه که باید در سطح ملی و یا دیگر استان‌های حوضه زاینده رود اجرایی شود، ظرف حداکثر سه ماه توسط استاندار پیگیری شود و مسوولان مربوطه، هر ۱۵ روز یک بار گزارش پیشرفت امور را از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌های موجود به اطلاع عموم مردم برسانند.

 کشاورزان و باغداران و بطورکلی حقابه‌داران مناطق شرق اصفهان از جمله زیار، ورزنه، اژیه، کرارج، براآن شمالی و براآن جنوبی و خوراسگان با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر و حقابه‌داران شهرستان‌های غربی شامل نجف آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه پیش تر در چند سال اخیر در چند نوبت با حضور در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه خود از زاینده رود، حل مشکلات معیشتی، جبران خسارات ناشی از جاری نبودن زاینده رود و جاری سازی این رودخانه را خواستار شده بودند.

در همین حال متولیان امور آب می‌گویند که اصفهان خشکسالی کم سابقه ای را در نیم قرن اخیر سپری می‌کند و ذخیره آب در سد زاینده رود اکنون به مرحله شکننده رسیده است.

نظر شما