شناسهٔ خبر: 50996522 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گروسی: رایزنی‌ها با ایران درباره مسائل پادمانی ادامه دارد

لندن – ایرنا – مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که رایزنی‌ها با مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل پادمانی ادامه دارد و برای حل موضوعات باقی‌مانده متوقف نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رافائل گروسی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود که مذاکرات دیروز او با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ووزیر امور خارجه حرفه‌ای و در مسیر درستی پیش‌رفت اما به توافق نرسید. وی تصریح کرد تلاش‌ها برای دست‌یابی به توافق ادامه دارد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به اصرار خبرنگاران درباره توصیف او از نتیجه مذاکراتش در تهران گفت باید اینطور توصیف کنم که رایزنی‌ها و مذاکرات در ایران بی‌نتیجه بود به این معنا که ما نتوانستیم مسائل را به پایان و نتیجه برسانیم.  

وی اضافه کرد که هنوز مسائل باقی مانده است و رایزنی‌ها با مقام‌های ایرانی ادامه دارد. وی با بیان اینکه تمایل ندارد به جزئیات بپردازد گفت: مذاکرات در جریان است اما دیروز به توافق نرسید. او ادعای خود را درباره تلاش برای دست یابی به توافق با ایران را تکرار کرد و مدعی شد که مذاکرات بی نتیجه بود. وی با این حال گفت تمایل ندارد در این رابطه کسی را مقصر بداند.

وی گفت که خواهان احیای ظرفیت نظارت و بازرسی‌ آژانس است. گروسی به مسائل پادمانی با ایران هم اشاره کرد و مدعی شد که ایران حاضر به توافق با ما نشد. من اینطور می توانم توصیف کنم.

مدیرکل آژانس در پاسخ دیگری مبنی بر این که آیا همچنان امکان دست یابی به توافق با ایران وجود دارد عنوان کرد: ما باید به توافق برسیم. باید این کار را انجام دهیم.  

مدیرکل آژانس درباره مهلت رسیدن به توافق با ایران هم ادعا کرد: ما کل دیروز را صحبت کردیم اما به نتیجه نرسیدیم. گروسی بیان داشت که تلاش‌ها برای دست‌یابی به توافق در خصوص آنچه او «مسائل مهم» دانست ادامه دارد.

او در پاسخ به سووالی درباره ادعای محدودیت‌ فعالیت‌های آژانس در ایران مدعی شد: ما در حال نزدیک شدن به مرحله‌ای هستیم که من نخواهم توانست، تداوم دانش آژانس نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تضمین کنم.

در توصیف ملاقاتش با دولت جدید ایران گروسی گفت: ما باید یکدیگر را ببینیم و بشناسیم. ما هم‌اکنون توانسته‌ایم که چنین دیداری داشته باشیم و این به ما کمک می‌کند.  

وی اضافه کرد که من به حرف‌های آن‌ها گوش دادم و آن‌ها نیز به حرف‌های من گوش دادند. آن‌ها نظراتی خاص درباره موضوعات خاص داشتند. من نیز توانستم دیدگاه خود درباره این روند را به آن‌ها توضیح دهم و انتظاراتم را برای آن‌ها بیان کنم

مدیرکل آژانس در پاسخ یه سووالی درباره سخنان دیروز رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر اذعان آژانس بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که چیزی برای اعتراف کردن ندارد. وی اضافه کرد: فکر می‌کنم (ایشان) به گزارش‌های پیشین آژانس اشاره کردند که گفته بودم هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران صورت نگرفته است. گروسی سپس تکرار کرد: اما درباره این مساله بحثی صورت نداشتم.

اصرار مدیرکل آژانس بین‌المللی در خصوص تداوم آنچه او بازرسی‌های ضروری از مراکز هسته ای ایران می‌نامد درحالی مطرح می شود که ایران طبق قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها»، نظارت‌های فراپادمانی از جمله پروتکل الحاقی را کنار گذاشته و تاکید دارد که در این رابطه کوتاه نخواهد آمد. کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم سابق ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین پیشتر تصریح کرده بود: هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعطا نخواهد شد

مدیرکل آژانس دوشنبه شب در صدر هیاتی به منظور گفت‌ وگو با مقام‌های کشورمان وارد تهران شد و مورد استقبال بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. وی روز سه‌شنبه با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه ایران در تهران دیدار کرد.

وی دیروز در مصاحبه‌ای در تهران، نتیجه دیدار با مقام‌های ایرانی را بسیار سازنده توصیف کرد و گفت رابطه میان آژانس و ایران دائمی و ادامه‌دار است. او با این حال در نشست امروز شورای حکام ادعا کرد که گفت‌وگوها بی نتیجه بوده است.

گروسی در پاسخ به سووالی درباره تفاوت لحنش در این زمینه تصریح کرد: مذاکرات با مقام‌های ایرانی سازنده و صحیح و حرفه‌ای بود. اما ما نتوانستیم به توافق برسیم. ما باید به توافق برسیم و باید این کار را انجام بدهیم.

آژانس امیدوار است بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران را که به موجب کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران کم شده از سربگیرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون دو نوع نظارت را در خصوص صنعت هسته‌ای خود پذیرفته بود. نظارت‌های پادمانی آژانس که مربوط به عضویت ایران در این نهاد است و دیگری نظارت‌هایی که در برجام فراتر از نظارت‌های پادمانی مورد قبول طرف ایرانی قرار گرفته بود.

جمهوری اسلامی ایران، نظارت‌های پادمانی خود را طبق روال ادامه می‌دهد و هیچ تغییری در این نوع نظارت‌ ایجاد نشده است. بنا بر اعلام مقامات کشورمان، تهران هیچ بحثی هم در این حوزه ندارد و کاملا همکاری‌های خود را ادامه می‌دهد.

اما بر اساس توافق برجام، بنا بود که ایران محدودیت‌هایی را در برنامه هسته‌ای خود بپذیرد و طرفین غربی هم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را کنار بگذارند. هنگامی که طرف غربی تحریم‌ها را لغو نکرد و اجرای آن‌ها ادامه یافت، ایران هم طبق قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها»، نظارت‌های فراپادمانی از جمله پروتکل الحاقی را کنار گذاشت.

نظر شما