شناسهٔ خبر: 50996117 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بعد از تجدیدنظر هیات قضایی

نتایج قطعی انتخابات پارلمانی عراق هفته آینده اعلام می شود

بغداد-ایرنا- کمیسیون عالی انتخابات عراق اعلام کرد که پس از رسیدگی نهایی به شکایت ها در هیات قضایی، نتایج قطعی انتخابات، هفته آینده اعلام خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «عماد جمیل» رئیس تیم رسانه ای کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در اظهاراتی مطبوعاتی گفت که این کمیسیون دیروز سه شنبه بازشماری دستی ۳۸۶ صندوق رای استان ذیقار را با رای هیات قضایی انتخابات با حضور نمایندگان نامزدهای شاکی، ناظران بین المللی و برخی رسانه های مجاز به اتمام رساند.

جمیل افزود: نتیجه این فرایند بازشماری به شورای کمیساریای انتخابات و سپس به هیات قضایی اعلام خواهد شد.

شایان ذکر است که هنوز نتایجی از این بازشماری منتشر نشده است.

عماد جمیل ابزار امیدواری کرد که فردا پنجشنبه سایر صندوق های رای مشتمل بر ۴۸۱ مورد نیز بازشماری شوند که از این تعداد ۲۱۷ مورد متعلق به استان نینوا، ۴۹ صندوق از استان المثنی، ۳۱ صندوق مربوط به استان نجف و ۱۸۴ صندوق نیز در حوزه استان بغداد است.

این در حالی است که کمیسیون عالی انتخابات عراق در بیانیه ای جداگانه اعلام کرد بازشماری بخشی از صندوق های بغداد و نیز دو استان المثنی و نجف نیزز پایان یافته اما بازشماری کامل شامل استان نینوا فردا پنجشنبه انجام خواهد شد.

کل شکایت های بررسی شده در کمیسیون عالی انتخابات عراق که به هیات قضایی تحت نظر قوه قضائیه این کشور جهت اعلام رای و نظر نهایی ارسال شد یک هزار و ۴۳۶ مورد بود که ۲۱ مورد آن با رای شورای عالی قضایی عراق، وارد دانسته شد که باید منجر به بازشماری ۸۷۰ صندوق رای شود.  

پیش از این، «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، با تأکید بر ابطال آرای ۱۰ هزار صندوق رأی، گفت که شاهد تغییرات اساسی در نتایج انتخابات خواهیم بود.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر العامری، وی در دیدار با هیئتی از جبهه ترکمانی عراق در دفتر خود در بغداد، تأکید کرد که تخلفات و سوءمدیریت کمیساریای عالی مستقل انتخابات موجب آشوب در فضای سیاسی کشور شده است.

او گفت که احکام هیئت قضائی انتخابات درباره ابطال نتایج صندوق‌هایی که بعد از ساعت ۱۸ بسته شده‌اند موجب ابطال آرای ۶ هزار صندوق رأی می‌شود.

العامری افزود که حدود ۴ هزار صندوق به علت وجود اثر انگشت‌های تکراری ابطال شده است و این مجموعا به معنای ابطال ۱۰ هزار صندوق رأی است که معادل ۱۸ درصد کل صندوق‌های رأی در عراق (۵۵ هزار صندوق) می‌شود.

این در حالی است که کمیسیون انتخابات عراق در واکنش به اظهارات العامری اعلام کرد: چنین چیزی نیست و تنها آرای صندوق هایی ابطال شده که در آنها رای دهی مکرر (اثر انگشت های تکراری) ثبت شده است.

پیش از این، تیم  رسانه ای کمیساریای عالی انتخابات اعلام کرد: احتمال اینکه تعداد بیشتری از آرای مورد اعتراض به صورت دستی شمرده شود وجود دارد و چه بسا در چند روز آینده این اتفاق رخ دهد اما بازشماری دستی آراء منوط به صدور حکم از سوی هیات قضایی است. چنانچه هیات قضایی، اعتراضات را رد کند، کمیساریا، نتایج نهایی انتخابات را اعلام خواهد کرد.

مساله صندوق های متخلف از زمان رای گیری

غیر از آثار انگشت تکراری که کمیسیون عالی انتخابات، ابطال آرای صندوق های مربوط به این تخلف را تایید کرد، پیش تر به علت آنچه «خطای زمان بسته شدن صندوق‌های رأی» دانسته می‌شود بیش از یک و نیم میلیون رأی در عراق در معرض ابطال قرار گرفت یا دستکم با پیگیری فعلی گروه های معترض، اکنون در بوته چاره جویی دیگر است که اگر چنین شود، معنای آن تغییر جدی در نتایج انتخابات است.

گفته می شود تا اینجای کار، حدود ۶ تا ۸ نامزد انتخابات با ابطال برخی صندوق‌ها به علت زمان بسته شدن صندوق، در استان‌های بابل و بغداد و اقلیم کردستان، به پارلمان راه خواهند یافت.

نتایج انتخابات اخیر عراق به طور خاص با نظر مخالف گروه «چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه» مواجه شده که طی هفته‌های گذشته سقف مطالبات خود را تا ابطال کامل انتخابات بالا برده است.

«حسین عرب»، نماینده سابق و نامزد مستقل انتخابات، تأکید می‌کند که از میان حدود ۵۸ هزار صندوق رأی، ۱۸ درصد یعنی ۱۰ هزار صندوق بعد از ساعت ۱۸ بسته شده است. این دقیقا همان ایرادی است که هادی العامری مطرح کرده است.

برای درک اهمیت این موضوع کافی است در نظر داشته باشیم که جریان صدر مجموعاً کم‌تر از ۸۰۰ هزار رأی به دست آورده که با این تعداد رأی ۷۳ کرسی مجلس را به خود اختصاص داده است.

در این میان، غیر از نامزدهایی که بازنده تلقی شده بودند اما بعدا ورودشان به مجلس اعلام شد، برخی منابع خبر داده‌اند که «خالد العبیدی»، وزیر دفاع اسبق عراق، با کسب ۴ هزار رأی و در پی ابطال برخی صندوق‌ها از رقیب اصلی خود در دایره انتخاباتی‌اش، یعنی «عباس حسین صالح»، نماینده فهرست «العقد الوطنی» به ریاست فالح الفیاض، اکنون پیشی گرفته و به مجلس راه یافته است.

همچنین در اربیل «کمال آغا» از اتحادیه میهنی کردستان به جای «لیلی اکرم سعید» از حزب دموکرات به مجلس راه یافته است. در استان نینوا، یک نامزد اتحادیه میهنی به جای نامزد حزب دموکرات وارد مجلس شده است.

از سوی دیگر «حسین عرب» نامزد مستقل انتخابات به رسانه ها می‌گوید که مشکل بسته نشدن صندوق در زمان مقرر به کمیساریا مربوط می‌شود و نباید نامزدها را از رأیی که واقعا و بر اساس برگه‌های رأی آورده‌اند محروم کند.

او می‌افزاید که ساعتی که در پرینت های صندوق‌ها نشان داده می‌شود و در اختیار تشکل‌ها قرار دارد ساعت بسته شدن صندوق نیست بلکه ساعت صدور فرمان چاپ فیش است.

عرب این ادعا را هم مطرح کرد که «این روند نشان می دهد که گروه های سیاسی تصمیم گرفته اند که آرای افراد مستقل را که مجموعا بیش از ۴۰ کرسی به دست آورده اند، تصاحب کنند و مستقل ها هم پشتوانه سیاسی برای جلوگیری از این کار را ندارند.»

«سربست مصطفی»، رئیس سابق کمیساریای انتخابات، اما مدعی است که ساعت نشان‌داده شده در این فیش‌ها نه ساعت بسته شدن صندوق است نه ساعت صدور فرمان چاپ، و توضیح می‌دهد: «هر صندوق رأی یک تایمر اتوماتیک دارد که فقط وقتی اتصالش با برق قطع شود از کار می‌افتد و در بسیاری صندوق‌ها، ناظران به محض رسیدن ساعت ۱۸ انتخابات مشغول شمارش آرا شده‌اند و اتصال صندوق‌ها از برق را قطع نکرده‌اند، تا نوبت به شمارش صندوق مربوطه برسد».

او تأکید می‌کند که این مشکل در انتخابات ۲۰۱۸ هم بود اما هیچ کس آن را مطرح نکرد چون اساسا «مشکل» شمرده نمی‌شود.

نظر شما