شناسهٔ خبر: 50965983 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آذین: «سرجوخه» اثری موفق در حوزه تولیدات پلیسی/ لزوم عبور تلویزیون از ساخت سریال های سطحی

یک منتقد سینما گفت: موفقیت آثاری نظیر «سرجوخه» نشان دهنده نیاز عبور تلویزیون در سریال سازی از مرحله تولید سریال های سطحی و تکراری به عرصه نوآوری درمضمون و محتوا و ساختار مجموعه های قوی تلویزیونی است.

صاحب‌خبر -

جبار آذین منتقد، نویسنده و مدرس سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره سریال «سرجوخه» که این شبها از شبکه سه سیما در حال پخش است گفت:
«سرجوخه»، مجموعه ای پلیسی، امنیتی و اجتماعی و اثری سرگرم کننده است که با اقبال مخاطبان،‌ به ویژه نسل جوان روبروشده است. علت این توفیق، به متن خوب، کارگردانی حساب شده و حرفه ای وبازی های درست هدایت شده و مقبول بازیگران و موضوع اصلی این سریال بازمی گردد.

وی ادامه داد: این ویژگی ها در کنار لحاظ نظر و سلیقه مخاطب درایجاد رخدادها و حوادث باورپذیر و بهره گیری از پرونده های مستند قضایی از امتیازهای «سرجوخه» است. خط محوری داستان  بر موضوع  قمار و شرط بندی و نقش عوامل داخلی وخارجی برای سوء استفاده از انسان های نیازمند و گرفتار و فضای ورزشی و گرفتن ماهی های خود از این اب گل آلود، بناشده و در قالب داستان ترسیم و در قاب تلویزیون تصویر شده است.

آذین اظهارداشت: اگرچه نگاه به تبعات سوءاستفاده از ورزش توسط باندهای مافیایی، پیشتر هم در برخی فیلم ها و سریال ها به تصویر کشیده شده است، ولی در «سرجوخه» این رویداد و فضا در قلب داستان قراردارد و نگرش حاکم برسریال از زاویه آسیب شناسانه اجتماعی و از مسیر دخالت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بازگوشده که دارای جذابیت هایی برای مخاطب است.

وی ادامه داد: تولید آثار پلیسی و امنیتی، مدتی است در سیما و حوزه سریال سازی، رونق گرفته و ارایه تصاویری از اقتدار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در آن ها در راس موضوع های دیگر سریال ها قراردارد و سریال «سرجوخه» هم در این راستا تولید شده و به علت کاربلدی های سازندگان آن توانسته در ردیف سریال های به نسبت موفق این گونه هنری قرار گیرد. از همین رو و موفقیت این گونه آثار نشان دهنده نیاز عبور تلویزیون در سریال سازی از مرحله تولید سریال های سطحی و تکراری و فاقد جذابیت های موضوعی و بصری و نمایشی به عرصه نوآوری درمضمون و محتوا و ساختار مجموعه های قوی تلویزیونی است.

وی گفت: «سرجوخه» به عنوان یک مجموعه اجتماعی، خانوادگی، امنیتی و ورزشی با ارایه پیام های هشدار آمیز اجتماعی و ساختار هنری خوب و وفاداری به مؤلفه های تولیدات این ژانر هنری، جزو آثار پر امتیاز در کارنامه تلویزیونی سازندگان آن و تلویزیون و تولیدات پلیسی امنیتی است.

آذین درباره این آثار گفت: این قبیل تولیدات مخاطب پسند می توانند در صورت تداوم تولید با عبور از واقعیت های زندگی و مشکلات و مسایل اجتماعی و گام نهادن در حیطه آثار درجه یک تلویزیون در آشتی با مخاطب وحتی رقابت با محصولات مشابه خارجی به توفیق رسند و تولیدات سیما را از یکنواختی و کلیشه رهایی بخشند. «سرجوخه» ، سریالی موفق و آگاهی بخش  و مخاطب پسند است.

انتهای پیام/

نظر شما